У 2020 році уряд України підготує до концесії порти "Маріуполь", "Бердянськ", "Чорноморськ" і частину Одеського порту. Про це повідомив міністр інфраструктури Владислав Криклій, який також нагадав про передання в концесію портів "Ольвія" і "Херсон", конкурс щодо яких триватиме до кінця грудня-2019.
"У вересні ми дали старт пілотним конкурсам концесії в портах "Ольвія" і "Херсон". 9 грудня ми оголосили результати прийому заявок на участь у конкурсі в порту "Херсон". Є 4 заявки – це вказує на високий інтерес із боку інвесторів. <...> Крім двох зазначених портів, у наших планах на 2020 рік також проведення концесійного конкурсу в портах "Маріуполь", "Бердянськ", "Чорноморськ" і "Одеса". Позиція уряду чітка: налагодження взаємовигідного співробітництва держави і приватного бізнесу" , – цитує Криклія пресслужба уряду.
За словами міністра, конкуренція в концесійних конкурсах в українських портах – "це добре і для портів, і для держави".
Що таке концесія?
Концесія – одна з форм державно-приватного партнерства. Її сенс у тому, що держава, визнаючи неготовність самостійно впоратися з конкретним завданням, тимчасово продає приватникові право на володіння і користування певним майном.
Для держави концесія вигідна тим, що вона:
- залучає приватні гроші, зберігаючи держвласність;
- може підвищити ефективність управління об'єктом, завдяки цьому посилює конкуренцію в галузі та/або підвищує якість послуг.
Концесіонер отримує:
- доступ до раніше недоступних привабливих і стратегічно важливих економічних об'єктів;
- розподіл ризиків;
- держгарантії повернення вкладених коштів (як мінімум значної частини).
Концесія ефективно застосовується в міжнародній практиці понад 100 років. За даними Світового банку, в країнах, що розвиваються, на частку концесій припадає до 70% контрактів, які держава укладає у сфері транспорту (залізничні й автомобільні дороги, морські порти, аеропорти).
Як повідомлялося, президент України Володимир Зеленський раніше доручив Міністерству інфраструктури провести перші пілотні конкурси з передачі в концесію порту "Ольвія" і Херсонського морського торгового порту до 1 січня 2020 року. Передбачається, що концесія порту "Ольвія" буде надана на 35 років, а концесія Херсонського порту – на 30 років. Про прийняття потрібного для цього законодавства глава держави говорив ще в серпні під час візиту до Туреччини: