Авіакомпанії України весь рік несуть великі втрати

1 грудня 2014, 09:07

Через девальвацію та бойові дії авіагалузь втрачає пасажирів і гроші

Український ринок авіаперевезень не вийшов із зони турбулентності. За підсумками 2014 він недорахується кількох авіакомпаній і мінімум 30% пасажирів. Наслідки подій кінця 2013 повною мірою дали про себе знати вже в січні цього року. Продажу квитків у порівнянні з тим же місяцем 2013-го впали на 30%. Лютий пройшов спокійно, але девальвація, яка вдарила по попиту, набирала обертів, пише "Капитал".

Реклама

"На жаль, у авіаперевізників тарифи на перельоти прив'язані до долара США. І якщо взимку "стодолларовий квиток" купувався за 800 грн, то влітку – вже за 1200 грн, а зараз він коштує 1600 грн. Оскільки зарплати не індексувалися, стався серйозний відтік пасажирів", – пояснює експерт авіаринку Євген Хайнацький. Багато змінили бізнес-сегмент на економ, а ті, хто літав економкласом, і перейшли на інші – більш дешеві – види транспорту.

Анексія Криму та збройне протистояння в Донбасі погіршило ситуацію. "З березня повністю втратили авіасполучення з Сімферополем, з травня – з Донецьком. Ці два вузлових аеропорти за обсягами перевезень поступалися лише "Борисполю", – підкреслив Хайнацкий.

Нестабільна ситуація в країні також не найсприятливішим чином відбилася на пасажиропотоку. За підсумками січня-жовтня 2014 загальний пасажиропотік скоротився в порівнянні з тим же періодом 2013 на 27,2%, до 9,41 млн. осіб. Відповідний показник на внутрішніх рейсах просів на 43,6%, до 1,16 млн. осіб, на міжнародних – на 24,1%, до 8,25 млн. осіб.

134b120dc86c7187508b5c5673936362b90a88df

Реклама

Графіка: Капитал

Нові реалії змусили авіаперевізників переглянути стратегії. Почалася повальна оптимізація бізнес-процесів: скорочення персоналу, зменшення флоту, скорочення частоти польотів, перегляд карти маршрутів. Наприклад, компанія "Міжнародні авіалінії України" (МАУ) скоротила кількість літаків з 37 до 33, відмовилася від польотів в російські Новосибірськ і Єкатеринбург та ін., а з 1 березня скасувала безкоштовне харчування в економ на рейсах тривалістю менше двох годин.

А "ЮТейр-Україна" до кінця року практично повністю припинила виконання польотів, за винятком чартерних – для туроператорів. "Цього року авіакомпанія призупинила польоти в Луганськ, Одесу, Львів та Харків через зниження попиту, а до Донецька – через закриття місцевого аеропорту", – говорив заступник комерційного директора "ЮТейр" Володимир катерних. За даними tickets.ua та аеропорту Львова, регулярні польоти між Києвом/Львовом і Москвою продовжує здійснювати материнська авіакомпанія – "ЮТейр".

В тренді
Долар упав після зростання, євро злетів ще вище: офіційний курс

Інакше стали поводитися в Україні та іноземні авіакомпанії. Повністю припинили польоти в країну Emirates, Alitalia, Swiss, Norwegian Air Shuttle, зменшили кількість рейсів Turkish Airlines, "Аерофлот", Lufthansa, Air Arabia та інші.

Українським авіаперевізникам важко буде пройти зимову навігацію, вважає заступник гендиректора білоруської авіакомпанії "Белавіа" Ігор Чергінець. "Українці, швидше за все, не будуть витрачати гроші на відпочинок і поїздки. Зволіють їх заощадити. У країні ситуація складна, курс іноземної валюти постійно зростає", – погоджується експерт авіаринку Сергій Хижняк.

Реклама

Він нагадує, що авіакомпанії увійшли в зимовий сезон з мінімальним запасом міцності. "Зазвичай фінансування господарської діяльності в низький сезон почасти перекривався за рахунок високих літніх доходів. Цього літа авіакомпаніям заробити не вдалося. Тому головним питанням стане залучення капіталу для підтримки операційної діяльності. Це можуть бути як банківські кредити, так і реалізація власних маркетингових заходів по залученню ресурсів. Наприклад, програми дуже завчасного бронювання і продажу квитків", – розповідає він.

В авіакомпаній є тільки один вихід – оптимізувати свої витрати для можливості пережити драматичні часи, вважає виконавчий директор авіакомпанії "Аероджет" Анатолій Мазуренко. Кожен учасник ринку вибрав свою стратегію виходу з кризи. "В основному всі наші великі перевізники, які володіють великими повітряними суднами (МАУ, Windrose, Yanair, "Дарт", "Авіалінії Харкова"), змогли знайти "підробіток" за межами України, тим самим забезпечивши собі дохід, а своєму персоналу роботу і скоротивши витрати, зумовлені змістом "зайвих" літаків в Україні (повітряні судна передавалися в лізинг з екіпажами і техперсоналом)", – зазначив Хайницький.

Деяку перевагу, вважає Чергінець, буде у тих авіакомпаній, які зможуть перевезти туристів "в літо" (наприклад, в країни Південно-Східної Азії) або отримають підтверджені чартерні програми. Він рекомендує українським гравцям спробувати вийти з вільним парком на міжнародні тендери – наприклад, для потреб ООН.

Учасники авіаринку і експерти єдині в думці, що за підсумками поточного року пасажиропотік грунтовно скоротиться. Оптимісти прогнозують падіння на 25-30%, песимісти – на всі 40%. Деякого пожвавлення в галузі, при найсприятливішому розкладі, можна буде очікувати тільки влітку 2015.

Реклама

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти