Великий провайдер вимкне 30 українських каналів? Ринок ТБ-контенту сколихнув серйозний конфлікт

20 квітня, 14:35

Ксенія Капустинська Ксенія Капустинська

Головні медіагрупи України розривають договори з "Ланетом", і це може змінити цивілізований ринок. Всі подробиці небезпечного прецеденту

Топові медіакомпанії – "Медіа Група Україна", StarLightMedia, 1 + 1 media, Inter Media Group – одна за одною розривають контракти з одним з найбільших в Україні провайдерів інтернету і ТБ-послуг "Ланет". Конфлікт виник на тлі того, що по виробниках контенту вдарив демпінг з боку провайдера. Ця історія в перспективі може змінити ринок телевізійного контенту в Україні.

Реклама

У тому, що сталося, розбирався профільний журнал Broadcast.

Історія і суть питання

З 2006 року в Україні з'явилося поняття "універсальна програмна послуга" (УПУ). Деякий час канали медіагруп входили в УПУ як обов'язкові. Але в 2016 році Нацрада реформувала УПУ таким чином, щоб великі канали могли вийти зі списку обов'язкових до трансляції. Це дало змогу медіагрупам перейти на платну модель відносин з провайдерами. Тобто українські ТБ-канали стали платними для провайдерів.

Тепер канали щорічно підвищують роялті. За 4 роки сума, яку провайдери виплачують медіагрупам, у цілому зросла майже в 6 разів, і це не межа. Передбачається, що зростання ціни за права на ретрансляцію збережеться на рівні 30% на рік. Але і вкладають телеканали не менше. Адже медіагрупи – це комерційні структури, що виробляють продукт і, відповідно, мають право встановлювати на нього ціну.

Але деякі провайдери, прагнучи підім'яти під себе ринок, відкрито демпінгують: наприклад, проводять акції, які викликають подив не тільки у медіагруп, а й у колег по цеху. В результаті інші провайдери також змушені демпінгувати, щоб утримати клієнтів. Це не сприяє ні розвитку технологій, ні підвищенню якості послуг, ні збільшенню різноманітності контенту, за виробництво якого також потрібно платити.

Реклама

Зокрема, "Ланет" запустив акцію "Лютий GIG" – за 33 грн на місяць нові абоненти до кінця весни можуть користуватися послугами інтернету і мати доступ до 150 онлайн-телеканалів у сервісі "Ланет.TV". А звичайний найдешевший пакет для абонентів у провайдерів коштує не менше ніж 99 грн.

Після цього в березні з'явилася інформація про те, що "Ланет" отримав від медіагруп листи про розірвання укладених договорів. Згідно з ними мережа "Ланет" повинна припинити трансляцію таких 30 телеканалів:

  • ICTV, Новий канал, СТБ, М1, М2, ОЦЕ (StarLightMedia) – з 1 травня 2021 р.;
  • "Україна", "НЛО TV", "Індиго TV" ("Медіа Група Україна") – з 5 травня 2021 р.;
  • "1 + 1", "2 + 2", ТЕТ, "ПлюсПлюс", "Бігуді", УНІАН (1 + 1 media) – з 19 травня 2021 р.;
  • "Квартал TV", Bolt, StarFamily, StarCinema, FilmUA Drama, "КусКус", "36,6" – з 19 травня 2021 р.;
  • "Інтер", К1, К2, НТН, "Мега", "Enter-фільм", "Піксель", Zoom (Inter Media Group) – з 21 травня 2021 р.

"Ланет" не забув відповісти і почав активну публічну кампанію на свій захист, звинувачуючи телегрупи в усіх бізнес-гріхах.

Цікаво, що "Ланет" досить часто потрапляє в подібні історії. Зазвичай компанія висловлює свою позицію публічно і не соромиться звертатися до судів у будь-яких спірних ситуаціях. Влітку 2020-го з провайдером хотіла розірвати угоду група "1 + 1 медіа". "Ланет" тоді заявляв, що компанія спонукає його виключити з пакетів кілька телеканалів, які здійснюють мовлення на супутнику в незакодованому вигляді. Зокрема, йшлося про телеканал "Сонце". Зате медіагрупа звинуватила "Ланет" у приховуванні реальної кількості своїх абонентів у кабелі. Після публічної дискусії сторони домовилися і підписали нову угоду.

Чому медіагрупи підвищують ціни

"Зміна ціни не є спонтанним рішенням, це дії, які ми обговорювали з провайдерами заздалегідь. У нас немає фіксованої ціни за абонента, це важливо", – пояснив підвищення роялті керівник дивізіону Digital і PayTV StarLightMedia Микола Фаєнгольд.

Реклама

Він уточнив, що орієнтовна вартість озвучується провайдерам з огляду на їхні абонентські бази та інші чинники, зокрема такі:

В тренді
Оформлення субсидій по-новому: українцям підказали чотири способи
В тренді
Закони про пільгове розмитнення євроблях набрали чинності: чого чекати далі?
До України завезли сотні тисяч "євроблях"
В тренді
Транзит газу падає, втрати економіки зростають – найголовніше про гроші СЬОГОДНІ
Фото: "Укртрансгаз"
  • раніше укладені договори;
  • територія надання послуг;
  • населені пункти, де потенційно буде надана послуга;
  • кількість конкурентів;
  • технологія поширення;
  • особливості пакетів програм контрагента тощо.

А директор зі стратегії та розвитку бізнесу "Медіа Групи Україна" Федір Гречанінов каже, що щорічна інфляція на рівні 20-30% свідчить про здорову ситуації на ринку: "Ми всі прагнемо до зростання ARPU і розуміємо, що ARPU повинен рости не темпами 5-10%, тому що так він не виросте ніколи. Думаю, таку інфляцію можна закладати в свою стратегію щорічно" .

За його словами, ринок має потенціал для подвоєння ціни за користування телебаченням: "Подвоєння за рік – це буде шокова історія, і вона може зламати ринок. А рости на 20-30% на рік – це нормально. Але все буде залежати від того, що відбувається з гривнею і макроекономікою" .

Провайдери vs роялті

Насправді провайдери завжди платили за більшу частину телеканалів, які транслюють. А в момент зміни УПУ провайдери не хотіли збільшення витрат, бо довелося б піднімати ціни кінцевим споживачам. З'явився ризик відтоку абонентів. Але так чи інакше, у медіагруп є законне право брати гроші за свої телеканали. А провайдер сам вирішує, купувати контент чи ні.

"По суті, всі провайдери не люблять, коли у них піднімається собівартість свого продукту, оскільки висока конкуренція, і багато хто хоче демпінгувати на ринку і провадити агресивні акції. <...> Демпінговими методами великий бізнес користується регулярно, у нас в країні неможливо притягнути до відповідальності за демпінг. І Україна вже 6-й рік поспіль має звання країни з найдешевшим інтернетом у світі. Десь там і найдешевше ТБ. Демпінг призводить до зменшення числа учасників ринку і його монополізації", – вважає Олександр Арутюнян, голова Комітету з питань захисту економічної конкуренції Інтернет-асоціації України.

Реклама

Володимир Олексієнко з провайдера "Тріолан" взагалі не бачить конфлікту з медіагрупами і запевняє: підвищення роялті не проблема. Аналогічної думки і в "Волі". Там вважають, що в умовах ринкових відносин потрібно домовлятися і шукати компроміси.

"Будь-яке підвищення цін дратує абонентів, але ж це і підвищує якість контенту та знижує бар'єри для входу нових гравців ринку, які виробляють відеопродукцію. Було б набагато гірше, якби медіагрупи драматично знижували ціни, вбиваючи конкурентів. Ну а наскільки розумно медіагрупи підвищують ціни, їм видніше, це їхнє рішення, і ми його поважаємо і, безумовно, враховуємо в своїй діяльності", – говорить Алексєєнко.

"Ми працюємо в бізнес-середовищі, де попит і пропонування диктують відносини між діловими партнерами. Будь-яка платформа може самостійно вибрати свою бізнес-модель, звернутися до постачальника і обговорити умови придбання необхідного контенту на ексклюзивній або неексклюзивній основі. І будь-який контент-провайдер може сам вирішити, як, на яких умовах і за якою ціною продавати свій продукт" , – додає Сандра Крауіня з "Волі".

Чим все закінчиться? Три сценарії

1. "Ланет" втрачає канали медіагруп. Тоді слід очікувати відтоку користувачів, а значить, конкуренти провайдера будуть у виграші.

2. "Ланет" та Інтернет-асоціація України домагаються перегляду складу УПУ, і туди внесуть канали медіагруп. Тоді медіагрупи за законом не зможуть вимагати роялті з провайдерів. Правда, в умовах здування рекламного ринку такий варіант поставить під загрозу питання інформаційної безпеки країни: у безкоштовних російських каналів на супутнику контент може виявитися різноманітнішим та привабливішим, ніж у посаджених на голодний пайок українських телеканалів.

3: "Ланет" домовляється з медіагрупами. Таке вже траплялося і тепер видається більшості спостерігачів найімовірнішим результатом цього конфлікту.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти