Куди подіти львівське сміття: причини, наслідки та вихід з "брудного" скандалу

<p>Місце, де завантажують сміття на Київ. Фото: прес-служба Львівської міськради.</p>
<p>Місце, де завантажують сміття на Київ. Фото: прес-служба Львівської міськради.</p>
<p>Місце, де завантажують сміття на Київ. Фото: прес-служба Львівської міськради.</p>
<p>Місце, де завантажують сміття на Київ. Фото: прес-служба Львівської міськради.</p>
<p>Місце, де завантажують сміття на Київ. Фото: прес-служба Львівської міськради.</p>
<p>Місце, де завантажують сміття на Київ. Фото: прес-служба Львівської міськради.</p>
<p>Місце, де завантажують сміття на Київ. Фото: прес-служба Львівської міськради.</p>
<p>Місце, де завантажують сміття на Київ. Фото: прес-служба Львівської міськради.</p>
<p>Місце, де завантажують сміття на Київ. Фото: прес-служба Львівської міськради.</p>
<p>Місце, де завантажують сміття на Київ. Фото: прес-служба Львівської міськради.</p>
1/5

Проблема з вивезенням сміття зі Львова сьогодні знайома всім  і набирає ледь не національного масштабу. Місту нікуди дівати власні відходи, майданчики забиті, а приймати "брудні подарунки" з міста Лева вже відмовилися Луцьк і Житомир. Кілька тижнів тому побутові відходи почали возити до Києва, але таке рішення обурює самих киян. Багато пишуть в соцмережах, що і свого сміття вистачає, а також дивуються, невже не знайшлося місця ближче, так як возити відходи за 500 кілометрів явно дуже дорого.

Реклама

У той же час місцеві звалища, яких у Львівській області близько шести сотень, не пристосовані до щоденних обсягів сміття в 600 тонн, і коли вантажівка вивантажує масу спресованих відходів – у працівників тамтешніх звалищ відбирає дар мови. Внаслідок цього, районні активісти перекривають дороги, а львівська влада дивується, чому замість "руки допомоги" Львів отримав "сміттєву блокаду".

За словами експертів, якщо проблему сміття не вирішити зараз, то місто втрачає як інвестиції, так і надходження в бюджет від туристичного бізнесу. Про те, куди все-таки дівати відходи, щоб ніхто від цього не програв, Сегодня.ua розпитав львівських чиновників, активістів та представників місцевої влади.

Причини сміттєвого колапсу

Реклама

Все почалося з того, що ввечері 28 травня на Грибовицькому сміттєзвалищі біля Львова сталася пожежа. Спочатку працівники ЛКП "Збиранка", що обслуговує полігон, самі гасили вогонь, засипаючи його землею на бульдозерах. Полум'я на деякий час вдалося загасити, але сильний вітер і виділення газу "оживили" пожежу, і вогонь перекинувся далі. На допомогу, вночі 29 травня, прибули рятувальники ДСНС. Вранці 30 травня пожежа погасили, але сміттєва лавина, що ввібрала тонни води, накрила трьох рятувальників ДСНС і комунальника. Тіла рятувальників згодом були знайдені, але тіло еколога "Збиранка" Олександра Бутіна не можуть розшукати донині.

Відтоді Грибовицьке сміттєзвалище, площею 38,8 гектарів перестала приймати машини з відходами. За словами директора "Збиранки" Богдана Горбаля, вони приймали по 600-700 тонн сміття щоденно, 25 років поспіль. Умови, в яких безперебійно працювали три-чотири бульдозери, можна собі тільки уявити – сморід, пацюки і мухи в спеку, ожеледь взимку і стара техніка, яка не хоче заводитися. У той же час, кожна машина, що потрапляла на звалище, проходила дезінфекцію, сміття – радіаційний контроль і зважування, щоб уникнути "лівих вантажів". Весь процес фіксували відеокамери. Тепер же, як виявилося, у всій Львівській області важко знайти місце, яке могло б замінити таку "махину".

Пошуки винних на фоні  "імпотентність правоохоронної системи"

Реклама

Після того, що сталося правоохоронці активно шукають винних у пожежі і загибелі людей. Як повідомив Сегодня.ua начальник прес-служби ДСНС Віталій Туровцев: "Ведеться внутрішньо службове розслідування щодо загибелі наших колег". Також поліція відкрила кримінальне провадження стосовно "порушення правил безпеки" і "службової недбалості" щодо ЛКП "Збиранка". Нещодавно туди прийшли з обшуком, вилучили документи і техніку.

За подібне, комунальне НП, в минулого року на чотири роки в'язниці засудили начальника ділянки каналізаційних мереж Західного району "Львівводоканал". Його звинуватили у службовій недбалості, що призвела до загибелі 2-річного хлопчика. Малюк гуляв з бабусею і впав в каналізацію. Чиновник у в'язниці, але, за словами жителів, каналізаційні колектори безпечнішими від цього не стали.

Варто згадати і про політичні наслідки "сміттєвого скандалу". Жителі Львова підтримали електронну петицію про відставку мера Андрія Садового.

Крім цього, за словами Генпрокурора України Юрія Луценка, ситуація на Грибовицькому звалищі показала всю "імпотентність нашої правоохоронної системи". Тому перевіряти діяння на полігоні буде спільна слідчо-оперативна група Генпрокуратури, Нацполіції і Служби безпеки. Також працівники центральних апаратів інспектують діяльність більшості комунальних підприємств Львова.

"У мене на руках документи про те, що вже багато років там (на Грибовицькому сміттєзвалищі, – авт.) відбувається безконтрольна діяльність. Двічі відкривалося кримінальне провадження за те, що кошти, виділені на рекультивацію, були використані нецільовим шляхом, тобто, їх розікрали", – розповідав Юрій Луценко під час візиту до Львова, повідомляє portal.lviv.ua.

У той же час директор "Збиранки" Горбаль зізнався, що за 25 років міська влада виділила їм на техніку всього 900 тис. грн. Весь цей час вони оновлювали машини за свій рахунок і платили мільйонні податки в бюджет.

Як вийти зі сміттєвої блокади – думки фахівців

Уже відомо, що наслідки трагедії і скандалів навколо неї привели до того, що Грибовицьке сміттєзвалище збираються закрити, а потім провести там рекультивацію. Ось тільки не зрозуміло: що сьогодні робити з тоннами сміття, які кожен день продукує 700-тисячне місто.

Мер Львова Андрій Садовий в цій ситуації, схоже, сповнений оптимізму. Він домовився з київською владою вивозити більшу частину сміття в столицю. Решта приймає пару "таємних" місцевих смітників, в обмін за обіцянку повернути всі "подарунки" назад.

"Ми возимо відходи в столицю, і така пропозиція надійшла від Києва. Вони приймають наше сміття, частина його спалюватимуть. Київ за добу виробляє приблизно 3 тис. тонн сміття. Тих 200 тонн, що ми веземо з Львова – крапля в морі. Дякую пану Кличку і киянам, що протягнули руку допомоги. Це рішення тимчасове і буде діяти протягом червня-серпня цього року", – говорить Садовий.

Відомо, що задля  вивезення відходів у столицю, у Львові на вул. Городоцькій влаштували  пункт перевантаження сміття з малих у великі машини. Щодня звідти стартує на Київ приблизно по 10 машин, об'ємом в 22 тонни.

Частина відходів приймає чотири звалища в Львівській області, але якщо їх розсекретити, впевнений Садовий, місцеві жителі можуть почати блокування. Хоча, на думку мера, з 600 наявних звалищ кожна могла б приймати по 1-2 машини.

"Ми зобов'язуємося, що потім такий же обсяг відходів готові забрати для нашого нового полігону, тому що це нам потрібно", – додає глава Львова.

Якщо говорити про вартість таких перевезень, то кінцеві цифри мали стати відомими  в кінці місяця червня. Для населення Львова, як запевняють влади, ніяких змін тарифів не планується.

"У нас є п'ять перевізників: "Львівспецкомунтранс", "AVE-Львів", "ДВ-Екосвіт" ТзОВ "Санком-Львів", "Спецавтотранс-Львів". Додаткову вартість на перевезення та захоронення сміття ми будемо відшкодовувати з міського бюджету. Вартість поховань буде братися за фактом. Якщо, наприклад, на "Збиранці" це обходилося в 73 грн, то на інших полігонах сума сягає близько 150 грн", – каже Садовий.

Що стосується компенсації перевізникам, то в мерії затвердили розцінку однієї тонни на 1 км. Наприклад, 100 км в обидва боки для 10-тонної машини обійдеться в 2 тис. грн.

20160629_105446_01

У той же час депутат Львівської міськради Любомир Босаневич підрахував, що вивіз сміття зі Львова до Києва обійдеться Львову в 25 млн грн за три літніх місяці. В середньому місто продукує близько 400 тонн сміття в день, половину транспортуватимуть до столиці.

З 600 "стихійних" звалищ тільки у 21 є ліцензії

Директор фірми-перевізника ЛКП ТФ "Львівспецкомунтранс" Тарас Стефанишин розповів нам, що їхня фірма дійсно причетна до перевезення сміття на Київ, але вони тільки збирають відходи по Львову, а потім перевантажують в величезні фури, які транспортують буряк і зерно.

"Автомобіль-сміттєвоз не може їхати прямо до Києва. А кому належать фури, не пам'ятаю. Взагалі-то, будь-яка транспортна компанія може це робити. Ми возимо сміття і в інші місця, в межах області, але куди, я не скажу, тому, що відразу почнуться непотрібні "рухи" на цих полігонах. Львів міг би якийсь час користуватися смітниками в області, але з 600 так званих стихійних тільки 21 має ліцензію, сертифікати та всі необхідні дозволи", – каже Стефанишин.

Що стосується звалища в Грибовичах, то поки не знайдено тіло еколога, звозити туди сміття не можна. "З юридичного боку, у них є ліцензія і всі документи. Однак, місцеві жителі виступають за те, щоб це звалище закрити", – зазначив директор фірми-перевізника ЛКП ТФ "Львівспецкомунтранс".

Побудувати завод і вирішити проблему в комплексі

Губернатор Львівської області Олег Синютка вважає, що вирішити проблему сміття у Львові можна тільки через створення підприємства з переробки відходів".

"Потрібно побудувати сміттєсортувальний завод, і вирішити питання з вивезенням сміття комплексно. Сьогодні вже не реально продовжити вивезення сміття на Грибовицьке сміттєзвалище. На  запит мера Львова Садового ми запропонували кілька земельних ділянок, де могло б розміщуватися сміттєпереробне підприємство", – розповів Синютка.

Терміново знайти полігон, але все робити тихо

Найоптимальніший вихід із ситуації – знайти нову ділянку у Львівській області під полігон для відходів і побудувати сміттєпереробний завод, впевнений заступник голови Львівської облради Володимир Гірняк.

"Це потрібно зробити терміново, оформлення документів не займе багато часу, а на спорудження нового підприємства піде близько 6 місяців. У той же час, поки йде будівництво, на ділянці, що поруч, можна буде складувати весь львівське сміття. Зараз ми розглядаємо декілька варіантів, але назвати їх не ризикну через загрозу блокування. В першу чергу треба провести переговори з місцевими жителями і владою, запропонувати їм робочі місця і соціальний захист, а потім озвучувати результати", – сказав він.

У всьому винна міськрада: у них було і час і можливості

Начальник екологічної інспекції Львівської області Микола Маланич також вважає, що потрібно шукати нове місце для звалища.

"Львівській міськраді потрібно активно підключитися і об'єднати свої зусилля з ЛОДА в пошуках нового місця під звалище. У них був час і можливості вирішити це питання до трагедії. Зараз активно шукають місце під новий полігон і завод, варіанти є. Думаю, в найближчі два тижні вибір ділянки буде зроблений остаточно", – зазначив Маланич.

Потрібні фахівці і конкурс

Колишній львівський журналіст, а віднедавна – депутат ВР Дмитро Добродомов вважає, що у Львівській області необхідно терміново побудувати сміттєпереробний завод.

"Зараз потрібно оголосити конкурс на сміттєпереробний завод, тому, що ідея зберігання відходів – не найкраща. Я знаю, що є п'ять ділянок в процесі домовленостей, серед них – територія поруч з Яворівським полігоном, де навчають військових, які потім їдуть на передову. Ця ідея мені не подобається, залишається тільки чотири. Чесно кажучи, я не пам'ятаю, де ці ділянки знаходяться. Хтось каже про Карпати – але не дай Бог туди", – розповів сайту Сегодня.ua Добродомов.

При цьому, на думку депутата, з'явилася ще одна проблема: після Грибовицького трагедії люди не хочуть навіть слухати про прийом будь-якого сміття.

Тим часом начальник управління житлового господарства Львівської міськради Юрій Голець заявив, що оптимальним варіантом для нового полігону твердих побутових відходів є земля на території Яворівського полігону. Він розповів, що мерія вже отримала понад 20 офіційних відмов від громад з розміщення нового полігону на їх території. У той же час чиновник зазначив, що для нормального функціонування сміттєзвалища потрібна ділянка в 40 га, повідомляє vgolos.com.ua.

Домовитися з місцевими і побудувати кілька сміттєпереробних заводів

Депутат Жовківської районної ради Ігор Муравський, вважає, що ідеальний вихід з положення – в кожному з 20 районів Львівської області модернізувати місцеві звалища, створити там сортувальні лінії, і будувати заводи з переробки сміття.

"В першу чергу потрібно провести інвентаризацію всіх звалищ у Львівській області, перевірити умови їх роботи і потужності. Далі влада міста повинна укласти договори з громадами міст і сіл, обговорити умови перевезення, зберігання та складування сміття. Але договір повинен бути таким, щоб у разі надзвичайної ситуації громада могла подати в суд. Також треба створити комісію, куди зможуть звертатися інвестори, зацікавлені в переробці сміття. Але головне, коли такі звалища будуть знайдені, все сміття розвозити по них і ставити на місцях сортувальні лінії. Думаю, більшість звалищ області придатні для цього. В одне місце звозити сміття  не можна категорично. А далі, коли сміття сортується, потрібно будувати сучасні заводи", – каже Муравський.

За словами Муравського, щоб модернізувати звичайне звалище і побудувати там сучасний сміттєспалювальний завод з потужними фільтрами, потрібно від 10 до 200 мільйонів євро.

"А вартість реорганізації простого звалища – це недорого. Сортувальна лінія з усім супутнім обладнанням, як, наприклад, подрібнювальні установки, обійдеться приблизно в два мільйони гривень. Також, кілька районів можна об'єднати під один завод,  не обов'язково будувати такий в кожному окремому районі", – додав депутат.

Пустити сміття на будматеріали і побудувати "рятівну" стіну

Голова громадської організації "Комітет екологічного порятунку України" Марко Шпікула запевняє, що вирішити цю проблему  дуже просто: все сміття потрібно пустити на виробництво будівельних блоків, зміцнити ними "підніжжя" Грибовицького сміттєзвалища та поруч будувати завод.

"Щоб уникнути подальших зсувів на Грибовицькому сміттєзвалищі, потрібно зміцнити її підпірними стійками. Біля звалища є велика площа, кілька гектарів, якщо не помиляюся, вона належить селу Малехів. Так ось, ця земля вже не придатна ні для пасовищ, ні для городів. Скажімо так, вона – промислова. Ми пропонуємо поставити там сортувальні лінії і звозити сміття. Під час сортування тверді відходи стискаються в блоки, приблизно, метр на метр, ми покриваємо їх плівкою, а потім будуємо з них  стіну. Таким чином, поки поруч будується завод – до року часу, все сміття  стає корисним", – каже Шпікула.

Коли стіна буде готова, за словами активіста, можна буде переходити до рекультивації Грибовицького сміттєзвалища. Одна сортувальна лінія обійдеться приблизно в 500 тис. грн, побудувати її можна за тиждень.

"Теоретично, така стінка може прослужити все життя. Додам, що цю розробку повинні б закласти в проект рекультивації", – каже наш співрозмовник.

Чим небезпечне сміття на міських вулицях

Якщо не вивозити сміття – то це пряме порушення санітарно-епідеміологічних норм благополуччя населеного пункту. Про це сайту Сегодня.ua розповіла кандидат географічних наук, еколог-експерт Галина Микиттяк.

"Відходи повинні прибиратися в певний час, згідно із затвердженим графіком. У літній період графік може змінюватися, а сміття – вивозити частіше. Якщо відходи з міста не прибирати, це загрожує жителям появою неприємного запаху і бруду на вулицях, а також розмноженням тварин, які переносять небезпечні хвороби", – каже Галина Микиттяк.

Але, пошуки нового місця для відходів, на думку еколога, не така вже й проста справа. Адже, згідно із законодавством, полігон твердих побутових відходів – це не просто звалище, а спеціалізоване інженерна споруда, для створення якого потрібно багато часу.

"Додамо, що сьогодні існує багато технологій, щоб вирішити проблеми зі сміттям. Відходи можна паковувати в плівку і зберігати на певній земельній ділянці без шкоди для навколишнього середовища. Ці технології дорогі, але вони реальні в межах Львівської області", – розповіла кандидат наук.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
54,49
54,04
50,46
27,58
56,01
53,54
52,01
24,98
57,98
56,68
53,65
26,14
58,29
56,79
55,09
27,29
58,50
56,50
51,40
26,73
61,88
58,91
55,99
27,66
61,99
59,99
55,99
27,97
61,99
59,99
55,99
27,98
62,99
61,99
57,49
27,98
-
52,99
50,24
25,45
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

66865.36

Dogecoin (DOGE)

0.16

Ethereum (ETH)

3101.96

Litecoin (LTC)

84.03

Ripple (XRP)

0.52

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти