В українському таксі пасажира можуть побити і пограбувати. Чому більшість таксомоторів в Україні працюють із порушенням правил перевезення і не несуть відповідальності за безпеку пасажирів? Хто контролює ці послуги і може змінити ситуацію? Новини "Сьогодні" намагалися знайти відповідь на ці питання.
Що творять таксисти?
Ось тільки кілька гучних прикладів:
- 13 листопада в Києві таксі врізалося в зупинку, убивши двох людей, ще двоє здобули поранення.
- Водій посадив пасажира на ланцюг за те, що той не зміг розрахуватися. Втім, слід додати, що шлях був неблизьким – з Києва до Сум.
- У Львові водій не захотів везти клієнта з собакою і просто напав на нього. У жертви – гематома на оці, зламаний ніс і вибито зуб.
- Частішають випадки, коли таксисти під час чергування знаходяться в стані наркотичного або алкогольного сп'яніння.
Безконтрольний ринок
Уже понад 10 років ринок таксі в Україні розвивається, як йому заманеться. Деякі вважають, що це добре, мовляв, саме ринок повинен все відрегулювати. Але глава профспілки таксистів Василь Попик вважає, що це – шлях в нікуди:
"На сьогодні ринок уже все відрегламентував, таксисти вбивають людей. Такого ринку профспілка таксистів не хоче".
В цілому тільки 18 тис. таксистів в Україні їздять легально. Тоді як в цілому налічується більше 200 тис. Фахівці оцінюють цей ринок більш ніж в 40 млрд гривень.
"У цій ситуації є і плюси, і мінуси. Головний плюс: відсутність регулювання робить таксі дешевим. З іншого боку, у держави немає контролю, немає об'єктивної статистики", – говорить представник Асоціації відповідальних перевізників Олександр Дяченко.
Те, що ринок знаходиться в тіні, означає, що покарати як водія, так і саму службу дуже складно. Як пояснює глава Держслужби України з безпеки на транспорті Єгор Прокопчук, найчастіше виходить, що події з таксі згідно із законом трактуються як звичайну ДТП.
цифрове рабство
У Укртрансбезпеці зазначають: додатки для виклику таксі ніким і нічим не регулюються, а значить працюють поза законом. Формально вони не є службами таксі – це просто посередники.
"Український таксист – цифровий раб. Раб у, насамперед, посередників – інформаційно-диспетчерських служб, які йому говорять, за якими цінами він повинен працювати", – нарікає глава профспілки таксистів Василь Попик.
Відсутність контролю породжує інші цифрові проблеми. На український ринок, наприклад, прийшов новий російський сервіс, замаскований під казахський. Виявилося, що його додаток для смартфонів є справжньою шпигунською програмою. Ця програма має доступ до фотографій, контактів, сховища даних... Невідомо хто в підсумку стежить за вашим життям.
Спірний вихід
На розгляді Верховної Ради вже знаходиться законопроєкт, який дозволив би легалізувати ринок таксі та накласти відповідальність як водіїв, так і на диспетчерські служби. Зокрема, законопроєкт пропонує розділити поняття "таксі" і "авто на замовлення". Саме до останньої категорії хочуть віднести послуги, які надаються через інтернет-посередників.
Депутати ще не бралися за документ, а профспілка таксистів вже погрожує страйком:
"Перед тим, як щось писати, потрібно сісти і продумати, як це все буде контролюватися, інакше це все не буде працювати", – каже голова профспілки Василь Попик.
І хоча профспілка таксистів не проти легалізації інтернет-платформ, там впевнені: ці платформи повинні пов'язувати клієнтів з професійними водіями. Повинні бути школи таксистів та їхній регіональний реєстр.
Нагадаємо, раніше таксі в Україні дозволили їздити по смузі для громадського транспорту . Правда, стосується це нововведення тільки ліцензованих перевізників.