Ціни на паливо по Україні знизилися . До літа водіям можна не турбуватися на рахунок цін на бензин і дизпаливо . Але до кінця літа є ризики , що подорожчає автогаз .
Як змінилися ціни
Зараз дизпаливо дешевше на 20 копійок , ніж місяць тому . Бензин А – 92 і А – 95 стали доступнішими на 17 копійок , А – 95 + – на 20. Трохи подорожчав автогаз – на три копійки за літр.
Але в порівнянні з початком року зараз паливо дорожче . Так , заправити повний бак дизпаливом в січні було доступнішим на 39 гривень , 95 – м – на 33 гривні . В основному , подорожчання відбулося через падіння гривні в лютому . Однак з весни національна валюта тільки зміцнювалася . Оскільки Україна ввозить нафтопродукти з-за кордону , велику роль у формуванні ціни відіграє саме курс валют .
"Після того , як ціни на нафту в травні дуже сильно злетіли , до 80 доларів за барель , в червні вони знизилися до 73 доларів . І ринок відіграв це зниження – тому ціни і знизилися " , – пояснює Сергій Куюн , директор " Консалтингової групи А – 95".
Що буде з цінами в липні
"З урахуванням тих автомобілів , які вже переобладнані під скраплений газ, не дивно , що трейдери з усіх сил намагаються , щоб ціни не змінювалися , а при можливості знижувалися . В основному ціни знижують за рахунок знижок лояльним клієнтам " , – відзначає експерт.
Однак разом зі зниженням цін і конкуренцією зі скрапленим газом погіршилася якість палива . Щоб стимулювати попит , АЗС знижують якість до мінімального рівня , допустимого для споживачів . Це помітно по більшій витраті палива , додає Рябцев .
Фото: AFP
Співголова Фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич також упевнений , що серйозних коливань цін на палива до кінця літа не буде . Але осінь не дає підстав для оптимізму . Разом з падінням гривні вгору підуть ціни на паливо , вважає аналітик .
Є ризики щодо автогазу. Ринок зрідженого газу не так огороджений від зовнішніх впливів, як дизпаливо і бензин. У серпні-вересні попит на автогаз піковий, і будь-які затримки можуть привести до дефіциту; Зараз теж період, коли попит підвищений, а в наступному місяці він досягне піку.
У минулому році через зрив поставок в Україну виник дефіцит скрапленого газу та різко злетіли ціни. Проблема в диверсифікації закупівель. Як і в минулому році, Україна купує газ у Білорусі та Росії. Ризик може виникнути, якщо РФ запровадить санкції проти компаній, які завозять ресурс в Білорусь, а потім під виглядом білоруського товару перепродують в Україні. Або якщо раптом на митниці в черговий раз вийде з ладу електронна система. Може трапитися так, що комусь захочеться зупинити кілька сотень цистерн і перевірити якість скрапленого газу. Так уже неодноразово траплялося, говорить Геннадій Рябцев.
Поки ситуація на ринку стабільна, зазначає Сергій Куюн :
"Взагалі я не бачу поки підстав , щоб ціни якось коливалися . Гравці ринку не зацікавлені в цьому . Коли вони коливаються , значить для цього є серйозні підстави . Поки їх я не бачу " , – говорить експерт.
Від чого залежать ціни на паливо
Курс валют значно впливає на ціни АЗС . Мережі АЗС купують паливо за долари або євро , але прибуток отримують в гривні . Коли національна валюта падає , то наступна закупівля нафтопродуктів обходиться компаніям дорожче , через що доводиться піднімати ціни . Плюс , щомісяця на вартість палива впливає і акциз , оскільки він нараховується в євро , тобто , залежить від стабільності гривні .
Раніше НБУ дав прогноз, що в 2018 році вартість бензину виросте на 10,8%. На 2019 і 2020 роки Нацбанк також дає більш ніж оптимістичний прогноз інфляції палива : 5 – 5,5 % на рік в гривневому еквіваленті .
Але експерти не такі оптимістичні . Як прогнозують аналітики інвестиційної групи ICU , світове зростання цін на нафту в 2018 році може стати причиною підвищення цін на бензин в Україні в середньому 22-24%. Імпортований газ може також подорожчати на 8-11 % .