Верховна Рада недавно в першому читанні прийняла урядовий законопроект №7066 "Про приватизацію державного майна".Ось уже три роки в Україні проходить масштабна приватизація , але в цей раз законодавчі норми планують істотно змінити .Сайт" Сегодня" розповідає , як буде проходити приватизація і навіщо це взагалі потрібно .
Більше 1600 держпідприємств не працює
Нефьодов пояснює , що кожен рік на утримання цих підприємств виділяється сума грошей , яка становить половину того , що витрачається на армію . Наприклад , за 2015 року це було більше 50 млрд грн . З 2016 року прибуток 100 найбільших державних підприємств , склала 26,4 млрд грн , при цьому 85 % ( 22,5 млрд ) було отримано від однієї компанії , " Нафтогазу " .
На 2018 р. заплановано отримати від приватизації 22,5 млрд грн прибутку
Згідно з новим законопроектом , в 2018 р Україна повинна отримати від приватизації 22,5 млрд грн прибутку , тоді як в попередніх роках ці прогнози становили всього 17 млрд Але в тому ж 2014 р план по приватизації держмайна був виконаний всього на 2,7 % ( 467 млн грн ) . А в період з січня по серпень цього року від приватизації було отримано більше 1,5 млрд грн ( 8,9 % ) .
У 2018 р Фонд державного майна України планує продати Одеський припортовий завод (ОПЗ), Турбоатом, Державну продовольчо-зернову корпорацію України (ДПЗКУ) і т.д.
Нагадаємо, що Одеський припортовий завод, сумарний борг якого майже зрівнявся з його вартістю на аукціоні, двічі намагалися продати ще в 2016 р. Повторну спробу зроблять і в 2018 р.
В урядовому законопроекті замість п'яти способів приватизації залишили тільки два – аукціон і викуп об'єктів приватизації в тому випадку, якщо на момент прийняття закону майно вже знаходилося в оренді. Також встановлено чіткі терміни підготовки – 11 місяців для об'єктів великої приватизації та 5 місяців для об'єктів малої приватизації.
"Якщо за останній рік вартість активів перевищує 250 млн грн – це об'єкт великої приватизації, який буде продаватися з залученням радника, все, що менше – це мала приватизація, яка буде проходити виключно на електронних майданчиках", – недавно зазначив в.о. глави Фонду держмайна Віталій Трубаров.
Мала приватизація будуть здійснюватися через торги на ProZorro, а велика – за допомогою інвестиційних банків з міжнародною репутацією. Також, інвестори, які хочуть взяти участь в торгах, повинні будуть заплатити 5% банківської гарантії, що не повертається.
Ще одним важливим моментом в законопроекті є обмеження для покупців – в приватизації не зможуть брати участь структури, 10% і більше акцій яких належать представникам Росії. Якщо ж російський пакет становить менше 10%, така компанія зможе брати участь в приватизації.
Всього в період з 2017 по 2020 рр. з 3 444 держпідприємств, тільки 893 підлягають приватизації.
Приватизація потрібна для підвищення ефективності економіки
"Приватизація також покликана вирішити проблему системної корупції, яка протягом багатьох років формувалася в держпідприємствах, адже не секрет, що вони дуже часто стають полем для процвітання корупційних схем збагачення біляолігархічних структур. Масштабна корупція вкрай негативно впливає на національну економіку і тільки сприяє економічній кризі в країні. Щоб подолати корупцію в державних активах, необхідно також припинити витрачати кошти на утримання неефективних підприємств", – пише Мінекономрозвитку на своїй сторінці в фейсбук.
" У нас сьогодні 7 ( ! ) Законів про приватизацію . Всі вони родом з 90 – х . Інвестори скаржилися , що процес дуже складний , незрозумілий , суперечливий . Тепер буде один закон . Говорили , що у нас занадто багато груп підприємств і незрозуміло , за яким принципом вони потрапляють в ту чи іншу групу – тепер ми робимо тільки дві групи", – відзначив Максим Нефьодов.
Протилежну думку висловив виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера Олег Устенко , який зауважив , що при найкращому розкладі план вдасться виконати максимум на третину .
"Потенційно, це, звичайно, можливо. Але є серйозні ризики, пов'язані з тим, що кілька років до цього плани залишалися планами і нічого толком не відбувалося. Досить згадати минулий рік і рік до цього, коли план по приватизації був виконаний менш ніж на 1%. В цьому році при найкращому розкладі він буде виконаний на третину", – зазначив Устенко.
Експерт також додав, що потрібно бути обережними з прогнозами, тому що завжди існують ризики, особливо, якщо мова йде про такі великі суми. Потрібно розуміти, яким буде план "Б", якщо ці гроші не надійдуть до бюджету, що цілком імовірно, враховуючи досвід минулих років. В такому випадку утворюється значний пробіл в держбюджеті, який необхідно буде перекрити. Устенко зауважив, що є дві можливості це зробити: збільшити запозичення і, таким чином, збільшити вже наявні борги, або ж підвищити рівень інфляції.
"Обсяг боргу внутрішнього і зовнішнього у нас перевищує 80% ВВП – це дуже багато. І більш того, це вимагає великого ресурсу, щоб просто виплачувати відсотки по наявних боргах, і це теж серйозна проблема. Тому що навіть в цьому році Україна повинна платити більше, ніж 5% від свого валового внутрішнього продукту тільки для виплати відсотків", – пояснює експерт.
У той же час, в тому, що приватизація зараз потрібна, експерти не сумніваються. Устенко відзначає, що це дуже актуальне і своєчасне питання для України.
"Питання актуальне з тієї точки зору, що це і високий рівень корупції, і підживлення політичних партій, які так борються за можливість контролювати той чи інший сектор економіки, і неефективне використання грошей українських платників податків", - наводить приклади Устенко і додає, що без проведення приватизації Україна не зможе підвищити ефективність своєї економіки.