Три відповіді України на російську блокаду: обсяги торгівлі через РФ і обхідні шляхи

17 лютого 2016, 08:14

Христина Коновалова , Олександр Панченко

Експерти вважають, що заборона транзиту вантажів через територію РФ може направити їх потоки через Україну

Після того як Росія перекрила Україні транзит на схід по своїй території, нашому бізнесу довелося шукати обхідні шляхи для поставок по суші в країни Середньої Азії, Казахстан, Афганістан, Пакистан, Монголію і частково Китай (основний наш експорт – руда, продукція машинобудування, алюмінієвий прокат, продтовари – йде туди морем повз Росію). "Сегодня" розібралася, як вийти з ситуації.

Реклама

СУША-МОРЕ. За розрахунками фахівців з логістики, в грошах обсяг експорту в ці країни – близько 5% від загального експорту (за даними Держстату за 11 місяців 2015 року, це $1,7 млрд), але "в вагонах" це багато, оскільки ми продаємо в основному продукти, метал, кокс, продукцію машинобудування.

А ось імпорт по суші через Росію – це в товари з невеликим об'ємом, але високою доданою вартістю, перш за все з Китаю: побутова техніка, комп'ютери, смартфони та телефони, велосипеди, одяг-взуття, посуд тощо, тому організувати їх доставку до нас в обхід РФ технічно набагато простіше.

Поки Україна робить перші кроки в створенні альтернативного шляху: вантажі пішли від нас до казахстанської станції Достик на кордоні з Китаєм за 15,5 діб за маршрутом Одеса – грузинський порт Поті (морем на залізничному паромі) – столиця Азербайджану Баку (залізницею) – Казахстан (морем на паромі) – казахський місто Достик (залізницею).

Директор логістичної компанії Віктор Прудковскіх вважає, що у цього маршруту є перспектива, тому що він дешевше і швидше, ніж доставка товарів, наприклад, з Китаю в Європу по суші.

Реклама

"Зараз це займає 40-45 діб і коштує близько $4000 за контейнер, – каже Прудковскіх. – За нашими розрахунками, якщо все налагодити (Мінінфраструктури обіцяє сформувати вісім 40-контейнерних поїздів), то час доставки контейнера скоротиться до 25 діб, а ціна впаде до $1000-1500 за контейнер. Однак його колега-логістик Олександр Лазарєв песимістичний. На його думку, навіть 8 контейнерних поїздів – це недостатньо для того, щоб зробити новий маршрут популярним і затребуваним у великих перевізників.

"В організації перевезень нашого експорту на схід, до Китаю, Індії і Південно-Східну Азію й імпорту звідти товарів в Україну по океанських просторах (з Чорного через Середземне і далі, – див. інфографіку) нічого не змінилося, – каже Прудковскіх. – Та й не могло змінитися, адже великі компанії, обравши маршрут, працюють у ній мінімум рік-два, а якщо з точки зору витрат і термінів доставки все влаштовує, – то й десятиліттями".

В тренді
Долар і євро просіли в ціні: офіційний курс

___

ПОВІТРЯ. А ось повітряні перевезення вантажів, які раніше перевозилися транзитом через РФ, в вагонах і фурах навряд чи можливі на практиці, хоча технічно здійсненні. За підрахунками Прудковскіх і Лазарєва, вони виявляться на порядок дорожче, ніж по землі. Та й "зайвих" вантажних літаків у нас немає. Як повідомили нам в найбільшому перевізнику вантажів – ДП "Антонов", їх парк становить 7 літаків Ан-124 "Руслан" і Ан-225 "Мрія". Всі машини задіяні: два "Руслана" регулярно перевозять стратегічні вантажі НАТО, 2-3 – комерційні вантажі, при необхідності підключають ще два борти "на вимогу". А "Мрія" часто затребувана для транспортування унікальних великогабаритних і важких (до 150 т) вантажів, які нічим більше перевезти не можна, наприклад, це турбіни для електростанцій.

ПЕРСПЕКТИВИ. І все ж Україна повинна прагнути до того, щоб стати великим міжнародним транзитером, впевнені експерти. За словами Прудковскіх, якщо організувати чітку доставку вантажів навіть в невеликих обсягах через Одесу, то потім бізнес сам перейде на нову логістику – з морських перевезень з Китаю в Європу на комбіновані, оскільки це швидше і дешевше.

Реклама

"Зараз судна йдуть з Тайваню в Гамбург 40-45 діб, – говорить Прудковскіх. – Через Одесу цей термін скоротиться до 21-25 діб. Причому можливі два шляхи: перевезення контейнерів фурами туди, це дешевше, наприклад, до Польщі, Румунії, Болгарії та залізницею на схід Європи, припустімо, в Клайпеду". Головне організувати чітку роботу митниці, щоб вантажі оформлялися максимально швидко. Наприклад, в Гамбурзі один контейнер оформляють всього за 25-30 хв., В Одесі зазвичай за кілька діб.

До речі, вчора РФ і Україна домовилися про введення з 16 по 25 лютого режиму "їду додому", який дозволить безперешкодно повернутися на територію своїх країн водіям, що застрягли на кордонах. Наших – близько 600 фур. Але очевидно, що проблему транзиту це не вирішить.

Всі подробиці в спецтемі Інфографіка: економіка в цифрах

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти