Бензин і дизпаливо можуть подорожчати відразу на 5 гривень за літр через квоти

12 квітня 2018, 11:57

Олександр Панченко Олександр Панченко

Влада розглядає ідею введення 30% мита на імпортні нафтопродукти

В Україні можуть подорожчати бензин і дизпаливо, хоча наші нафтопереробні заводи (НПЗ) поступово нарощують їх випуск. Причина – можливе введення з 1 травня квот на його імпорт для захисту вітчизняного виробника в обсягах не більше 50% ринку для палива з РФ і Білорусі і 30% – для інших зарубіжних постачальників.

Реклама

Все, що понад квоту, обкладатиметься митом у розмірі 30% вартості палива (без акцизів), що призведе до його подорожчання до плюс 5 грн/л. Нагадаємо: зараз Україна імпортує близько 80% нафтопродуктів, в тому числі 54% бензину (частка Білорусі становить 40%, ЄС – 14%) і 85% ДТ (32% – з Білорусі, 42% – з РФ і 11% – з ЄС).

Очевидно, що якщо квоти введуть (зараз ця пропозиція на розгляді в міжвідомчій комісії при Кабміні), то, за словами експертів паливного ринку, це призведе до дефіциту насамперед дизпалива, використовуваного для вантажоперевезень і в агросекторі. Влада поки скупо коментує, яке може бути прийнято рішення. "Пропозиція вивчається", – відповіли нам в міжвідомчої комісії.

"Кременчуцький НПЗ (дає 90% нашого палива) може дати 4,5 млн т на рік, – каже директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн. – На піку споживання, це серпень-листопад, дефіцит на ринку становитиме близько 30%, це приблизно 200 тис. т. На всі додаткові обсяги, які потрібно завести, необхідно буде платити мито в розмірі 30% вартості. Сьогодні дизпаливо коштує $ 600/т, 30% виходить, що ми будемо змушені імпортувати з митом, яка додасть цінами близько 5 грн/л".

Втрати становитимуть понад 2,5 млрд грн

Голова Федерації металургів України Сергій Біленький оцінив втрати гірничо-металургійного комплексу, на який припадає 7-8% споживання ДП, від неминучого подорожчання палива в разі введення квот в 2,5 млрд грн на рік. Це як прямі втрати від закупівлі палива для виробничих потреб, так і непрямі, від подальшого подорожчання залізничних тарифів.

"Наші втрати прямі і непрямі становитимуть понад 2,5 млрд грн, кожен громадянин відчує на собі ці наслідки через виток інфляції, девальвації і так далі. Якщо хочете цій галузі допомогти, є незліченна кількість інших механізмів, аж до прямої державної підтримки, але це не повинно бути за рахунок інших галузей і населення", – заявив Біленький.

Проти квотної ініціативи і президент "Нафтогазової асоціації України" Дмитро Кулик. За його словами, це не тільки викличе дефіцит палива, але і зруйнує сформовану диверсифіковану систему його поставок на український ринок.

"Немає сенсу навіть починати процедуру розслідування, оскільки підстав для введення квот або мит немає. Зараз ми отримуємо паливо з 10-ти напрямків і забули, що таке криза. Введення обмежень призведе до підвищення цін для всіх споживачів і запустить ланцюжок інфляції", – упевнений Кулик.

Можуть бути відповідні заходи

Реклама

Нарешті, юрист Анжела Махінова впевнена, що ініціатива обмежити імпорт палива з усіх країн несе великі ризики для України як країни-члена СОТ.

"У рамках СОТ Україна має негативний досвід введення мит. Це 2013 р коли ми ввели обмеження на імпорт легкових автомобілів, а Японія це рішення оскаржила. В результаті ми змушені були скасувати їх. Зараз ми можемо наступити на ті ж граблі, але тоді ми були відносно "молодим" членом СОТ і нас могли зрозуміти і пробачити, але якщо ми повторимо це – то нас можуть розцінювати як злісного порушника міжнародних правил торгівлі", – зазначила Махінова.

Також, за її словами, обмеження на імпорт палива до України може спровокувати відповідні заходи постраждалих країн щодо українського експорту.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти