Бюджет-2020: наскільки підвищиться добробут українців

26 вересня 2019, 07:52

Олександра Романюк Олександра Романюк

Якщо прожитковий мінімум збільшать до реального рівня, багато соцвиплат автоматично зростуть удвічі

Представлений 20 вересня в Верховній Раді проект державного бюджету України на 2020 рік, за оцінками багатьох експертів, не демонструє особливих проривів в ключових областях і, всупереч обіцянкам представників нової влади, поки мало чим відрізняється від бюджетів минулих років. Однак навряд чи Україна житиме наступного року саме з цього бюджету. Представляючи документ, і прем'єр-міністр Олексій Гончарук, і міністр фінансів Оксана Маркарова заявляли, що до 18 жовтня, коли заплановане друге читання законопроекту, він зазнає істотних змін, в тому числі за базовими показниками. В оновленому проекті бюджету повинні знайти відображення законодавчі нововведення, які активно приймаються з початку роботи Верховною Радою, а також програма діяльності нового уряду, яку повинні представити вже через кілька днів – до 29 вересня.

Реклама

Наразі про те, як саме зміниться проект бюджету, можна судити тільки за заявами офіційних осіб. І ці заяви надихають. Сайт "Сьогодні" поцікавився, як може змінитися рівень життя українців, якщо всі ці заяви дійсно будуть відображені в оновленому законопроекті. Розглянемо основні соціальні показники.

Прожитковий мінімум

Згідно з нинішнім проектом держбюджету, в 2020 рік ми повинні увійти з прожитковим мінімумом, закладеним ще колишнім урядом. Сьогодні цей показник становить в середньому 1936 грн, а з 1 грудня зросте до 2027 грн. З цієї ж цифрою ми увійдемо і в січень (так відбувалося і раніше). Потім протягом року прожитковий мінімум передбачається підвищити двічі: з 1 липня – до 2118 грн, а з 1 грудня – до 2189 грн. Загалом підвищення за рік становитиме всього 162 грн, або 8%. Це всього на 3% вище прогнозованої на наступний рік інфляції (5%).

При цьому в первинному проекті бюджету Кабміну було доручено "вжити рішучих кроків", щоб 2020 року розмір прожиткового мінімуму був наближений до його реальної величини. Передбачалося, що реальний прожитковий мінімум на той час становитиме близько 4251 грн.

Можливо, в оновленому бюджеті ми побачимо істотніше зростання прожиткового мінімуму – до розміру реального. Як заявила днями представник Кабміну у Верховній Раді Ірина Верещук, "прем'єр поставив амбітне завдання збільшити [прожитковий мінімум] до 4,5 тис. грн".

Реклама

Про це ж говорила і міністр соціальної політики Юлія Соколовська.

"Наш уряд чесно визнав, що реальний прожитковий мінімум не відповідає фактичному рівню! За статистикою 2018 року, близько 28% населення України живуть за межею бідності... Ми проаналізували законодавство – в нинішній системі до прожиткового мінімуму прив'язано багато різних виплат: з посиланням на нього сьогодні діють понад 100 нормативно-правових актів. Крім цього, величина прожиткового мінімуму застосовується і при оподаткуванні... Отже, сьогодні прожитковий мінімум фактично втратив функцію визначення мінімального рівня забезпеченості, а став швидше фінансовим показником. Більш того, ми розуміємо, що методологія визначення прожиткового мінімуму потребує осучаснення. З цією проблемою потрібно боротися", – написала Юлія Соколовська на своїй сторінці в Facebook.

Нагадаємо, в серпні, за розрахунками Міністерства соцполітики, фактичний розмір прожиткового мінімуму становив 3669 грн, а з урахуванням комунальних платежів – 4208 грн. Це відповідно на 90% і на 117% більше того "прожиткового мінімуму", за яким розраховуються сьогодні соціальні платежі. При цьому для дітей до 6 років фактичний прожитковий мінімум за серпень нарахували в 3239 грн, для дітей від 6 до 18 років – 4211 грн, для працездатних осіб – 3802 грн без комуналки і 4722 грн – з комунальними послугами, для непрацездатних осіб – 3110 грн.

До кінця 2020 року ці цифри, зрозуміло, зростуть як мінімум на рівень інфляції. Так, за 8 місяців 2019 року фактичний прожитковий мінімум зріс на 5,6% (на 226 грн), а з урахуванням комуналки – на 6,5% (на 256 грн). Значить, до кінця 2020 року реальний прожитковий мінімум дійсно може дорости до 4500 грн.

Реклама

Якщо пропорційно зростуть і показники прожиткового мінімуму для всіх соціальних і демографічних груп, то до кінця 2020 року прожитковий мінімум для дітей до 6 років може становити близько 3466 грн, для дітей від 6 до 18 років – 4505 грн, для працездатних – 5052 грн (з комунальними послугами), для непрацездатних – 3328 грн.

Одночасно повинні збільшитися і соціальні виплати.

Пенсії і соцвиплати

Сьогодні мінімальна пенсія дорівнює розміру прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб. Згідно з поданим до Верховної Ради законопроекту, мінімальна пенсія для тих, кому вона оформлятиметься 2020 року, може становити на початку року – 1638 грн, з 1 липня – 1712 закарпатцям грн, з 1 грудня – 1769 грн.

Якщо прожитковий мінімум все-таки буде підвищений до розміру фактичного, як обіцяють в Кабміні, це означає, що до кінця року мінімальні пенсії можуть становити близько 3328 грн (нагадаємо, ці цифри – виключно розрахунки сайту "Сьогодні", які передбачають збільшення нинішнього фактичного прожиткового мінімуму на відсоток інфляції).

Таким же може бути і розмір соцдопомоги для осіб з інвалідністю – він теж становить 100% прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб.

Реклама

Відповідно, повинні будуть збільшитися і інші соціальні виплати. Наприклад, мінімальний розмір аліментів (від батька – 100% прожиткового мінімуму для дитини, залежно від віку, від держави – 50%), допомога малозабезпеченим (до 75% прожиткового мінімуму), одиноким матерям і т.д.

В тренді
Приватизація держбанків: у Мінфіні пояснили, в чому заковика

Після істотного підвищення прожиткового мінімуму, ймовірно, постане питання і про нову індексацію пенсій тим, хто вийшов на заслужений відпочинок до 2020 року. В іншому випадку їх виплати виявляться значно меншими порівняно з виплатами тих, кому пенсії тільки буде призначено 2020 року.

Зарплати

Відповідно до проекту держбюджету на 2020 рік, з 1 січня мінімальна заробітна плата в місячному вимірі повинна підвищитися до 4723 грн, а в погодинному – до 28,31 грн. На відміну від прожиткового мінімуму, який може підвищуватися кілька разів на рік, мінімальна зарплата у нас традиційно встановлюється законом про держбюджет на весь календарний рік.

Стаття 9 закону "Про оплату праці" вимагає, щоб мінімальна зарплата встановлювалася в розмірі, не нижчому від розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

У нас вважається, що мінімальна зарплата давно і набагато перевищує прожитковий мінімум. Але це якщо говорити про "розрахунковий" прожитковий мінімум. Якщо ж згадати про існування фактичного, то тут не все так однозначно. Наприклад, на нинішній 2019 рік мінімальна зарплата визначена в розмірі 4173 грн. При цьому фактичний прожитковий мінімум для працездатних осіб ще в грудні 2018-го був вище мінімальної зарплати: 4349 грн, з урахуванням обов'язкових платежів. А про те, що вважати потрібно прожитковий мінімум саме з обов'язковими платежами, говорить та ж ст. 9 закону про оплату праці:

"Розмір мінімальної заробітної плати визначається з урахуванням потреб працівників та їх сімей, вартісної величини достатнього для забезпечення нормального функціонування організму працездатної людини, збереження його здоров'я набору продуктів харчування, мінімального набору непродовольчих товарів та мінімального набору послуг, необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості, а також загального рівня середньої заробітної плати, продуктивності праці та рівня зайнятості".

У серпневих цінах фактичний прожитковий мінімум для працездатної людини, з урахуванням обов'язкових платежів, становив 4722 грн. До січня 2020-го, з поправкою на інфляцію, він може підвищитися приблизно до 4750 грн, а до кінця року, за нашими розрахунками, – до 5052 грн. Таким чином, закладений на 2019 рік обсяг мінімальної зарплати – 4723 грн – приблизно відповідав прожитковому мінімуму в серпні 2019-го. І вже на початку року вона буде менше реального прожиткового мінімуму, а до кінця року розрив зросте ще більше.

Віце-прем'єр з соціальних питань в колишньому уряді Павло Розенко, залишаючи свій пост, заявляв, що бачить передумови для підвищення 2020 року мінімальної зарплати до 7000 грн. Чи будуть переглянуті ці цифри в проекті держбюджету до другого читання, наразі не відомо.

Додамо тільки, що в проекті бюджету посадовий оклад працівника I тарифного розряду визначено на рівні 2102 грн. Хоча стаття 6 закону про оплату праці говорить про те, що мінімальний посадовий оклад не може бути нижчим за прожитковий мінімум.

Середня зарплата, як зараз передбачається, наступного року зросте до 12 043 грн. За даними Держстату, в липні середня зарплата становила 10 971 грн.

Субсидії

У нинішньому проекті держбюджету на виплату субсидій закладено менше коштів, ніж 2019 року: 47,6 млрд грн порівняно з нинішніми 55,1 млрд. У такій зміні деякі експерти угледіли подальше посилення вимог до претендентів на субсидії. Однак міністр соцполітики Юлія Соколовська стверджує, що причина в іншому.

"Якщо порівнювати з цифрами, включеними до бюджету на цей рік (55,1 млрд грн), то закладені 47,6 млрд – дійсно менше. Але це скорочення викликане виключно економічними чинниками: за рахунок індексації пенсій, збільшення рівнів мінімальної зарплати і прожиткового мінімуму доходи українців зросли. Відповідно, зменшився і розмір субсидій, які держава виплачувала громадянам. Тому ще раз наголошую: "скорочення" витрат не призведе до скорочення одержувачів!" – запевнила Юлія Соколовська.

Багатьом ще пам'ятається заява президента України Володимира Зеленського про намір звільнити українців старше 70 років від комунальних послуг. Звучали навіть обіцянки зробити це з вересня 2019 року. Однак наразі про жодні зміни в цьому плані не чути. Не зареєстровано поки і законопроектів з цього приводу.

Скептики сумніваються, що в бюджеті знайдуться ресурси для такого благородного кроку. А вже тим більше незрозуміло, звідки передбачається брати гроші на підвищення прожиткового мінімуму і пов'язаних з ним соцвиплат. Звичайно, зростання прожиткового мінімуму автоматично тягне за собою і збільшення податкових відрахувань, оскільки багато податкових показників також "прив'язані" до нього. Однак в такому випадку в оновленому законопроекті про держбюджет напевно з'являться набагато більші планові цифри щодо збору податків.

Крім усього іншого, експерти звертають увагу, що закладений в держбюджеті курс 28,2 грн за долар може не виправдати себе, оскільки ось уже другий рік поспіль гривня зміцнюється сильніше будь-яких планів і прогнозів. Через це не виконується план з надходжень до бюджету на цей рік, така ж ситуація може виникнути і в майбутньому.

Всі подробиці в спецтемі Зарплати в Україні

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...
Хочеш бути в курсі останніх подій?
Підпишись на повідомлення. Показуємо тільки термінові і важливі новини.
Хочу бути в курсі
Я ще подумаю
Будь ласка, зніміть блокування повідомлень в браузері!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти