Піковий період виплат за зовнішніми боргами – ключовий обмежуючий фактор для бюджету-2019. До такого висновку дійшли експерти Центру економічної стратегії (CES), проаналізувавши проект Держбюджету на 2019 рік, який зараз знаходиться на розгляді Верховної Ради.
Так, у 2019 році Україна зобов'язана здійснити значні виплати по боргах:
- 160,4 млрд грн (5,5 млрд дол.), Або 4,1% ВВП – погашення держборгу і боргу, гарантованого державою;
- 22,5 млрд грн, або 3,1% ВВП – зобов'язання за внутрішніми боргами (сума державного і гарантованого боргу).
- 129 млрд грн (3,3% ВВП) відсотків.
"В цілому бюджет виглядає стриманим. Ймовірно, його писали в розрахунку на співпрацю з Міжнародним валютним фондом (МВФ), і витрати і доходи в ньому оцінені досить консервативно. Високий рівень витрат на обслуговування і погашення боргів не дозволяє зменшувати податкове навантаження, обмежує можливості для зростання бюджетних витрат і несе ризики рефінансування", – підкреслили аналітики.
В CES додали, що для балансування бюджету уряд планує залучити 3,5 млрд дол. (2,6% ВВП) державного боргу на зовнішніх ринках, а також близько 0,7 млрд дол. макрофінансової допомоги від ЄС і Світового банку.
"Остання сума може зрости, якщо Мінфіну вдасться домовитися про спрямування частини траншей міжнародних кредитів до бюджету замість валютних резервів НБУ", – впевнені експерти.
Аналітики назвали ТОП-5 найбільш важливих факторів бюджету-2019:
- Темпи зростання доходів і витрат заплановані на рівні нижче зростання номінального ВВП. Це передбачає помірний дефіцит (2,3% ВВП).
- Дохідна частина державного бюджету в основному спирається на податкові надходження, в першу чергу, за рахунок податків на внутрішнє споживання і на доходи.
- Закладені темпи зростання доходів (+ 10%) є помірними і відповідають зростанню економіки в цілому, тому загальне податкове навантаження на бізнес не збільшуватиметься (за винятком групи підакцизних товарів).
- Бюджетні витрати в 2019 році будуть рости більш низькими темпами, ніж доходи, через стриманий підвищення прожиткового мінімуму і мінімальної заробітної плати (на 12% до 4173 грн / міс.), зменшення обсягу субсидій на оплату житлово-комунального господарства та "замороження" витрат на сектор державного управління.
- Пріоритетними напрямками витрат залишаються сектора оборони і громадського порядку, дороги, а також освіта та охорона здоров'я, які активно реформуються і потребують додаткових ресурсів на здійснення змін.
Серед ризиків для реалізації бюджету аналітики називають можливе недовиконання в частині фінансування дефіциту через потребу в рефінансуванні боргів, також оптимістичні очікування від приватизації.
З боку витрат є ризик недооцінки витрат на фінансування субсидій у разі підвищення цін на газ. Зростання тарифів на газ для населення є однією з умов продовження співпраці України з Міжнародним валютним фондом.
Нагадаємо, як заявила в.о. міністра фінансів України Оксана Маркарова, представляючи у Верховній Раді проект бюджету на 2019 рік, зростання соціальних стандартів в Україні 2019 року випереджатиме інфляцію:
Читайте також:
- Інтерв'ю з головою Рахункової палати: "Тільки за півроку ми знайшли порушень більш ніж на 9 млрд грн"
- Стало відомо, скільки щорічно втрачає Україна через ухилення від податків – ЗМІ
- Через 5 років життя українців круто зміниться: МВФ зробив обнадійливий прогноз
- Зростання економіки України перевищило очікування НБУ
- Бюджет-2018 вже виконано на 99% – Мінфін