ДТП з таксі: як пасажиру захистити свої права і покарати винних

2 березня 2018, 07:45

Анастасія Іщенко Анастасія Іщенко

В Україні кількість нелегалів на ринку таксі становить близько 95%

Український ринок таксі – досить проблемний сегмент, який у нас в країні практично ніяк не контролюється і не регулюється. Таксисти раз у раз потрапляють в ДТП, але жодної відповідальності перед пасажиром за це не несуть, і всіляко уникають покарання. Сайт "Сегодня" розбирався, що ж не так з вітчизняним ринком перевезень? І як пасажири можуть себе убезпечити

95% нелегалів на ринку таксі

Реклама

Нещодавно стало відомо, що нелегальні перевезення на ринку таксі в Україні становлять близько 95%. Про це заявив голова Державної служби України з безпеки на транспорті Михайло Ноняк під час публічного звіту.

"2017 року було проведено низку загальнодержавних заходів з виявлення на ринку пасажирських перевезень автомобільних перевізників, які надають послуги з перевезення пасажирів без оформлення відповідних документів. Йдеться про так званих нелегальних перевізників, яких виявляємо кожен день, зокрема, нелегальних перевізників на ринку таксі. Я неодноразово вже казав, і знову звертаюся до суспільства, бізнесу, що, на нашу думку, поза правовим полем на ринку таксі працюють близько 95% перевізників", – зазначив Ноняк.

Зараз контролювати роботу диспетчерських центрів практично неможливо, тому що вони просто виконують функцію передавача замовлення. Замовлення потрапляє до загальної базу, звідки його і забирає будь-хто з таксистів. Тому диспетчерські центри надають всього лише послуги інформаційного характеру, а жодних гарантій щодо безпеки пасажирів вони не дають.

У Раді є декілька законопроектів, які покликані врегулювати ринок таксі і легалізувати всі приватні перевезення. Якщо це станеться, то, за словами Михайла Ноняка, таксі справно платитимуть податки, а диспетчерські центри та таксомоторні організації нестимуть відповідальність.

ДТП, скандали, пограбування і відсутність відповідальності

Реклама

Поблема з нелегальними таксистами, які раз у раз потрапляють в аварії разом з пасажирами, більш ніж реальна і насущна. Нагадаємо, що буквально кілька днів тому, за інформацією співтовариства "Київ Оперативний", водій таксі на Opel перевищив допустиму швидкість, не встиг вчасно зреагувати і врізався в задню частину "Славути". В результаті зіткнення травмувалася дівчина-пасажир Opel, вона була госпіталізована. Також стало відомо, що таксист, який був винуватцем ДТП, нещодавно був позбавлений прав через керування автомобілем у нетверезому стані.

А, наприклад, на початку цього року, в Києві на Голосіївському проспекті таксі з номерами польської реєстрації на швидкості врізалося в патрульний автомобіль Toyota Prius. Внаслідок потужного удару в патрульному авто спрацювали подушки безпеки, дівчину-копа госпіталізували.

"Водій Hyundai Uber польської реєстрації врізався в патрульний поліцейський Toyota Prius. Постраждали двоє копів", – повідомлялося на сторінці dtp.kiev.ua в Facebook.

Щоправда, незабаром в компанії Uber спростували інформацію про те, що водій, який влаштував ДТП, працював у них.

Новини про подібні ДТП, на жаль, досить часте явище для нашої країни. Таксисти разом зі своїми клієнтами раз у раз потрапляють в аварії, але постраждалі пасажири ніяк не можуть добитися компенсації і першої допомоги. Трапляється, що таксисти навіть відмовляються надавати допомогу постраждалим пасажирам і просто виганяють їх з машини.

Пасажири можуть притягнути до відповідальності таксистів, з якими потрапили в аварію

Реклама

Коли справа доходить до серйозних проблем з таксистами, наприклад, ДТП, пограбувань, конфліктів з водієм – скаржитися просто нікому. Більшість водіїв їздить без ліцензій і не несе жодної відповідальності перед пасажирами.

"Питання про відповідальність у разі заподіяння шкоди життю або здоров'ю пасажирів таксі набуло особливої гостроти в зв'язку зі стрімким розвитком даної галузі останнім часом і виходу на ринок онлайн-платформ, які дають можливість надавати послуги з перевезення пасажирів в режимі таксі. Дані онлайн-платформи дозволяють знаходити клієнтів як звичайним водіям, які встановили і користуються тим чи іншим додатком для смартфона і тільки іноді перевозять пасажирів, так і особам, які здійснюють перевезення пасажирів на постійній основі", – розповідає юрист ЮК "Де-Юре" Артем Шевцов.

Зазвичай, ніхто з таких суб'єктів ліцензії на пасажирські перевезення не оформляє, каже Михайло Цуркан, керівник судової практики та адвокат юридичної фірми "Місечко та партнери".

"На жаль, переважна більшість таксистів не мають відповідної ліцензії на перевезення пасажирів в таксі, а страхування пасажирів не забезпечується належним чином. Крім того, так звані служби таксі не є таксомоторними компаніями, а лише посередниками, з базами даних, між водієм і пасажиром. Отже, відшкодування за завдані збитки, саме як під час отримання послуги з перевезення, буде вкрай важким", – пояснює Цуркан.

Юристи зазначають, що права пасажирів закріплені в Цивільному кодексі України, ЗУ "Про захист прав споживачів" і в Правилах надання послуг пасажирського автомобільного транспорту. Але найзахищенішим є той пасажир, який користується таксі, водій якого має відповідну ліцензію і страховку. В цьому випадку при ДТП весь збиток відшкодує страхова компанія.

"Водії, які здійснюють перевезення без ліцензії, притягуються до адміністративної відповідальності. Однак, навіть в разі ДТП з водієм, у якого немає ліцензії, пасажир не залишається юридично незахищеним. В такому випадку він може звернутися до суду в рамках цивільного судочинства для відшкодування матеріального і морального шкоди до водія авто", – зазначила Анастасія Майструк, молодший юрист, Eterna Law

Також в Україні діє закон "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" ("ОСЦПВ" – Ред.), Відповідно до статті 3 якого обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності здійснюється з метою забезпечення відшкодування шкоди, заподіяної життю, здоров'ю та/або майну потерпілих внаслідок дорожньо-транспортної події та захисту майнових інтересів страхувальників.

Згідно з цим законом, забороняється експлуатація транспортного засобу без страхового поліса, а при використанні транспортного засобу в дорожньому русі особа, яка керує ним, зобов'язана мати при собі страховий поліс. Тому, як каже Михайло Цуркан, переважна більшість таксистів все ж оформляє страховий поліс. Юрист розповідає, що потрібно робити, якщо раптом станеться ДТП, коли ви користуєтеся послугами таксі, у якого немає ліцензії, але є страховий поліс автоцивілки:

  • насамперед, пасажиру необхідно дізнатися серію і номер страхового поліса водія таксі і визначити, в якій страховій компанії застрахована його відповідальність. До речі, перевірити статус поліса можна на сайті Моторного (транспортного) страхового бюро України (МТСБУ);
  • далі вам необхідно звернутися до страхової компанії, в якій застрахована цивільно-правова відповідальність таксиста, з відповідною заявою за страховими відшкодуваннями;
  • також бажано мати і надати до страхової компанії копії відповідних чеків і квитанцій, що підтверджують витрати, пов'язані з лікуванням після ДТП. Крім того, ви маєте право на відшкодування моральної шкоди, яке становить 5% страхової виплати за шкоду, заподіяну здоров'ю.

"Якщо цивільно-правова відповідальність таксиста не застрахована, законодавець передбачив у Законі України "Про ОСЦПВ" і такі моменти. Відповідно до підпункту а) пункту 41.1 вищевказаного Закону, МТСБУ за рахунок коштів фонду захисту потерпілих відшкодовує шкоду на умовах, визначених цим Законом, в разі її заподіяння: транспортним засобом, власник якого не застрахував свою цивільно-правову відповідальність у такому випадку Вам необхідно звернутися за страховим відшкодуванням до МТСБУ і також надати копії відповідних чеків і квитанцій, що підтверджують Ваші витрати, пов'язані з лікуванням", – розповів Цуркан.

Реклама

Артем Шевцов додає, що водії, які перевозять пасажирів без ліцензій, здійснюють цю діяльність тільки від свого імені і самостійно несуть повну юридичну і матеріальну відповідальність.

"У випадку ДТП і заподіяння шкоди здоров'ю пасажирів весь тягар відповідальності лягає солідарно на власників (користувачів) автомобілів-учасників події, оскільки останні є джерелом підвищеної небезпеки. Відшкодування таких збитків здійснюється в загальному порядку. Власник платформи замовлень таксі або служби замовлення таксі жодної відповідальності не несе", – зазначив юрист.

Так, відповідно до частини 2 статті 1188 Цивільного кодексу України, в разі заподіяння шкоди внаслідок взаємодії джерел підвищеної небезпеки іншим особам, особи, які спільно завдали шкоди, зобов'язані її відшкодувати незалежно від їхньої вини. Це означає, що саме водій транспортного засобу і повинен відшкодовувати всі збитки.

"Якщо говорити про моральну шкоду, то статтею 1167 Цивільного кодексу України передбачені окремі підстави відшкодування моральної шкоди, які дозволяють здійснювати таке відшкодування незалежно від вини особи, яка її завдала, серед яких – і випадок відшкодування моральної шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я внаслідок дії джерела підвищеної небезпеки. Пасажиру, якій завдано шкоду в результаті ДТП, необхідно подавати позов до обох водіїв, які є учасниками ДТП", – радить Шевцов.

Незважаючи на те, що ринок таксі у нас не регулюється і не контролюється, в разі ДТП пасажир все ж може отримати компенсацію за фізичну і моральну травму. Так, зробити це не так-то просто, але все ж цілком можливо.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти