Децентралізація доріг і платні траси: що українцям готує "Укравтодор"

17 жовтня 2017, 08:14

Віталій Андронік Віталій Андронік

"Укравтодор" до кінця року хоче відремонтувати 2000 км доріг. Це менше відсотка від усієї протяжності доріг країни.

Українські дороги катастрофічно зношені. Обсяги ремонту трас 26 років не дозволяли відновлювати дорожнє полотно до його руйнування. Однак з 2018 року дорожня галузь почне працювати по-іншому. В країні створять Дорожній фонд, який наповнюватиметься за рахунок акцизів з палива. А "Укравтодор" не відповідатиме за всю мережу доріг. Велику їх частину передадуть місцевим органам влади. Сайт "Сегодня" дізнався, якими будуть дороги в Україні через п'ять років.

Дороги зношені на 97%

Реклама

Основні дороги державного значення зношені на 97%. Це означає, що їх потрібно будувати заново. Існуючі траси 26 років фінансувалися на 2-3% від потреби і не розраховані під сучасні умови. Основна мережа українських доріг будувалася в 80-х. Через 37 років навантаження на траси виросло в два рази, пояснює директор Державного дорожнього науково-дослідного інституту Василь Нагайчук. Крім того, дорожнє покриття переважно на органо-мінеральних сумішах, які руйнуються швидше, ніж асфальтобетонне. Ще великої шкоди завдає зима. "В Україні за зиму може бути багато переходів через нуль (градусів Цельсія – ред.). Це катастрофічно позначається на дорогах. Вони руйнуються зсередини", – додає експерт.

pavl4987

В Україні щорічно ремонтують менше 1% доріг. Фото: Д. Павлов

У 2016 році в Україні відремонтували 816 км доріг. У цьому році "Укравтодор" планував відновити 2500 км. "Це буде рекорд з 2011 року, коли Україна готувалася до Євро-2012", – не втомлюється повторювати керівник відомства Славомир Новак. Але і 816 км, і 2500 км – мізер. Це менше одного відсотка від усієї протяжності доріг. Всього в Україні 169,7 тис. км доріг під відповідальністю відомства. З такими темпами на відновлення піде більше ста років. До того ж, замість обіцяних 35 млрд грн "Укравтодор" отримав 20 млрд. "Оскільки фінансування не надійшло в тому обсязі, в якому було заплановано, по факту ми маємо понад 20 млрд грн, відповідно наш прогноз – 2 тис. км доріг на кінець року", – сказав міністр інфраструктури Володимир Омелян.

Реклама

Щоб дороги не встигали зношуватися, дорожники повинні ремонтувати мінімум 5 тис. км, вважає Нагайчук. Але в "Укравтодорі" налаштовані оптимістично. З наступного року відомство залишить собі 50 тис. км., Решта 120 тис. км – віддасть під відповідальність місцевої влади. При цьому збільшиться фінансування доріг.

"Укравтодор" позбудеться від більшості доріг

З 2018 року в Україні запрацює Дорожній фонд. Він буде наповнюватися з трьох джерел: акцизного збору, ввізного мита на нафтопродукти і з імпортованих на митну територію України транспорту і шин. Ці гроші будуть цільовими, тобто їх не можна буде використовувати ні на що інше, крім ремонту доріг. Однак на повну фонд запрацює тільки в 2020 році. У 2018-му тільки 50% податків підуть на дороги, в 2019 – 75%, а в 2020-му – 100%. Так, в 2018 році на дороги спрямують 33 млрд грн, а в 2020 – 75,9 млрд грн.

Якщо зараз "Укравтодор відповідає за 169,5 тис. км, то з наступного року відомство залишить собі 50 тис. км. Решта перейде місцевим органам влади. Кошти на ремонт доріг в областях будуть виділятися з територіальних дорожніх фондів, які безпосередньо пов'язані з Дорожнім фондом. За більшість доріг будуть відповідати місцева влада. Обладміністрації будуть самі вирішувати, які дороги регіону потрібно ремонтувати в першу чергу.

В тренді
Долар в Україні впав до мінімуму за два місяці: курс Нацбанку
Фото: ADEM ALTAN/AFP via Getty Images

pavl5040

"Укравтодор" передасть 120 тис. км доріг під відповідальність місцевої влади. Фото: Д. Павлов

Реклама

"Ми децентралізуємо дороги. З наступного року фінансування 120 тис. км доріг передаються місцевій владі. "Укравтодор" буде відповідати тільки за 50 тис. км доріг державного значення. На їх утримання передбачено близько 1 млрд доларів. 400 млн доларів піде на утримання доріг місцевого значення", – пояснює міністр.

У планах "Укравтодору" відремонтувати дороги між обласними центрами. Це буде прописано в програмі розвитку доріг на 2018-2022 рр. "За планом ми впроваджуємо маршрутний принцип. Будемо фокусуватися на основних коридорах країни. За п'ять років ми хочемо поєднати всі обласні центри", – говорить Славомир Новак. Крім цього, в Україні за три-чотири роки з'являться перші платні дороги. Але спочатку парламент повинен прийняти зміни в закон "Про концесії". Зараз в "Укравтодорі" розглядають три проекти платних доріг. Це дорога від Львів-Краковець до польського кордону, Київ-Біла Церква та концесійні мости.

У проекті бюджету на 2018 рік на дороги передбачено 44 млрд грн. Зокрема, надходження в Дорожній фонд повинні скласти 32,6 млрд грн. З держбюджету буде виділено 4 млрд гривень на будівництво і реконструкцію доріг загального користування по маршруту Львів – Тернопіль – Умань; Біла Церква – Одеса – Миколаїв – Херсон. Ще 2 млрд гривень на ремонт автомобільної дороги Київ-Харків-Довжанський.

Нагадаємо, раніше в "Укравтодорі" розповіли, коли чекати платних доріг в Україні. А ще раніше стало відомо, скільки може коштувати проїзд по першій платній дорозі в Україні.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти