Великий провайдер вимкне 30 українських каналів? Ринок ТБ-контенту сколихнув серйозний конфлікт

Головні медіагрупи України розривають договори з "Ланетом", і це може змінити цивілізований ринок. Всі подробиці небезпечного прецеденту

Топові медіакомпанії – "Медіа Група Україна", StarLightMedia, 1 + 1 media, Inter Media Group – одна за одною розривають контракти з одним з найбільших в Україні провайдерів інтернету і ТБ-послуг "Ланет". Конфлікт виник на тлі того, що по виробниках контенту вдарив демпінг з боку провайдера. Ця історія в перспективі може змінити ринок телевізійного контенту в Україні.

У тому, що сталося, розбирався профільний журнал Broadcast.

Реклама

Історія і суть питання

З 2006 року в Україні з'явилося поняття "універсальна програмна послуга" (УПУ). Деякий час канали медіагруп входили в УПУ як обов'язкові. Але в 2016 році Нацрада реформувала УПУ таким чином, щоб великі канали могли вийти зі списку обов'язкових до трансляції. Це дало змогу медіагрупам перейти на платну модель відносин з провайдерами. Тобто українські ТБ-канали стали платними для провайдерів.

Тепер канали щорічно підвищують роялті. За 4 роки сума, яку провайдери виплачують медіагрупам, у цілому зросла майже в 6 разів, і це не межа. Передбачається, що зростання ціни за права на ретрансляцію збережеться на рівні 30% на рік. Але і вкладають телеканали не менше. Адже медіагрупи – це комерційні структури, що виробляють продукт і, відповідно, мають право встановлювати на нього ціну.

Але деякі провайдери, прагнучи підім'яти під себе ринок, відкрито демпінгують: наприклад, проводять акції, які викликають подив не тільки у медіагруп, а й у колег по цеху. В результаті інші провайдери також змушені демпінгувати, щоб утримати клієнтів. Це не сприяє ні розвитку технологій, ні підвищенню якості послуг, ні збільшенню різноманітності контенту, за виробництво якого також потрібно платити.

Реклама

Зокрема, "Ланет" запустив акцію "Лютий GIG" – за 33 грн на місяць нові абоненти до кінця весни можуть користуватися послугами інтернету і мати доступ до 150 онлайн-телеканалів у сервісі "Ланет.TV". А звичайний найдешевший пакет для абонентів у провайдерів коштує не менше ніж 99 грн.

Після цього в березні з'явилася інформація про те, що "Ланет" отримав від медіагруп листи про розірвання укладених договорів. Згідно з ними мережа "Ланет" повинна припинити трансляцію таких 30 телеканалів:

  • ICTV, Новий канал, СТБ, М1, М2, ОЦЕ (StarLightMedia) – з 1 травня 2021 р.;
  • "Україна", "НЛО TV", "Індиго TV" ("Медіа Група Україна") – з 5 травня 2021 р.;
  • "1 + 1", "2 + 2", ТЕТ, "ПлюсПлюс", "Бігуді", УНІАН (1 + 1 media) – з 19 травня 2021 р.;
  • "Квартал TV", Bolt, StarFamily, StarCinema, FilmUA Drama, "КусКус", "36,6" – з 19 травня 2021 р.;
  • "Інтер", К1, К2, НТН, "Мега", "Enter-фільм", "Піксель", Zoom (Inter Media Group) – з 21 травня 2021 р.

"Ланет" не забув відповісти і почав активну публічну кампанію на свій захист, звинувачуючи телегрупи в усіх бізнес-гріхах.

Реклама

Цікаво, що "Ланет" досить часто потрапляє в подібні історії. Зазвичай компанія висловлює свою позицію публічно і не соромиться звертатися до судів у будь-яких спірних ситуаціях. Влітку 2020-го з провайдером хотіла розірвати угоду група "1 + 1 медіа". "Ланет" тоді заявляв, що компанія спонукає його виключити з пакетів кілька телеканалів, які здійснюють мовлення на супутнику в незакодованому вигляді. Зокрема, йшлося про телеканал "Сонце". Зате медіагрупа звинуватила "Ланет" у приховуванні реальної кількості своїх абонентів у кабелі. Після публічної дискусії сторони домовилися і підписали нову угоду.

Чому медіагрупи підвищують ціни

"Зміна ціни не є спонтанним рішенням, це дії, які ми обговорювали з провайдерами заздалегідь. У нас немає фіксованої ціни за абонента, це важливо", – пояснив підвищення роялті керівник дивізіону Digital і PayTV StarLightMedia Микола Фаєнгольд.

Він уточнив, що орієнтовна вартість озвучується провайдерам з огляду на їхні абонентські бази та інші чинники, зокрема такі:

  • раніше укладені договори;
  • територія надання послуг;
  • населені пункти, де потенційно буде надана послуга;
  • кількість конкурентів;
  • технологія поширення;
  • особливості пакетів програм контрагента тощо.

А директор зі стратегії та розвитку бізнесу "Медіа Групи Україна" Федір Гречанінов каже, що щорічна інфляція на рівні 20-30% свідчить про здорову ситуації на ринку: "Ми всі прагнемо до зростання ARPU і розуміємо, що ARPU повинен рости не темпами 5-10%, тому що так він не виросте ніколи. Думаю, таку інфляцію можна закладати в свою стратегію щорічно" .

За його словами, ринок має потенціал для подвоєння ціни за користування телебаченням: "Подвоєння за рік – це буде шокова історія, і вона може зламати ринок. А рости на 20-30% на рік – це нормально. Але все буде залежати від того, що відбувається з гривнею і макроекономікою" .

Провайдери vs роялті

Насправді провайдери завжди платили за більшу частину телеканалів, які транслюють. А в момент зміни УПУ провайдери не хотіли збільшення витрат, бо довелося б піднімати ціни кінцевим споживачам. З'явився ризик відтоку абонентів. Але так чи інакше, у медіагруп є законне право брати гроші за свої телеканали. А провайдер сам вирішує, купувати контент чи ні.

"По суті, всі провайдери не люблять, коли у них піднімається собівартість свого продукту, оскільки висока конкуренція, і багато хто хоче демпінгувати на ринку і провадити агресивні акції. <...> Демпінговими методами великий бізнес користується регулярно, у нас в країні неможливо притягнути до відповідальності за демпінг. І Україна вже 6-й рік поспіль має звання країни з найдешевшим інтернетом у світі. Десь там і найдешевше ТБ. Демпінг призводить до зменшення числа учасників ринку і його монополізації", – вважає Олександр Арутюнян, голова Комітету з питань захисту економічної конкуренції Інтернет-асоціації України.

Володимир Олексієнко з провайдера "Тріолан" взагалі не бачить конфлікту з медіагрупами і запевняє: підвищення роялті не проблема. Аналогічної думки і в "Волі". Там вважають, що в умовах ринкових відносин потрібно домовлятися і шукати компроміси.

"Будь-яке підвищення цін дратує абонентів, але ж це і підвищує якість контенту та знижує бар'єри для входу нових гравців ринку, які виробляють відеопродукцію. Було б набагато гірше, якби медіагрупи драматично знижували ціни, вбиваючи конкурентів. Ну а наскільки розумно медіагрупи підвищують ціни, їм видніше, це їхнє рішення, і ми його поважаємо і, безумовно, враховуємо в своїй діяльності", – говорить Алексєєнко.

"Ми працюємо в бізнес-середовищі, де попит і пропонування диктують відносини між діловими партнерами. Будь-яка платформа може самостійно вибрати свою бізнес-модель, звернутися до постачальника і обговорити умови придбання необхідного контенту на ексклюзивній або неексклюзивній основі. І будь-який контент-провайдер може сам вирішити, як, на яких умовах і за якою ціною продавати свій продукт" , – додає Сандра Крауіня з "Волі".

Чим все закінчиться? Три сценарії

1. "Ланет" втрачає канали медіагруп. Тоді слід очікувати відтоку користувачів, а значить, конкуренти провайдера будуть у виграші.

2. "Ланет" та Інтернет-асоціація України домагаються перегляду складу УПУ, і туди внесуть канали медіагруп. Тоді медіагрупи за законом не зможуть вимагати роялті з провайдерів. Правда, в умовах здування рекламного ринку такий варіант поставить під загрозу питання інформаційної безпеки країни: у безкоштовних російських каналів на супутнику контент може виявитися різноманітнішим та привабливішим, ніж у посаджених на голодний пайок українських телеканалів.

3: "Ланет" домовляється з медіагрупами. Таке вже траплялося і тепер видається більшості спостерігачів найімовірнішим результатом цього конфлікту.

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
54,28
53,60
50,61
27,60
55,96
53,96
53,96
25,98
56,99
55,99
56,68
28,29
57,06
55,38
55,01
27,22
57,90
55,90
53,90
28,04
59,88
56,91
56,99
28,79
60,99
58,99
57,49
28,97
60,99
58,99
57,49
28,98
61,99
60,99
59,99
28,98
-
52,63
51,13
26,55
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

62509.09

Dogecoin (DOGE)

0.14

Ethereum (ETH)

3094.57

Litecoin (LTC)

86.61

Ripple (XRP)

0.51

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти