Зарплатадержслужбовцівтрадиційно єгаряче обговорюваноютемоювУкраїні .Найчастішепро неїговорять якпро одну зстатейвидатків бюджету,яку потрібноскорочувати .Набагаторідшезарплатадержслужбовцівзгадуєтьсявконтекстіполіпшенняякостіроботи державнихорганів .Важливі обидваці аспекти : ідеальназарплатаповинна одночасносприяти іекономіїбюджетнихкоштів ,іпідвищеннюмотиваціїдержслужбовців ,пише ЛІГАБізнесІнформ.
Новий урядпоки ,восновному ,намагаєтьсязаощадитибюджетнікоштизарахуноккерівнихкадрів(президента ,депутатів ,міністрівта інших) .Так ,вберезніцьогороку Кабмінобмеживмаксимальнийрозмірїхньоїмісячноїзарплати15мінімальнимизарплатами( 1218х15= 18270 грн ) .Авлипніі зовсім дозавершенняАТОзалишивїм тількиоклад .
Добре ,щокерівництвокраїнипочинаєекономитизсебе .Наприклад ,президентЛитвиДаляГрібаускайтенапротязідекількохроків ,покитривавфінансова криза ,поверталаполовинусвоєї зарплативбюджет .Погано те ,що ці крокимають малоспільного зкомплексноїреформоюсистемиоплатипрацідержслужбовціввУкраїні ,якавраховувалаббюджетнуекономію ,стимулювалапідвищенняякостіроботидержорганівізачіпалавсіх335000держслужбовців ,ане тільки кількасотеньобранихфігур" ,-відзначаєекономістдослідницькогоцентруСASEУкраїнаЮліяШибалкіна.
За їїпідрахунками ,зарплатавсіхдержслужбовцівскладається зтакихкомпонентів :
1 )оклад ,
2 )доплатиінадбавки ,
3 )премії ,
4 )матеріальнадопомога .
Примітно ,щоокладстановитьлише близькооднієї третини всьогодоходу(принаймні ,включовихдержавнихорганах :АП ,ВР ,Кабміні тацентральнихапаратахміністерств ,співробітників якихопитавCaseУкраїна ) .
Окладвстановлюєтьсяпо- різномудлякерівнихкадріві рядовихдержслужбовців .
Відправноюточкоюдлярозрахункуокладукерівнихкадрів єокладпрем'єр- міністра .Наприклад ,президентможерозраховуватина 140 %окладупрем'єра ,міністриідепутати( депутатиприрівнюютьсядо міністрів )-на 92 % тощо.Всвоючергуокладпрем'єрадорівнює20мінімальнимзарплатам .Тут є однаособливість :з 2005 рокуперераховуватиокладпрем'єра( азначить ,іінших)зпідвищенняммінімальноїзарплатизаборонили .Тобтоосьвжеякдесятьроків віндорівнює20х332грн(такий буврозмірмінімальноїзарплатив 2005 році )-6 640грн .
ОкладрядовихдержслужбовціввстановлюєтьсяКабміном .Наприклад ,дляпрацівниківцентральнихапаратівміністерстввінваріюєтьсявід 669грндляфахівцівдо2290грндлядиректорівдепартаментів .Ціцифри непереглядалисяз 2007 року ,колимінімальназарплатастановилаблизько430грн( зараз – 1218 грн ) .
До окладуіснує чималакількість різноманітнихдоплатінадбавок :
- заранг ( 45-160грн ) ;
- завислугуроків( 10-40 %окладу зурахуваннямнадбавкизаранг);
- зависокідосягнення у праці тавиконання особливоважливої роботи(50-100 %окладу зурахуваннямнадбавокзарангтавислугуроків) ;
- за виконанняобов'язківтимчасововідсутніхпрацівників( колег-50 %окладу ,начальників-різницяміжокладами ) .Цянорматимчасовопризупинена ;
- закерівництвоособливо великимиструктурнимипідрозділами(10-20 %окладу ) ;
- за знання іноземнихмов(10-25 %окладу ) ;
- занауковий ступінь(5-10 %окладу ) ;
- започеснезвання( 5 %окладу ) та інші.
Такождержслужбовцямпокладеніпреміїза підсумкамироботита з нагодисвятіювілейнихдат .Порядокірозмірипреміюваннякожендержорганвизначаєсамостійно.Преміївиплачуютьсяз призначеногодляцьогофонду ,якийстановитьне менше 10 % всіхокладівплюсгроші ,зекономленінапорожніх робочихмісцях .
Нарешті ,є щетакі поняття ,як " тринадцятазарплата "і " оздоровчі "врозмірісередньоїзарплати .До речі , подібнеіснує нетількивУкраїні ,якбагато хто вважає ,ай у рядієвропейськихкраїн(Німеччини ,Греціїта інших).Тамможутьплатити" тринадцятузарплату "до Різдваі " чотирнадцяту "-навпілдо Великодня талітньої відпустки .Втім ,вЄвропі цяпрактикапотихеньку відходить унебуття ,оскільки вважаєтьсянедостатньопрозорою.
Врезультатізарплатадержслужбовціввсередньомуразавтрибільше, ніж їхоклад .
"У такійсистеміоплатизакладенобагато ризиків .Виходить ,що близько двохтретинзарплатидержслужбовцівзалежитьвідїхкерівників ,якіприймаютьрішенняпро застосовністьдоплатінадбавок ,атакожпро преміювання .Подібнаситуаціяне є поганоюза визначенням:вона ,наприклад ,дозволяєкерівникамзаохочуватиініціативуітворчість .Осьтількидляцього потрібно ,щоб усі керівникибуликваліфікованимиуправлінцямиіпоряднимилюдьми .віншому випадкуотримуємонерівнеставленнядо службовцівінавіть використанняїхвособистихціляхкерівництва" ,-резюмуєЮліяШибалкіна .