Закон про ГТС: навіщо Рада дала добро на оренду "труби"

15 серпня 2014, 08:36

Олександр Панченко , Олександр Харько

На думку експертів, таке рішення допоможе знайти гроші, але до вибору інвестора потрібно підходити дуже обережно

Верховна Рада прийняла кабмінівський законопроект №4116-а, що передбачає модернізацію та експлуатацію української ГТС спільно з європейськими та американськими партнерами. Доповідав з цього питання в сесійній залі особисто Арсеній Яценюк, який запевнив усіх, що "українська газотранспортна система залишається на 100% державною власністю". Зазначимо, що раніше депутати відмовлялися підтримати здачу ГТС в оренду через ризик можливого отримання контролю над нею "Газпромом", який є акціонером деяких європейських газових компаній. В ухваленій редакції законопроекту цей момент врахували. В цілому, в експертному співтоваристві законопроект також схвалюють, проте поки він залишає більше запитань, аніж дає відповідей.

Політика

"Мотивів прийняття законопроекту два: знайти гроші, щоб розрахуватися за боргами перед Росією за газ, і другий мотив, який був озвучений прем'єр-міністром, – це об'єднатися з європейцями, знизити для них привабливість проекту "Південний потік", щоб обсяги прокачування газу через Україну не падали", – коментує провідний аналітик Інституту публічної політики Ільдар Газізулін.

З тим, що законопроект носить більше політичний, ніж економічний характер, згоден і директор енергетичних програм Центру світової економіки і міжнародних відносин НАНУ Валентин Землянський. "Реально цей закон працювати не буде, це чергова "дразнилка" для Путіна, яка, разом з законом про санкції проти Росії дасть росіянам можливість сказати Європі: бачите, який ненадійний партнер Україна, якщо хочете безперебійно отримувати газ – треба швидше добудовувати "Південний потік" в обхід України", – говорить експерт.

Конкретика

Конкретики в прийнятому Верховною Радою законопроекті Кабміну дійсно мало. Всі потуги по здачі української ГТС в оренду вмістилися на трьох аркушах формату А4, де окрім необхідних змін у правовому полі, тези про те, що росіян до реформування ГТС не допустять і того, що умови конкурсу розроблятиме Кабмін, а остаточне рішення прийматиме Верховна Рада, по суті більше нічого і немає.

За словами Ільдара Газізуліна, інтерес до участі в цьому проекті можуть проявити будь-які оператори цього ринку, або інвестиційні фонди, однак конкретної інформації про це поки не було. "Не зрозуміло поки, хто з компаній вже виявляв інтерес. Такої інформації поки не було. Не ясно і чи проводилися консультації з конкретними європейськими інвесторами, зацікавленими в участі в цьому проекті. Бізнес з транспортування російського газу достатньо вигідний, не дивлячись на те, що тариф, який сплачує Росія – не найвищий. Відкритим поки залишається і питання того, чи зможе оператор ГТС залишати у себе ці гроші, і яку їх частину він зможе інвестувати", – говорить експерт.

Цікавими в цьому контексті виглядають слова прем'єр-міністра Арсенія Яценюка. "Зараз не стоїть черга, щоб інвестувати в українську газотранспортну систему. Але ми повинні зробити перший крок для того, щоб залучити ЄС і США, щоб отримати додаткові кошти на інвестиції, щоб ЄС був зацікавлений у збільшенні транзиту газу територією України і, відповідно, ми заробляли разом більше коштів", – сказав Яценюк, презентуючи законопроект перед парламентаріями.

Проте варто розуміти і те, що ніякої розсудливий інвестор не стане вкладати гроші в країну, яка знаходиться в стані неоголошеної війни. Отже, прийняття законопроекту можна розцінювати лише як перший крок на довгому шляху до реформування вітчизняної ГТС.

"Прийняття закону – це позитивний сигнал Україні для європейських і американських партнерів на поствоєнний період. Суть в тому що нарешті створюється правове поле, про яке говорять багато років, для приходу інвесторів в нашу газотранспортну галузь, коли ситуація заспокоїться", – резюмує Михайло Гончар президент центру глобалістики стратегії ХХІ.

Безперечно те, що по завершенню бойових дій на сході, Кабінету міністрів, в чиїх руках і виявиться доля української ГТС, потрібно бути дуже обережним зі своїми наступними кроками по частині здачі "труби" в оренду. Адже актив це – справді прибутковий і вже якщо і здавати його в оренду, то точно необхідно зробити це на максимально вигідних для держави умовах.

Реклама

В тренді
Оформлення субсидій по-новому: українцям підказали чотири способи
В тренді
Закони про пільгове розмитнення євроблях набрали чинності: чого чекати далі?
До України завезли сотні тисяч "євроблях"
В тренді
Транзит газу падає, втрати економіки зростають – найголовніше про гроші СЬОГОДНІ
Фото: "Укртрансгаз"

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти