Білорусь може зупинити експорт до України найпопулярнішого бензину А-95. Мовляв, договір не підписали, а отже, не буде і пального. Принаймні, про це почали говорити експерти ринку пального. Одні кажуть: нічого страшного не відбудеться, бензину вистачить всім, і ціна не зростатиме, а інші, навпаки, лякають дефіцитом. То як же буде насправді?
Про це в новинах "Сьогодні" розбирався Артем Джепко.
Те, що вже сьогодні із заправних пістолетів може перестати литися А-95, мало хто знає та чув. Ажіотажу на АЗС нема, ціни не поповзли вгору. Але те, що перебої з постачанням пального до України є, – факт, кажуть експерти.
Економічний експерт Олександр Хмелевський каже, що проблеми з постачанням пов’язані з ремонтом на Мозирському НПЗ, який почнеться у червні й триватиме два тижні.
Ось саме ці два тижні добряче налякали наших водіїв. Адже мало того, що бензин "бодяжать" добавками незалежно від бренду, – автомобілісти не готові платити більше.
Щомісяця Білорусь постачала нам 55 тисяч тонн пального саме 95-ї марки. Цей бензин найпопулярнішій у нас. Тобто суто теоретично така "діра" могла б викликати дефіцит на вітчизняних АЗС. Але ні.
Такої думки дотримується експерт ринку пального Геннадій Рябцев. Каже, якщо хтось на цій ситуації вирішив заробити – і надаремно. Ціни на стелах АЗС не поповзуть вгору. Бо в Україні достатньо пального, щоб забезпечити наших водіїв бензином, тому вишиковуватись у черги з каністрами не варто.
Можна також збільшити постачання литовського, польського, румунського, грецького чи будь-якого іншого бензину, каже експерт. І білоруси це розуміють, тому просто так перестати експортувати нам бензин та дизель не можна. Адже, по-перше, є контрактні зобов’язання, а по-друге, Україна купує білоруський бензин за ринковою вартістю. Жодних знижок сусіди нам не роблять. А втрачати такого партнера, як Україна, білорусам фінансово не вигідно.
"Білорусь досить сильно залежить від постачання нафтопродуктів в Україну. Той же Мозирський нафтопереробний завод постачає в Україну близько 90% своєї продукції, тобто зупинка постачання бензину вдарить по самій Білорусі, вона їй не вигідна", – каже Олександр Хмелевський.
Ця ситуація має стати для нашої країни таким собі сигналом, що ми завжди маємо бути готові до ризиків.
Експерт ринку пального Сергій Куюн наголошує:
"Чому ми маємо хвилюватися, що десь у Білорусі на когось наклали санкції, а десь на ремонт зупинився завод? У нас є свої заводи, є свої перевалки. Ми самі маємо забезпечувати і повинні не бути залежними".
Нагадаємо, сайт "Сьогодні" писав, що у червні-2021 Білоруська нафтова компанія скоротить постачання бензину А-95 до України з колишніх 55 до 10 тис. тонн, тобто її постачі впадуть у п'ять разів.
Як ми раніше повідомляли, БНК заявила, що не видавала жодних заборон на постачання бензинів. Однак заступник гендиректора компанії "БНК-Україна" Сергій Мельников припустив, що обсяг постачання може зменшитися через плановий ремонт Мозирського НПЗ.