Порівнюємо типи автоматичних коробок передач

Конструктивно дуже різні, і об'єднує їх лише одне – всього дві педалі в салоні

Трансмісія автомобіля в широкому розумінні – це сукупність вузлів (складальних одиниць) і механізмів, що з'єднують мотор з провідними колесами. Призначена вона для передачі крутного моменту двигуна до коліс, зміни тягового зусилля, швидкості і напряму руху (вперед або назад). Якщо забути про існування піввісь, ШРУСов, головної передачі, роздавальної коробки, кардана і тому подібного, поняття трансмісії звужують до її частини – коробки перемикання передач і зчеплення. І саме цю частину трансмісії мають на увазі, коли говорять, що вона механічна або автоматична.

ПОРІВНЯННЯ. До недоліків коробки-"автомата" звично відносять підвищену витрату палива, гіршу розгінну динаміку, повільне перемикання передач, меншу надійність, неможливість буксирування автомобіля, більш високу вартість і меншу пристосованість до умов бездоріжжя. Додайте сюди ще більш дороге сервісне обслуговування і неможливість вибратися без сторонньої допомоги з болота або снігового замету. Нагородою ж, що компенсує весь попередній список, стає наявність всього двох педалей – гальма і акселератора. І – можливість керувати автомобілем без безперервного вичавлювання зчеплення і роздумів, яку передачу вибрати. Навіть найзапекліші і досвідчені фанати "механіки", які довели маніпуляції з третьої педаллю і селектором МКПП до автоматизму, не сперечаються: водити автомобіль, в якому всього дві педалі, простіше.

Реклама

Можна, звичайно, згадати, що механічна трансмісія дає досвідченому водієві більше інструментів для стабілізації автомобіля в аварійній або нестандартної ситуації. Але розвиток сучасних систем активної безпеки робить це її перевага все менш значущим. Тим більше конструкція і алгоритми роботи "автоматів" постійно вдосконалюються, і їхні недоліки, раніше безперечні, перестають бути такими.

До того ж під загальною побутовою назвою "автоматична трансмісія" об'єднані агрегати з принципово різними конструкціями та принципами роботи. Наявність в салоні всього двох педалей може означати, що двигун агрегатирован планетарної коробкою з гидротрансформатором (т. зв. класичний автомат), безступінчатим трансмісією-варіатором, роботизованою механікою і преселективной роботизованою коробкою передач з двома зчепленнями. Окремо стоять кулачкові КПП, які встановлюються на спортивних авто: педалей в їх кабінах три, але зчепленням в гонці спортсмени не користуються.

БЕЗ "РОЗКАЧКИ". Кожен з перерахованих типів трансмісій має свої переваги і недоліки і перевершує звичайну механіку з тих чи інших параметрах. Безперечними перевагами останньої сьогодні залишаються лише менша вартість, здатність вибиратися з грязьових пасток (наприклад, розгойдування авто на "автоматі" зажадає більше майстерності, ніж "на ручці"), простота обслуговування і в цілому велика надійність і довговічність. Так, сучасні АКПП з кожним поколінням доставляють своїм власникам все менше клопоту, але до беспроблемности механіки, масло в яку на заводі заливають з розрахунком на весь термін служби, їм поки далеко.

Реклама

Саме ці аргументи стають вирішальними для багатьох практичних європейців, яким доводиться їздити переважно з передмістя в місто по автобанах і які нечасто перемикають передачі. Але і в Старому Світі популярність "автоматів" зростає. Особливо з огляду на те, що багато їх колишні недоліки (неекономічність, "задумливість" тощо) нині – не більше ніж міф, а буксирування в Європі втратила актуальність: несправні автомобілі доставляють на СТО на евакуаторах незалежно від типу приводу. І ще: більшість сучасних АКПП мають секвентальний режим – водій може перемикати передачі довільно, селектором або підрульовими пелюстками.

КУЛАЧКОВА КОРОБКА

За своєю конструкцією кулачкова коробка автоматичної не є і міняти передачі сама не вміє. У кабіні оснащеного нею гоночного автомобіля педаль зчеплення є, але перемикати передачі пілот може без його виключення.

Реклама

Головне достоїнство цих коробок – швидке перемикання. Якщо на звичайній механіці для цього потрібно мінімум 0,6 секунди, то кулачкова трансмісія зробить це за 0,2 секунди. Перемикання проводиться в секвентальном режимі.

За межами автоспорту сенсу в цій коробці майже немає. Адже робота з нею вимагає від пілота дуже високої кваліфікації, вона позбавлена синхронізаторів, сильно шумить (у штатному режимі – як позбавлена масла механіка) і вимагає регулярного обслуговування (заміна деяких пар проводиться кожні 2-3 гоночних етапу, а ревізія стану коробки потрібна після кожної гонки). Додайте сюди її високу вартість – і ви зрозумієте, що шансів на масовість у неї небагато.

1_25

Дитя автоспорту. Шестерні кулачкової коробки прямі.

КЛАСИКА: ПЛАНЕТАРНА КОРОБКА

Гідромеханічна планетарна коробка перемикання передач складається з двох частин – гідротрансформатора і, власне, планетарної КПП. Гідротрансформатор в перемиканні передач не бере: він стоїть на місці зчеплення, подає задане значення крутного моменту на провідний вал коробки і гасить поштовхи при перемиканні передач.

Особливості роботи гідротрансформатора і мала кількість передач (їх три) у ранніх моделей таких трансмісій (а представили її ще в 1940 році) стали основним джерелом втрати потужності і збільшення витрати палива таких АКПП. У 80-х роках минулого століття створені чотириступінчасті планетарні трансмісії, в 90-х у таких коробок з'явилася п'ята передача, ручний режим, а управляти перемиканнями в автоматичному режимі почав комп'ютер. Сьогодні менш ніж 6-діапазонні (вперше з'явилися у BMW в 2002 році) трансмісії цього типу можна вважати архаїчними, 8-діапазонна трансмісія з'явилася у Lexus в 2007 році, а з 2014 року на Mercedes-Benz E-класу встановлюються 9-ступінчасті АКПП. Комп'ютерне управління зробило перемикання таких АКПП більш швидким, плавним і гнучким, а велика кількість ступенів і блокування гідротрансформатора знизили втрати. Ця трансмісія залишається найбільш неекономічною і енерговитратною, погано підходить для малопотужних двигунів, зате визнана найнадійнішим і безпроблемним типом "автоматів".

2_56

9G-Tronic. Найсучасніша 9-діапазонна АКПП.

БЕЗСТУПІНЧАТА ТРАНСМІСІЯ

З'явилися варіатори в середині минулого століття, але дуже довго їх практичне застосування обмежувалося нездатністю передавати великий крутний момент. Зараз ця проблема вирішена, а основні недоліки тепер – складнощі з ремонтом і дороге обслуговування.

Строго кажучи, до автоматичних цей тип трансмісії відноситься умовно – по суті, лише на тій підставі, що перемикати передачі водієві автомобіля, оснащеного CVT (найпоширеніше позначення безступінчатим трансмісії) не потрібно. Перемикання передач в класичному варіанті варіатора не відбувається взагалі: передавальне число змінюється плавно, без переривання подачі крутного моменту на колеса у всьому діапазоні робочих швидкостей і тягових зусиль. Двигун при цьому працює в режимі номінальної потужності. Завдяки цьому варіатори забезпечують кращу, порівняно з механікою, паливну економічність і здатні забезпечувати зіставну з нею розгінну динаміку.
Розгін супроводжується рівномірним наростаючим дзижчанням трансмісії. Якщо мова заходить про кількість передач в CVT, то ми повинні розуміти, що мова йде про якісь програмно встановлених положеннях ведучого і веденого вала, що дозволяють водієві втручатися в роботу трансмісії вручну.

3_36

Найекономічніший. До того ж забезпечує непогану динаміку.

РОБОТИЗОВАНА МЕХАНІКА

Конструктивно це – звичайна механічна коробка з традиційним однодисковим зчепленням, доповнена актуатором – електронним блоком управління. Він забезпечує перемикання передач і включення-виключення зчеплення допомогою сервоприводів. У такому варіанті з'єднуються переваги АКПП і паливна економічність МКПП. Оскільки для приведення в дію виконавчих механізмів потрібен час, розгін автомобіля з такою трансмісією кілька уповільнений, а при перемиканні передач можливі ривки – схожі на ті, які допускає недосвідчений водій на звичайній механіці. Зменшити їх можна, якщо в момент зміни передачі злегка відпускати акселератор. Гальмувати двигуном з такою трансмісією потрібно в ручному режимі. При рушанні в гору можливий відкат назад, тому бажано, щоб автомобіль був обладнаний системою Hill Start Assist.

Сама механічна частина надійна і довговічна, але можуть виходити з ладу актуатор і шлейф управління, заміна яких недешева.

4_24

Механіка з доважком. Всі рішення приймає актуатор.

ДВОХВАЛЬНА РОБОТИЗОВАНА

Преселективна коробка передач з'явилася відносно недавно, як розвиток ідеї роботизованою механіки, але позбавлена її основних недоліків – повільного перемикання і ривків, пов'язаних з відносно великим часом відключення двигуна від трансмісії в момент зміни передачі.

Така коробка вважається найсучаснішим і дуже перспективним типом автоматичної (автоматизованої) КПП. Конструктивна особливість – наявність двох провідних валів і двох дисків зчеплення окремо для парних і непарних передач. У таких коробках в зачепленні одночасно знаходяться дві шестерні – наприклад, першої та другої передачі. Перемикання між ними відбувається практично миттєво, майже без переривання подачі крутного моменту на колеса: вимикається зчеплення "непарного" валу і одночасно включається зчеплення "парного", після чого система вводить в зачеплення наступну по черзі передачу. Те ж саме відбувається і при зниженні передач: спочатку зачеплення, потім перемикання зчеплень. Позначають такі АКПП виробники по-різному: DSG, SST, DCT, PDK, Povershift, S-Tronic тощо. Основні переваги – швидке перемикання, дуже динамічний, але плавний розгін, що поєднується з паливною економічністю, висока адаптивність коробки під стиль водіння. Недоліки – дуже висока вартість, поки ще не занадто велика довговічність (судячи з досвіду експлуатації перших поколінь), складність і дорожнеча обслуговування і ремонту.

5_10

Розторопна. Перемикає передачі практично миттєво.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,60
53,09
50,61
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,69
55,25
55,04
27,49
56,90
54,90
54,09
28,04
56,99
55,99
56,68
28,29
59,88
56,91
56,99
28,79
60,99
58,99
57,49
28,97
60,99
59,99
59,99
28,98
60,99
58,99
57,49
28,98
-
52,47
51,08
26,76
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64550.91

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3151.85

Litecoin (LTC)

85.57

Ripple (XRP)

0.53

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти