Багато водіїв займаються поліпшенням свого автомобіля, але, як правило, без зміни його технічних характеристик, тобто не домагаючись більш економічної роботи двигуна, міцності підвіски, надійності гальм. В основному вони зосереджуються на інтер'єрі салоні, тонуванні скла, більш якісній аудіосистемі тощо. Тюнінг зовнішнього вигляду та інтер'єру правильно називати стайлінгом – так називається створення індивідуального стилю авто, що виділяє його в потоці. Серйозний стайлінг має на увазі установку інших бамперів або спойлерів, фарбування машини в незвичайний колір, аерографію (розмальовку) кузова, установку підсвічування днища, дисків, автовій на фари (зазвичай для жіночих малолітражок), перетяжку салону шкірою, установку якісної аудіосистеми. На позашляховики багато хто ставить "кенгурятник" – захисні сталеві дуги перед капотом, додаткові фари, а на дах – дугу з фарами. Захоплюються власники великих авто і шноркелями – спецтрубами для забору повітря, виведеними з-під капота на рівень даху автомобіля або вище. Такі труби також служать захистом двигуна від попадання води при форсуванні річок і боліт. Шноркель вже можна вважати елементом повноцінного тюнінгу для гонок по бездоріжжю, але багато "джиповодів", які їздять лише на полювання, риболовлю і відпочинок на природі, ставлять його для надійності і захисту повітряного фільтра від пилу при русі по путівцях. До речі, шноркель корисний і в місті, адже нерідко після зливи автомобілям доводиться їхати вулицями мало не вплав, і хвиля від попереду машини може потрапити в патрубок забору повітря, потім і в двигун, вивівши його з ладу.
Автоексперти "Сегодня" розділили автостайлінг на три види. Перший – корисний; другий – додає комфорту при їзді, але без якого можна і обійтися; третій – шкідливий, що не поліпшує вигляд автомобіля і діючий на нерви іншим водіям і пішоходам.
1-Й ТИП: ВІД ПІСКУ І МУХ
За словами продавця на одному зі столичних авторинків Володимира Зінченка, найбільшим попитом користується стайлінг бюджетний. Він включає в себе пластикові дефлектори на вікна (ветровики) і капот (мухобойка). Вітровики клеяться на верхню частину дверей так, щоб захищати бічне скло від забруднення зовні і запотівання усередині (вони дозволяють відкривати вікна для вентиляції під час дощу і снігу). Мухобойка встановлюється на передній край капота і відкидає вгору набігає зустрічний потік повітря разом з комахами, пилом, брудом і дрібними камінчиками. Вона особливо ефективна при швидкостях вище 90 км/год, коли потік повітря стає сильним. Досвідчені водії кажуть, що з таким аксесуаром вітрове скло майже не треба витирати від комарні і гнусу, а ось від великих мух і жуків мухобойка захищає слабо.
Вітровик легко наклеїти самому, знявши захисну стрічку з клейкою смужки на краю і акуратно приклавши аксесуар до краю двері. Але пам'ятайте – операція "одноразова": якщо промахнулися, зняти важко, і немає гарантії, що після повторного приклеювання вітровик потім не відірве потоком повітря. З мухобойкою складніше: її установку варто доручити фахівцеві за 40-50 грн. Кріплення краще брати фірмові, вони надійніші і довговічніші. Зінченко радить не економити і поставити пару додаткових пружин і гумок-упорів по краях капота – вони не дозволять кінців мухобойки вібрувати на великій швидкості під потоком вітру і захистять кінці від отламиванія. Ціна питання – від 250 грн для бюджетних авто до 500 грн для дорогих іномарок за комплект ветровиков і від 400 до 1000 грн за мухобойку. Так як при правильній установці ці аксесуари служать довго, варто вибрати варіанти подорожче, з якісного пластику: він не пожолобиться від сонця, дощу і морозу. Дозволи на їх установку не потрібні.
Мухобойка. Від великих комах не рятує, але від дрібних – цілком.
2-Й ТИП: ХУТРО І ТЕМНОТА
Найпопулярніший стайлінг салону – тонування стекол і зачохлення рульового колеса. Про чохли для сидінь не говоримо: їх купують всі, хто не хоче або не може собі дозволити обтяжку крісел натуральною шкірою або алькантрою (штучною замшею). Чохол на кермі не тільки його прикрашає, але і потовщує, що зручно для управління, особливо якщо немає гідро- або електропідсилювача. Пані зазвичай обирають щось волохате, часто в квіточку або цятку. Якщо забрудниться і набридне – можна замінити. Чоловікам, як правило, подобається шкіра – з опліткою у вигляді шнурівки або без неї (у другому випадку доведеться докласти зусилля, щоб натягнути чохол на "штурвал"). Ціна питання – від 200 до 500 грн в залежності від фірми і матеріалу (природно, найдорожчий – шкіра).
Брати дозвіл на рульовий чохол не потрібно, а ось з тонуванням все складніше. Як роз'яснив нам автоексперт Костянтин Кінбурн, згідно із законом "Про дорожній рух" заборонене їх дзеркальна тонування (відблиски можуть засліпити інших водіїв), а також затемнення довше, ніж передбачалося. Заборона на затемнення стосується лобового скла (воно повинне пропускати не менше 75% світла) і передніх бокових (не менше 70%). Тонування задніх бічних і заднього скла не нормується.
Мінімальна ціна тонування седана плівкою – від 1000 грн. Штраф за порушення правил з тонування зараз становить 340 грн, але на практиці за занадто темне скло покарати нереально, адже у поліцейських повинен бути прилад для перевірки прозорості – тауметр. Але такі є тільки на СТО, які проводять техогляд, і деяких стаціонарних постах поліції. Втім, не переборщити з затемненням – в інтересах самого водія, адже воно погіршує видимість, особливо вночі і в негоду, а це може привести до ДТП.
Дозвіл на рульові чохли не потрібний, а ось з тонуванням складніше.
3-Й ТИП: ЗАНАДТО БАГАТО ШУМУ
Деякі водії встановлюють на вихлопну трубу насадку, що дозволяє змінити звук вихлопу: він стає більш гучним, басовитим, або ж високим, як у гоночного автомобіля. Створюється враження, що під капотом набагато більше кінських сил, ніж насправді. Але насадка ніяк не впливає ні на потужність двигуна, ні на швидкість. Зате вона вводить в оману інших водіїв, які думають, що поруч з ними мчить швидкісний спорткар, і можуть різко зманеврувати, щоб дати йому дорогу – а це загрожує ДТП. На додаток до насадки під капот часто ставлять спеціальний звуковий сигнал: він може звучати як поліцейська сирена або як гудок у дальнобійки. Законом це заборонено, адже кожному класу авто відповідає свій тон сигналу: чим більше машина, тим нижче тон, і навпаки. Решта водіїв не розуміють, хто їм сигналить ззаду і як себе вести. У водійському середовищі такий "стайлінг" вважається проявом поганого тону.