Як вигідно "продати себе" під час карантину і кого шукають роботодавці

29 вересня 2020, 17:07

Олександр Панченко Олександр Панченко

Можна приходити на співбесіду в кросівках, але без мобільного телефона

За пів року карантину, викликаного епідемією коронавірусу, ситуація на ринку праці геть змінилася. За даними кадрових порталів, у деяких галузях зменшилася кількість пропонованих вакансій, встановилося стійке домінування роботодавця у відносинах з найманим працівником замість очікуваного паритету. У карантин мільйони українців зіткнулися з прихованим безробіттям.Про те, які головні зміни відбулися влітку і що чекає ринок праці восени, з'ясував сайт "Сьогодні".

Реклама

Читайте також: Міняємо професію: на чому можна заробити під час карантину

Наші експерти: керівниця напрямку роботи з партнерами на сайті пошуку роботи Jooble Олена Кирильєвніна, територіальний директор кадрового холдингу ANCOR Ukraine Юрій Перч, незалежна HR-експертка Тетяна Пашкіна.

Ми відповіли на питання:

  • як змінилася кількість вакансій, яка ситуація в галузях;
  • які професії у найбільшій потребі;
  • яку роботу найчастіше шукають;
  • як у нових умовах найманому працівнику правильно "продати" себе;
  • які прогнози на осінь.

Кому сьогодні добре живеться

За даними Jooble, загальна кількість вакансій на ринку праці цього літа зменшилася на 25% порівняно з літом минулого року. За оцінками ANCOR Ukraine, усереднений індекс падіння числа вакансій щодо всіх ринків і позицій становить 30-40%.

Реклама

Наші експерти проаналізували, що змінилося в провідних галузях.

Промисловість відчула вплив карантину: багато компаній були змушені скоротити персонал, закрити певні напрямки або припинити діяльність. Але влітку вони стали "розморожувати" термінові позиції, що стосуються головних бізнес-процесів, або розподіляти обов'язки відсутнього працівника між співробітниками. Зарплатні пропозиції роботодавців промислової сфери не змінилися. По-простому, за ті самі гроші доводиться працювати більше.

Агросектор від карантину постраждав набагато менше, ніж багато інших галузей. Це стосується виробничих підприємств, постачальників насіння, засобів захисту рослин (ЗЗР) та інших товарів.

"Агросектор – один з найбільш інвестованих, а значить, найбільш високооплачуваних і популярних у претендентів. Якщо кілька років тому більшість фахівців хотіли перейти в ІТ-сектор, то зараз агро починає плавно займати лідерські позиції. Водночас поступальна диджиталізація сприяє появі нових професій. Вважаю, що в найближчий час посада IT-агронома нікого не здивує", – аналізує Юрій Перч.

IT-сфера – ще один сегмент, на який карантин майже не вплинув. Пішла з ринку частина інвесторів, закривши свої стартапи в Україні, але щодо решти ринок показав стабільність як у кількості зайнятих, так і в зарплаті: заробітки фахівців сфери IT впевнено тримаються на докризовому рівні й навіть трохи зростають (у середньому до 10%).

Стало простіше працювати віддалено, якщо є така змога. До речі, в Україні пишуть нові правила для віддаленої роботи.

Які професії потрібні

Реклама

Найактивніше влітку роботодавці розміщували вакансії в гуртовій і роздрібній торгівлі, виробництві, транспорті та логістиці. За кількістю пропозицій роботи лідерами стали міста-мільйонники Київ, Харків, Дніпро, Одеса і Запоріжжя, яке приєдналися до них і замінило в торішньому рейтингу Львів. Компаніям, що працюють в гуртовій і роздрібній торгівлі, цього літа найбільше потрібні менеджери з продажу і продавці-консультанти, як і в минулому році, а також продавці на ринках. Загалом у цій галузі було доступно понад 27 000 вакансій, що на 35% більше, ніж влітку 2019 року. На підприємства, які надають логістичні послуги, потрібні були водії-далекобійники, автослюсарі та водії таксі – за три літні місяці було доступно понад 13 000 вакансій, на 13% більше, ніж рік тому.

А ось в інших сферах потреба в робочих руках знизилася.

Наприклад, для роботи на виробництві роботодавці найчастіше розміщували вакансії вантажників, різноробів і охоронців – було доступно понад 20 000 вакансій по всій Україні, що на 20% менше, ніж влітку 2019 року.

На думку Юрія Перча, хороші перспективи у претендентів з дипломами медика або фармацевта. І не тільки, адже цій галузі потрібні і менеджери, і маркетологи, і менеджери з продажу. Масових звільнень у фармкомпаніях не спостерігалося. Влітку ANCOR провів опитування серед представників фармкомпаній щодо їхньої HR-політики і з'ясував, що 62% продовжують підбір персоналу на позиції в продажу. До топ-3 найпотрібніших позицій увійшли маркетологи (43%) і фахівці медичного відділу (39%). Крім цього, маркетологам (51%), фахівцям медичного відділу (23%) та виробництва (23%) в міжнародних компаніях в 2020 році найчастіше підвищували зарплати.

Яку роботу найчастіше шукають

Щодо попиту на роботу, то в цьому році кількість запитів від претендентів зменшилася на 23% порівняно з літом 2019-го. Найпопулярніші запити – робота водія, охоронця, продавця і няні. Змінилася географія пошукових запитів: якщо влітку 2019 року найактивнішими були претенденти з Києва, Харкова, Одеси, Дніпра і Запоріжжя, то нині це пошукачі з Івано-Франківська, Львова, Луцька, Харкова та Тернополя.

Краватка не обов'язкова, кросівки можна

Реклама

З огляду на те, що правила гри нині диктує роботодавець, Тетяна Пашкіна дала кілька нескладних порад, як себе вигідніше "презентувати".

"Найголовніше – довести людині, яка вас уперше бачить, що ви – найкращий кандидат з можливих, – каже Тетяна Пашкіна. – Найефективніший спосіб – вивчити вимоги до претендента і на співбесіді або в листі аргументовано довести, що вони вам по силі. Наприклад, вам доведеться проводити бізнес-івенти (публічні заходи розважального або рекламного характеру). А ви на попередній роботі провели такий івент на 400 людей, який не тільки себе окупив удвічі, а й був організований силами 3-4 осіб і з мінімальним бюджетом. Про це варто розповісти, показавши фотографії, документи тощо. Або, припустимо, на новій роботі вимагають знання тих чи інших програмних продуктів. Краще не тільки підкреслити, що ви ними володієте, але і надати документи про закінчення курсів або тренінги. Непогано запропонувати якісь свіжі ідеї, які ви готові реалізувати. Тобто дати зрозуміти: ви працівник з потенціалом".

Є й інші не менш важливі дрібниці:

  • У вашому листі не повинно бути граматичних і стилістичних помилок. Якщо важко – попросіть допомоги у фахівців.
  • Не можна спізнюватися на співбесіду, мобільний телефон краще вимкнути. Якщо ви чекаєте на важливий дзвінок, про це варто попередити заздалегідь, коротко відповісти, по змозі зв'язатися зі співрозмовником пізніше.
  • Зустрічають по одягу. Тепер із дрес-кодом стало простіше, тому можна вдягнутися непоказно, але акуратно. Для чоловіка найкраще класика: брюки, сорочка, а не футболка, піджак або джемпер. Краватка обов'язкова тільки в сфері юриспруденції або держслужби. Для жінки можливі не тільки спідниця і блузка чи брючний костюм, а й, наприклад, сукня, діловий сарафан і навіть шорти, що закривають коліна. А кросівки вже стали офісним взуттям.
  • Є й винятки. На співбесіді у виробничу, агро-, IT-компанію допустимо з'явитися в джинсах, акуратній футболці. Костюм із краваткою в компанії хейтерів буде видаватися дивним.
  • Екстравагантні зачіски, різнокольорове волосся кислотних кольорів, численні прикраси, пірсинг цілком доречні там, де доводиться виконувати креативну роботу, наприклад диджитал-маркетинг, піар.
  • Тестові завдання. Зазвичай вони бувають короткі, виконувані просто на співбесіді. Але зустрічаються недобросовісні компанії, які просять розробити, припустимо, стратегію розвитку відділу, на посаду керівника якого ви претендуєте. Потім відмовляють у місці, але далі користуються вашими пропозиціями. У такій ситуації варто запропонувати компроміс: ви пишете загальний план розвитку і один розділ конкретизуєте.

Що буде ближче до зими

Найбільший вплив на ринок праці тепер справляють епідемія коронавірусу і його наслідки, зокрема карантин, зазначила Олена Кирильєвніна.

"Саме від епідеміологічної ситуації та рішень уряду залежатиме активність шукачів та роботодавців цієї осені. Ми очікуємо, що найбільше пропозицій роботи буде у сферах гуртової та роздрібної торгівлі, в логістиці й на транспорті, а також на виробництві", – говорить вона.

Олена Кирильєвніна підкреслила, що простіше з пошуком роботи буде жителям великих міст, адже саме там зосереджена ділова активність – Київ, Харків, Львів, Дніпро. До речі, роботодавці з великих міст лояльніше ставляться до дистанційної роботи.

Тетяна Пашкіна більш песимістична.

"Висока вірогідність, що в Україні восени почнеться друга хвиля коронавірусу, посилять карантин, і всі позитивні тенденції на ринку праці, які намітилися, закінчаться, – каже Тетяна Пашкіна. – Багато в чому будуть винні самі українці, що легковажно ставляться до карантинних заходів. Але є надія і на позитивний сценарій".

Про те, як змінилася робота під час карантину, дивіться в сюжеті.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти