Як Україні зіскочити з "паливної голки": відповіді на 8 головних питань

Експерти: потрібна політична воля і мільярдні інвестиції

Українсько-білоруська торгова війна додала проблем нашим автомобілістам: над ними нависла загроза дефіциту білоруського пального, експорт якого становить майже половину нашого ринку нафтопродуктів. І хоча загроза більше віртуальна, ніж реальна, виникає питання: чи може Україна "зіскочити з паливної голки", з країни-імпортера пального перетворитися якщо не на його експортера, то хоча б забезпечити внутрішні потреби, щоб не залежати від зовнішнього ринку.

Тим більше, що 30 років тому так воно і було, наші нафтопереробні заводи (НПЗ) виробляли на порядок більше пального, ніж тепер, і його було достатньо. Нині близько 80% пального у нас – привізне і тільки 20% – своє.

Реклама

Сайт "Сегодня" розібрався, наскільки реально забезпечити Україну своїм бензином, дизпальним і зрідженим газом або хоча б зробити навпаки: 80% "горючки" – своєї, а 20% – імпортної.

Читайте також: Ринок палива: ціни стабільні, але чи буде в продажу пальне

Наші експерти: директор "Консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн, заступник директора Науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев і член Економічного дискусійного клубу Олег Пендзин.

Реклама

Звідки, скільки і якого пального отримує Україна?

Паливний баланс України в 2020 році склав 11,5 млн т: бензин – 2,2 млн т, ДП – 7,2 млн т, автогаз – 2,1 млн т. Як видно з інфографіки, майже половина бензину у нас українського, а ось свого дизпального всього 16,5%, свого автогазу – 20,4%, решта імпорт.

Як було в Україні з пальним 30 років тому і що маємо нині?

У 1991 році в спадок від СРСР Україна отримала шість НПЗ, здатних переробити понад 52 млн т нафти на рік. З них виходить більше 16 млн т бензину, 16 млн т дизпального і 20 млн т інших нафтопродуктів (мазут, гас, автогаз і тощо). За 10 років обсяги переробки скоротилися з різних причин (застаріле обладнання, відсутність сировини, політичні рішення) на 71%. До 2012 року закрилося п'ять НПЗ, зараз працює тільки один – Кременчуцький. Його проєктна потужність 18,5 млн т, реальна 4,5 млн т, переробляє 3 млн т, виробляє близько 1 млн т бензину і 1,2 млн т дизпального на рік. Ще є Шебелинський газопереробний завод, який видає на рік близько 160 тис. бензину і близько 90 тис. т ДП з газового конденсату. Також в Україні виробляють близько 400 тис. т скрапленого (LPG) автогазу, це Кременчуцький НПЗ, "Укрнафта", "Укргазвидобування" тощо.

Реклама

Як збільшити виробництво українського пального?

Експерти кажуть, що з п'яти закритих НПЗ модернізувати можна тільки Лисичанський, найсучасніший (введений в експлуатацію в 1976-79 рр.), Інші дешевше "розрізати на металобрухт" і побудувати з нуля нові. Але Лисичанський належить "Роснефти" і знаходиться в зоні бойових дій, очевидно, що його "реанімація" навряд чи реальна.

Тому Сергій Куюн та Геннадій Рябцев упевнені: найкращий крок для збільшення української нафтопереробки – модернізація Кременчуцького НПЗ, щоб у перспективі довести його до проєктної потужності.

Який оціночно обсяг інвестицій в будівництво нових і модернізацію діючих НПЗ?

Будівництво з нуля одного НПЗ потужністю 5 млн т оцінюється експертами в 5-6 млрд доларів, ввести в експлуатацію його можна через п'ять-шість років, з яких два роки піде на розробку документації. Це малореально і дорого.

Сергій Куюн підрахував: на Кременчуцькому НПЗ на першому етапі модернізації тільки за рахунок зростання імпорту сирої нафти можна збільшити випуск бензину і ДТ в 1,5 разу. На другому етапі – підвищити обсяги випуску пального до 7 млн т на рік, що дозволить забезпечити українців своїм бензином на 100%, а ДП – на 40%. Для реалізації цієї програми буде потрібно два-три роки і мінімум 300 млн доларів інвестицій. Про подальші перспективи поки говорити складно.

Звідки Україна може брати сировину – нафту?

Сергій Куюн говорить, що пропозицій нафти на світовому ринку досить, головна проблема – як доставити її в Україну. Адже РФ не поставляє нам нафту по трубопроводу з 2008 року і відновлювати ці поставки навряд чи доцільно, залишається тільки морський шлях: через Середземне і Чорне моря.

Але, за підрахунками Геннадія Рябцева, пропускна здатність українських портів не більше 5 млн т нафти в рік, а для досягнення повної паливної незалежності, нафти потрібно вдвічі більше. Є й інші проблеми: наприклад, наші порти не можуть приймати танкери місткістю понад 100 тис. т. Своїх танкерів у нас немає, зафрахтувати такі невеликі судна складно – їх у світі залишилося небагато, в основному нафту возять гіганти по 500 тис. т, які навіть не пройдуть через Босфорську протоку.

Ще однією перешкодою може стати "господиня" протоки – Туреччина, яка обмежує прохід танкерів через протоку, посилаючись на збиток для екології. А Україні потрібно буде до ста танкерів на рік, або 10 щомісяця, з урахуванням терміну навігації 10 місяців.

Є власний видобуток – близько 3 млн т нафти і газового конденсату на рік. За умови інвестицій можна добувати до 5 млн т сировини в рік, але рахунок іде на десятки мільярдів доларів і потрібні роки для реалізації програми.

Якими можуть бути джерела інвестування?

На думку Олега Пендзина, держава не повинна вкладати гроші в приватні НПЗ, спершу їх треба повернути в держвласність за невиконання інвесторами зобов'язань. Той же Лисичанський НПЗ, але поки це неактуально. Але краще, якщо це буде новий приватний інвестор, у якого є свої гарантовані джерела сировини, наприклад, відома азербайджанська бізнес-структура.

Сергій Куюн скептичний: будівництво в Україні з нуля нового НПЗ безперспективне – всередині країни немає ринку збуту, а інвестиційний клімат залишає бажати кращого.

Скільки потрібно часу на те, щоб змінити баланс по паливу з 80%/20% на користь імпорту на 20%/80%?

Про досягнення такого співвідношення не йдеться. За оцінками Сергія Куюна, модернізація Кременчуцького НПЗ плюс збільшення завантаження Шебелинського ГПЗ дозволить через пару років досягти 70%/30% на користь імпорту. Подальша мета: досягнення до 2030 року паритету 50/50, це передбачено в Енергостратегії розвитку України, нагадав Геннадій Рябцев. Але експерти визнають: зроблено поки небагато.

"Без допомоги держави перебудувати паливний ринок нереально", – підкреслив Сергій Куюн.

Навіщо потрібно перебудувати паливний ринок України?

Олег Пендзин акцентував: своє пальне є основою безпеки країни, тому потрібно цим питанням займатися невідкладно. Якщо РФ і Білорусь перекриють Україні паливний кран, наша військова техніка і залізниця просто зупиняться, адже працюють вона в основному на дизелі. Тому потрібні стратегічні запаси нафтопродуктів, про які багато говорять, але мало зроблено.

Альтернатива – зниження споживання пального, перш за все дизельного, найбільшим споживачем якого є залізниця. Потрібна її електрифікація. Але це знову-таки потребує мільярдних інвестицій.

Питання про те, чи припинить Білорусь поставки пального в Україну, як і раніше, залишається актуальним. Що думають щодо цього експерти ринку нафтопродуктів – дивіться в сюжеті.

Відео: Сьогодні

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,60
53,09
50,61
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,69
55,25
55,04
27,49
56,90
54,90
54,09
28,04
56,99
55,99
56,68
28,29
59,88
56,91
56,99
28,79
60,99
58,99
57,49
28,97
60,99
59,99
59,99
28,98
60,99
58,99
57,49
28,98
-
52,47
51,08
26,76
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64362.3

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3138.26

Litecoin (LTC)

84.76

Ripple (XRP)

0.53

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти