На паливному ринку України розгорається скандал через мита: що буде з цінами

Введення загороджувальних мит відіб'ється не тільки на цінниках на АЗС, а й на вартості продуктів

Розгорається скандал навколо можливого введення загороджувальних мит на дизельне паливо і скраплений газ, які надходять на український ринок з Росії. Свою незгоду вже висловили як учасники паливного ринку, так і представники найбільших споживачів "дизеля".

Якщо нові мита введуть, то рядові українці навряд чи зрадіють як зростанням витрат на заправку своїх автомобілів, так і підвищенням цін на продукти і промтовари через збільшення вартості паливної складової. До речі, в січні боротьба з детінізацією ринку призвела до падіння ціни літра пального на 2 гривні.

Реклама

Сайт "Сьогодні" з'ясував, як можуть розвиватися події і до чого призведе введення загороджувальних мит, хто від них виграє і хто програє.

Аргументи за: буде достатньо дешевого палива

Як повідомила пресслужба найбільшого виробника нафтопродуктів в Україні – "Укртатнафта" – 21 січень ПАТ "Укрнафта", АТ "Укртатнафта" і АТ "Укргазвидобування" звернулися зі спільною заявою до Мінекономіки за фактом антиконкурентних дій при поставках в Україну російського дизельного палива і скрапленого газу, вимагаючи введення на них мит. За законом, не пізніше 21 лютого в міністерстві повинні відповісти: чи відкривають вони антидемпінгове розслідування щодо цієї заяви чи ні.

У заяві вказується, що порушення правил міжнародної торгівлі полягає в тому, що в Росії за схемою повернення з бюджету акцизів виробникам компенсують витрати, пов'язані з виробництвом і експортом нафтопродуктів, що, на думку заявників, є субсидуванням і порушує норми Світової організації торгівлі (СОТ). Внаслідок російське паливо виявляється дешевшим, ніж у конкурентів, і відбувається його повзуча експансія на український ринок.

Реклама

Заявники стверджують, що введення мит не призведе ні до дефіциту газу і дизпалива, ні до зростання цін, оскільки внутрішнє виробництво, імпорт з Білорусі, Литви, Польщі та морські поставки є конкурентними.

Аргументи проти: буде паніка на ринку і зростання цін

Експерти і учасники нафтогазового ринку, посилаючись на торішній досвід введення Україною мит на дизпаливо з РФ, попереджають: можемо знову наступити на граблі. Нагадаємо, влітку 2019 року були введені 4% мита на поставки з РФ "дизеля" і скрапленого газу трубопроводом, внаслідок поставки по "трубі" припинилися, а ціни зросли.

За даними Нафтогазової Асоціації України (НАУ), частка російського імпорту в другому півріччі 2019 року знизилася до 28% ринку в порівнянні з 44% в першому півріччі. При цьому частка українських виробників залишилася на позначці 11%, як і в 2017-2018 роках. Тобто, обсяги продажів наші НПЗ не наростили, але за рахунок зростання цін свій прибуток збільшили. Бо спершу паливо подорожчало у всіх іноземних експортерів, потім у наших виробників, які не мають ніякого відношення до трубопроводу.

Реклама

"Аналогічна ситуація станеться і в разі реалізації ініціатив НПЗ, тільки зростання буде ще істотнішим, оскільки пропоновані ними ставки мита досить значні – від 8,46%", – заявила голова НАУ Неля Привалова. – Якщо буде ухвалене рішення ввести тимчасові заходи на період розслідування, це спровокує паніку і зростання цін буде негайним. Ми відразу втратимо збалансований ринок з трендом на зниження цін, який маємо сьогодні, в тому числі і завдяки зусиллям уряду".

Також в НАУ спростовують заяви про наявність неконкурентних цінових переваг з боку постачальників російського дизельного палива і скрапленого газу. За даними НАУ, митні ціни на російське дизпаливо в 2017-2019 році були вищі за котирування російського дизпалива в Середземномор'ї: в 2017 році на 16 доларів/тонна, в 2018-м на 22 долари/тонна, в 2019-м на 27 доларів/тонна .

Що кажуть споживачі

Проти будь-яких обмежень імпортних поставок, які призведуть до зростання цін, виступили голови галузевих асоціацій підприємств гірничо-металургійного та аграрного комплексів – найбільших промспоживачів дизпалива.

За оцінками президента об'єднання підприємств "Укрметалургпром" Олександра Каленкова, в разі введення мит, витрати гірничо-металургійних підприємств, які споживають до 7% ДТ в країні, тільки в перший рік зростуть на 600-700 млн грн.

"Підвищення цін вдарить по всіх громадянах, ми говоримо про підвищення витрат для всіх приблизно на 11 млрд грн. З них 600-700 млн грн ляже на наші гірничо-металургійні підприємства. Але на цьому збитки не закінчаться: всі наші постачальники послуг також відчуваютимуть на собі зростання цін і піднімуть свої тарифи. Піде ланцюгова реакція", – пояснив Олександр Каленков.

Втрати виробників зерна від підвищення цін виявляться не меншими, адже на частку аграріїв припадає 6% споживання ринку ДТ, плюс витрати на скраплений газ, на якому працюють устаткування для сушіння зерна. За попередніми оцінками в.о. виконавчого директора Української зернової асоціації Сергія Іващенка, кожен виробник зерна витрачає 60-80 доларів на гектар під час посівної і збиральної кампаній.

"Якщо помножити витрати на обсяги посівних площ під зерно – за рік це 150 млрд. Зерно – біржовий товар, його ціни формуються на світовому ринку. Тому введення будь-яких мит і підвищення собівартості прямо пропорційно впливає на збитки фермера або виробника зерна в Україні", – зазначив Сергій Іващенко.

Нескладно зрозуміти, що дороге зерно – це подорожчала мука і більше витрат на хліб з кишені кожного українця.

Що кажуть експерти

Експерт ринку нафтопродуктів, директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн вважає оцінки НАУ коректними. За його словами, тільки на першому етапі – при початкових митах 8,46% – ціна дизпалива підвищиться на 1,1 грн/л, скрапленого газу – на 55 коп./л.

"Ніяких наслідків і результатів, крім зростання цін, ця ініціатива українських НПЗ не принесе. Найголовніша загроза – буде зруйнована досить стійка і диверсифікована система постачання палива в Україну", – зазначив Сергій Куюн.

А ось юристи, навпаки, назвали некоректними прохання наших виробників, які просять не тільки ввести мита, а й підвищувати їх щорічно впродовж п'яти років з 8% і до 25%. Партнер юридичної компанії Анжела Махінова зазначила, що це в корені суперечить правилам Світової організації торгівлі (СОТ) і нашому законодавству.

"Розмір мита встановлюється ретроспективно, якщо у нас буде розслідування, то це для 2019 року і ні про які подальші підвищення в односторонньому порядку не може йтися", – роз'яснила Махінова.

Що робити

Експерти вважають, що введення мит створить велике навантаження на економіку України і на споживачів, але не вирішить проблем НПЗ.

"Заявники неправильно діагностували джерело своїх проблем і відповідно вибрали невірний шлях їх вирішення, – впевнена Неля Привалова. – Реальні складності НПЗ пов'язані з невідповідністю структури виробництва палив (головний продукт вітчизняного виробника – бензин – Авт.) з кошиком споживання, яке з'явилося за останні роки. Стрімко збільшився ринок зрідженого газу (газ вдвічі дешевший за бензин – Авт.) за останні роки "з'їв" ринок бензинів. Мита це не виправлять, лише піднімуть ціни для громадян і промисловості, створивши величезне фінансове навантаження на економіку".

НАУ вважає, що в ситуації, що склалася національному виробнику необхідні рясні інвестиції в модернізацію виробництва, спрямовані на збільшення глибини переробки сировини. У нас вона 60%, за кордоном – до 96%. Це знизить собівартість насамперед дизпалива і дозволить успішно конкурувати в умовах вільного ринку.

Конструктивними заходами допомоги українській нафтопереробці, за словами Сергія Куюна, можуть стати пільги на сплату ПДВ при імпорті дорогого устаткування для НПЗ, зниження портових зборів для поставок нафти і перегляд інших податків, що впливають на собівартість переробки.

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
54,28
53,60
50,61
27,60
55,96
53,96
53,96
25,98
56,99
55,99
56,68
28,29
57,06
55,38
55,01
27,22
57,90
55,90
53,90
28,04
59,88
56,91
56,99
28,79
60,99
58,99
57,49
28,97
60,99
58,99
57,49
28,98
61,99
60,99
59,99
28,98
-
52,63
51,13
26,55
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

63755.52

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3131.24

Litecoin (LTC)

88.04

Ripple (XRP)

0.53

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти