Секрети світу моди: бренди європейські – руки і мізки українські

Інтерв'ю з засновником New Fashion Zone Марією Тереховою

Про українську легку промисловість, і про швейну зокрема, говорять нечасто. На сайтах з працевлаштування часто можна побачити оголошення "потрібні швачки". За статистикою, в Україні налічується понад 10 тисяч підприємств, що належать до сфери легкої промисловості, причому більше половини з них – з пошиття одягу. Але чи багато українців зможуть відразу згадати назву будь-якої швейної фабрики, що славиться своєю продукцією? Або улюблену марку одягу родом з України? Останніми роками на хвилі патріотизму стало з'являтися набагато більше інформації про українські бренди одягу, але ми, як і раніше, віддаємо перевагу закордонним. І підтвердження цьому – ажіотаж навколо нещодавнього відкриття магазину "H&M".

Що заважає розвитку українського fast-fashion – доступною за ціною і модною фабричного одягу? Яка ситуація в галузі в цілому? Про це ми розпитали Марію Терехову – співвласницю компанії X-Tend Group, яка займається створенням і розвитком успішних бізнесів, в тому числі в сфері моди. Також Марія заснувала співтовариство дизайнерів New Fashion Zone, де молоді і професіоналам допомагають вийти на новий рівень.

Реклама

- Маріє, чому українці не носять українське? Бракує промислових потужностей? Талантів? Грошей?

- Дійсно, за даними аналітичних компаній, з усіх товарів легкої промисловості, які продаються в Україні, вітчизняних – менше 15%. Все інше – це іноземні бренди. Переважно нижній ціновий сегмент: Бангладеш, Індія, Китай. Дуже сильно наситив ринок секонд-хенд. Є ще середній ціновий сегмент – той, в якому працюють, наприклад, міжнародний бренд Zara, турецький Koton.

На ринку українського fast-fashion зараз дуже мало гравців. Ми не наситили свій ринок власним продуктом, і до насичення дуже далеко. З точки зору брендів ми на цьому ринку взагалі не гравець, навіть у себе в країні. Ми граємо зараз в легкій промисловості тільки на ринку швейних послуг. Причому послуг з пошиття для інших марок.

Реклама

Українські фабрики шиють одяг для 150 відомих світових брендів, а також для великої кількості менш відомих. Переважно фабрики працюють за давальницькою схемою, тобто отримують сировину, шиють одяг, і ця продукція як сировина йде назад за кордон.

- А потім цей же одяг, зшитий на українських фабриках, ми купуємо як імпортний за відповідною ціною?

Так. Причому на таких виробах пишеться "Made in EU". Бренд-замовник нам платить тільки за пошиття. За такими ж схемами працюють інші аутсорсингові країни – Китай, Індія, Бангладеш. І щороку та ж Zara роздумує: розмістити своє виробництво в Україні або в Китаї? Тому, щоб не втратити велике замовлення, фабрики не можуть підвищувати розцінки.

Реклама

- А ми конкуруємо з цими країнами щодо дешевизни робочої сили?

- Ми дешевше їх. Українська швачка зараз коштує дешевше. Саме тому відбувається зараз такий божевільний відтік кадрів. Люди бачать, що, переїхавши до Польщі, швачка отримуватиме зарплату не 100 євро, як в Україні, а, умовно кажучи, 500, а в розвиненіших країнах – ще більше.

Тому наше стратегічне завдання – створювати якусь свою додаткову вартість. Щоб ми були не просто сировинна країна. Інакше сильні гравці, приходячи до нас, нас прогинатимуть під себе, а ми втрачатимемо людей, які їдуть на заробітки, і опускатимемо ціни. А нам треба, щоб ми могли підвищувати ціни і зарплати. Нам необхідно проводити індексацію. Ми не можемо коштувати дешевше.

- Що ви маєте на увазі під створенням додаткової вартості в швейній справі?

В New Fashion Zone ми якраз і ставимо завдання придумати і створити спільно з ринком цю додаткову вартість. Насамперед ми пояснюємо дизайнерам, як зробити кар'єру. Радимо, перш ніж розвивати власний бренд, попрацювати з великими виробництвами, з великими брендами. Влаштовуємо їм такі контракти і в Україні, і за кордоном.

- Тобто західні бренди не тільки шиють в Україні, ще й моделі можуть бути розроблені українськими дизайнерами?

- Насправді це так і працює. Є дизайнери, які працюють в штаті великих компаній. Але набагато частіше вони просто використовують наші мізки.

Крім того, додаткова вартість нам, як то кажуть, Богом дана – це розташування України. У жовтні 2018 року дослідницька компанія Маккензі зробила звіт, в якому йдеться про те, що через автоматизацію великі бренди вже до 2025 року відмовлятимуться від далекого аутсорсингу. На цьому сильно втратить Китай. Але не Україна. Україна знаходиться поруч з ЄС. Але в звіті Маккензі про Україну не згадується. Тому що ми шиємо для світових брендів негласно. У нас немає прямих контрактів, тому на виробах не пишуть "Made in Ukraine". Тобто, по суті, ми робимо роботу, але в публічному інформаційному просторі України як виробника легпрому немає.

Щоб ми там з'явилися, нам зараз треба їздити на виставки, брати замовлення. Нехай навіть давальницькі, але офіційні. Тоді з часом ми зможемо пропонувати цим маркам ще щось.

Потім, у виробників ще проблема в тому, що вони беруть замовлення від 1-2 брендів. Іноді замовлення від одного бренду може становити до 80% доходу фабрики. І, якщо фабрика втратить цього замовника, вона зупиниться, сотні людей опиняться без роботи. Тому ще одне завдання українського виробництва – збільшити число замовників, щоб зменшити частку кожного з них.

- А чому українські підприємства не можуть працювати з українськими дизайнерами? З тими, наприклад, чиї моделі ми сьогодні купуємо як закордонні.

- Коли ми тільки входили в цей бізнес, взагалі не розуміли, в чому проблема. Але виявилося, що проблема є. Багато фабрик знаходяться на межі виживання, і їм не до розвитку. А почати працювати з дизайнером, вкластися в тканини, фурнітуру – на це потрібні інвестиції. А їх немає. Тому виробництва воліють виконувати гарантовані замовлення, нехай навіть за меншою ціною, ніж ризикувати, починаючи працювати з українським брендом.

Тому ми зараз бачимо велику перспективу в тому, щоб працювати з великими брендами по всьому світу і створювати для них ескізи і зразки. Подібних вакансій сьогодні – вагон. І це хороша можливість зайнятості для наших дизайнерів. І ми про це розповідаємо на нашому майданчику. Але це не дуже популярна сьогодні думка. Хоча я вважаю, краще бути найманим співробітником в крутій компанії, наприклад в Facebook, ніж вести свій бізнес, програмуючи ночами для якої-небудь Австралії.

- А все ж, у українських брендів є якісь перспективи?

- Окремі виходи на міжнародний ринок під своїм брендом є. Але ці історії ще дуже маленькі в грошах. Наприклад, бренд Vovk. Вони вже відкрили 30 магазинів в Україні і подумують виходити на інші країни. Є бренд Goldi, Рівненський льонокомбінат, який вже вийшов на інші країни. Є бренд "Андре Тан" в вищому ціновому сегменті, який теж пробує виходити на світовий ринок.

Модний імідж таких країн, як Франція чи Італія, створювався століттями. Так, зараз все прискорилося. І, я думаю, якщо ми активно братимемо участь в міжнародних виставках, активно просуватимемося, активно вчитимемося, а не сидітимемо тут в своїй шкаралупі, то років за 10 Україна зможе створити собі ім'я в світі моди.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
54,28
53,60
50,61
27,60
55,96
53,96
53,96
25,98
56,99
55,99
56,68
28,29
57,06
55,38
55,01
27,22
57,90
55,90
53,90
28,04
59,88
56,91
56,99
28,79
60,99
58,99
57,49
28,97
60,99
58,99
57,49
28,98
61,99
60,99
59,99
28,98
-
52,63
51,13
26,55
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

63755.52

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3131.24

Litecoin (LTC)

88.04

Ripple (XRP)

0.53

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти