ТОП-7 найефективніших способів знизити витрату бензину

Розбираємося в системах упорскування

ЗАЗИРНЕМО У МИНУЛЕ

Для початку згадаємо про карбюратор: це механічний пристрій формувало паливну суміш і подавало її в циліндри двигуна. Десятиліття його існування внесли чимало змін в його конструкцію, що позитивно позначилося на надійності паливної системи, але набагато менш вплинуло на витрату палива. І тільки з появою електронних форсунок і блоків управління ситуація змінилася. І як не можна до речі, адже ціни на бензин і дизель стабільно ростуть.

Реклама

Перш ніж перейти до сучасних систем уприскування, розглянемо принцип роботи інжектора, щоб зрозуміти, чому він більш економічний порівняно з віджилими своє карбюраторами і за рахунок чого підвищується потужність двигуна.

ВСЕ В РУКАХ ЕЛЕКТРОНІКИ

Основа будь-якої сучасної системи подачі палива – зовсім не форсунки, а електронний блок управління (ЕБУ). Це практично комп'ютер, який керує подачею палива. По всьому підкапотному простору розташовані численні датчики, дані яких постійно аналізує мікропроцесорний блок. З цих датчиків ЕБУ отримує інформацію про положення і частоту обертання коленвала, положення дросельної заслінки, масову витрату повітря двигуном, вмісті кисню у вихлопі, положенні розподільного валу, температурі повітря на вході, наявності детонації і багатьох інших параметрах.

Реклама

Аналізуючи дані, блок приймає рішення про момент відкриття форсунок і його тривалості. Мета одна: подати в кожен циліндр рівно стільки палива, скільки йому зараз потрібно, з урахуванням того, як саме рухається авто на даний момент: розганяється, буксирує важкий причіп під гірку, йде на обгін або ж рухається з постійною швидкістю по рівній дорозі.

МОНОВПОРСКУВАННЯ: ВЖЕ ІСТОРІЯ

Single Point Injection. Він же центральне уприскування, або моноінжектор. У цій системі уприскування палива здійснюється однією форсункою, розташованою у впускному колекторі. Таку систему нерідко називали "карбюратор із форсункою". І хоча сьогодні такі системи вже не випускають, вони залишили свій слід в історії, поклавши початок новій ері економічних схем подачі палива. Моновприск ні позбавлений недоліків, серед яких – завищені за сьогоднішніми мірками витрату палива і викиди шкідливих речовин в атмосферу. Зате проста конструкція забезпечувала високу надійність, адже форсунка розташована в самому комфортному для неї місці – холодному потоці повітря.

Реклама

РОЗПОДІЛЬНЕ ВПОРСКУВАННЯ

Multi Point Injection. Він же багатоточкова система упорскування. Тут паливо в кожен циліндр подається окремою форсункою, хоча утворення суміші бензину і повітря відбувається у спускному колекторі, недалеко від впускного клапана. На сьогодні розподілене уприскування – найпоширеніша система подачі палива в сучасних автомобілях масового сегменту. Існує кілька типів розподіленого уприскування.

На сьогодні ця система уприскування найпопулярніша в мас-сегменті авто.

ОДНОЧАСНИЙ. Simultaneous Multi Point Injection – одночасно відкриваються всі форсунки. Це найпростіший варіант розподіленого уприскування. На сьогодні він практично не використовується.

ПОПАРНО-ПАРАЛЕЛЬНИЙ. Тут форсунки відкриваються парами (у випадку з чотирициліндровим двигуном). Такий принцип зазвичай використовується сучасними системами уприскування в аварійному режимі при поломці датчика положення распредвала (або, як його ще називають, датчика фази).

ФАЗОВАНИЙ. Cylinder Individual Fuel Injection – цей принцип використовується в більшості систем розподіленого уприскування. Тут кожна форсунка відкривається безпосередньо перед впускним тактом і управляється окремо.

Системи розподіленого уприскування характеризуються помірною витратою палива одночасно з відносно невисокими вимогами до його якості: багато мотори з розподіленим уприскуванням можна експлуатувати, наприклад, на 92-му бензині замість 95-го і не боятися розплатитися за цю економію дорогим ремонтом. У той же час рівень вмісту шкідливих речовин у вихлопі набагато нижче, ніж у Моноінжектор і тим більше карбюраторних двигунів.

І тим не менше розподіленого уприскування на п'яти наступає більш сучасний метод подачі палива.

БЕЗПОСЕРЕДНЄ

Основні принципи роботи системи безпосереднього вприскування схожі з розподіленим. Основна відмінність полягає в тому, що форсунки розташовані не у впускному колекторі, а в голівці блоку циліндрів, і уприскування здійснюється безпосередньо в камеру згоряння кожного циліндра під великим тиском. Саме такий дозволяє вичавити додаткові кінські сили з двигунів невеликого об'єму.

Цю систему придумали близько 60 років тому для спорткарів.

МОЖНА ВТРАТИТИ. У розмаїтті позначень систем безпосереднього уприскування легко заплутатися, тому що кожен автовиробник застосовує власну абревіатуру. Наприклад, системи безпосереднього вприскування в двигунах Mitsubishi маркуються як GDI (Gasoline Direct Injection), у двигунах Audi, Volkswagen, Skoda – FSI, TSI, а в Mercedes-Benz – CGI.

Системи безпосереднього вприскування палива забезпечують його істотну економію (до 20 відсотків у порівнянні з розподіленим уприскуванням) і відповідають більш вимогливим екологічним нормам. Але в той же час вони дуже сприйнятливі до якості палива.

НІЩО НЕ НОВО. Незважаючи на те, що така система вважається найсучаснішим способом подачі палива в циліндри двигуна, вперше його використовували багато десятиліть тому – на спортивному автомобілі Mercedes-Benz W196 з безпосереднім уприскуванням вигравали гонки ще в середині 50-х років минулого сторіччя. Але тоді ще не існувало електронних блоків управління з десятком датчиків, а єдиною метою безпосереднього вприскування було додати потужності. Адже йшлося про спорткар для змагань, де в боротьбі за частки фінішних секунд витрата палива ніхто до уваги не бере.

ТУРБИНА І ЩЕ РАЗ ТУРБИНА

Сучасні норми автомобільного моторобудування – як екологічні, так і продиктовані вимогами ринку – подразумевают зниження об'єму двигуна і витрати палива, але зі збереженням і зростанням потужності і динаміки. Адже неможливо пояснити покупцеві, що новий автомобіль став слабшим і розганяється повільніше, ніж попередник тієї ж моделі. Що ж робити?

Принцип роботи турбіни заснований на використанні відпрацьованих газів, а точніше – їх енергії. У турбованих двигунах вихлопні гази розкручують турбіну, яка нагнітає повітря в циліндри. При використанні наддуву двигун отримує більше повітря, а форсунки подають більше палива – у підсумку в камери згоряння потрапляє більше суміші. Яка, до того ж, повніше згоряє через підвищеного тиску в камері – в підсумку такі двигуни екологічніше і видають більше потужності на одиницю об'єму.

Економія досягається за рахунок меншого робочого об'єму двигуна. Адже турбіна працює не завжди, а тільки коли потрібна підвищена потужність: наприклад, щоб розігнатися. А коли автомобіль набрав швидкість, для її підтримки досить невеликого об'єму двигуна, і споживання палива помітно знижується.

new_image_296

Принцип роботи. Менше витрати при збереженні потужності.

З НАСОС-ФОРСУНКАМИ

У даній системі функції уприскування палива в камеру згоряння і створення високого тиску об'єднані в один пристрій – насос-форсунку. Він приводиться в дію розподільчим валом, що має на увазі неможливість відключення – привід-то механічний. Хоча сам клапан управління, контролюючий уприскування палива, може бути електромагнітним або п'єзоелектричним. Останні – більш сучасні і володіють великим швидкодією, що дозволяє домогтися більшої економії палива при збереженні потужності, тягових властивостей і динаміки двигуна.

COMMON RAIL: ЗАГАЛЬНА РАМПА

Поява цієї системи нерідко називають новим етапом розвитку дизельних двигунів. Своєю назвою вона зобов'язана загальному для всіх циліндрів двигуна акумулятору високого тиску – в перекладі з англійської Common Rail означає "загальна рампа". Завдяки цьому акумулятору паливо в загальній для всіх форсунок паливної магістралі завжди знаходиться під високим тиском, а вже далі розподіляється по форсунках, які здійснюють уприскування. Рампа Common Rail контролюється системою управління двигуном, яка аналізувала інформацію з датчиків обертів двигуна, положення дросельної заслінки, витратоміра повітря, температури охолоджуючої рідини, тиску і багатьох інших.

В системі Common Rail реалізований багаторазовий уприскування палива: попередній, головний (основний) і додатковий. Такий підхід дозволяє поліпшити згоряння палива, знизити його споживання і вміст шкідливих речовин у вихлопних газах. А також знизити рівень шуму при роботі двигуна, щоб усунути один з головних недоліків дизеля в очах споживача.

ТРОХИ ПРО ПАЛИВО

Турбовані двигуни, як і двигуни з розподіленим уприскуванням, досить вимогливі до якості палива. Пов'язано це з ювелірною точністю роботи сучасних систем упорскування: найменше вміст сторонніх речовин і відкладень через неякісного палива можуть викликати збій у роботі. Особливо швидко поганий бензин або дизель виводять з ладу турбовані мотори.

Чи можна власникам авто з найсучаснішими системами уприскування заощадити на паливі? Адже ціна літра пального просто зашкалює, а їздити треба. Відповідь залежить від того, як саме економити. Якщо поміняти заправку на дешевшу, – а це означає, по суті, заправлятися де попало, – результатом стане ремонт двигуна. А він обійдеться в чималу суму.

Інша справа, якщо на перевіреної заправці з'являється більш доступний бензин з октановим числом не нижче необхідного. Приклад такого пального, у випадку з бензиновими двигунами – біопаливо 95 ЕКО +, виготовлене на європейському заводі в Литві і відповідне сучасним світовим стандартам якості.

Якщо говорити про біопаливо, то в ньому є якості, які не завадять в роботі з перевантаженими малооб'ємними двигунами, з яких вичавлюється все більше потужності (якщо паливо високої якості, звичайно). Зокрема, більш низька температура згоряння при вищим октановим числом – у підсумку більш щадні навантаження на циліндро-поршневу групу і систему охолодження.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,60
53,09
50,61
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,69
55,25
55,04
27,49
56,90
54,90
54,09
28,04
56,99
55,99
56,68
28,29
59,88
56,91
56,99
28,79
60,99
58,99
57,49
28,97
60,99
59,99
59,99
28,98
60,99
58,99
57,49
28,98
-
52,47
51,08
26,76
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64054.58

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3132.46

Litecoin (LTC)

85.36

Ripple (XRP)

0.53

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти