Українські дорожники щорічно заявляють про рекордні ремонтних роботах. Але дороги в країні все одно зношені на 95-97%. Так, в 2017 "Укравтодор" відновив близько 2000 км. Це близько 1% від усієї протяжності трас. Такими темпами нам не вистачить і 100 років, щоб відновити все дорожнє покриття. А враховуючи, що їх щороку потрібно "латати", хороші дороги в Україні будуватимуть вічно.
Уявіть, до 2022 року 98,8% дорожніх робіт "Укравтодору" – це поточний середній ремонт. Тобто, замість капітального ремонту, дорожники ремонтуватимуть траси шматками.
Але дороги можна будувати по-іншому, і в майбутньому витрачати менше на їх ремонт. Сайт "Сегодня" дізнався, як Україні вийти із замкнутого кола латання автотрас замість будівництва нових .
Вся справа в матеріалі з якого роблять дороги
Фото: Е. Перепелиця
Ще одна причина появи ям – великовагові фури . Лише 26 % доріг в Україні можуть витримати вагу 36 тонн . Більшість трас витримують до 24 тонн , що підходило під норми минулого століття . Зараз по нашим дорогам їздять фури вагою від 35-40 тонн . повноцінного вагового контролю на дорогах в Україні до сих пір немає .
Ці три чинники і призвели до катастрофічного зносу дорожнього полотна.
Інша справа – з чого роблять українські дороги. В Європі третину нових доріг – цементобетонні, проаналізував Український інститут майбутнього. В Україні таких трас -1,4%, решта – асфальтобетонні. При цьому для будівництва та ремонту асфальтобетонних доріг потрібен бітум. Україна його імпортує з Росії. У той час, як матеріали для цементобетонного дорожнього покриття виробляються в Україні.
Ще одна важлива відмінність: цементобетонні дороги – довговічніші, і їм не потрібен ямковий ремонт. На асфальтобетонні ж регулярно виділяють фінансування на ямковий, поточний ремонт, і підрядники забезпечені роботою.
До речі, поточний середній ремонт в Україні планували скасувати з введенням нового класифікатора в 2018 році. Але, як і повний запуск Дорожнього фонду, рішення відклали до 2020 року .
Як побудувати дороги раз і назавжди
Те , що бетонні дороги дорожче асфальтних – міф . Так було років 5-10 тому . Зараз їх вартість практично вирівнялася . Але якщо враховувати вартість обслуговування і ремонту дороги в майбутньому , виходить , що цементобетонне покриття вигідніше на 40 % , ніж асфальт , підрахували в Українському інституті майбутнього . Так , через 6 років дорогу з асфальтобетону потрібно ремонтувати профілактично , а ще через 6 років – капітально . Тоді як правильно побудовану цементобетонну дорогу потрібно ремонтувати тільки через 20 років .
Фото: Е. Перепелиця
До того ж , такі дороги витримують більшу вагу , ніж асфальт . А в темний час доби цементобетон краще відбиває світло , тоді як асфальтобетон його поглинає . З точки зору стійкості і зчеплення з дорогою цементобетон також більш стабільний матеріал , ніж асфальт . Не дарма його застосовують для пристрою аеродромів , де навантаження від повітряних суден набагато вище , ніж на автодорогах .