В Україні заготовляють вугілля на зиму. Компанія ДТЕК купила майже 400 тис. тонн вугілля з-за кордону, щоб взимку українці були з теплом і світлом.
Везти паливо довелося з Колумбії. В дорозі вантаж проводить не менше місяця. Тому ще влітку енергетики почали запасатися, щоб взимку працювати без збоїв. Чому теплоелектростанціям у цьому році не вистачає пального і його треба везти з іншого континенту, розбиралися кореспонденти "Сьогодні".
В одеському порту вже кілька годин розвантажують вугілля. Балкер – на 73 тис. тонн. Він прийшов з Колумбії. Досі вугілля возили за ціною, яку утворювала формула "Роттердам +". Тепер – не можуть, тому що діє ринок електроенергії. Змушені платити більше, кажуть експерти.

"Сьогодні" Роттердам + "давав би ціну близько 1700 грн за тонну", – говорить президент Асоціації енергетики України Олександр Трохимець.
Дешевого вугілля, ціну якого розраховували б за формулою "Роттердам +", в Україні немає. Щоб ТЕС було на чому працювати, за вугілля повинні платити 1900 гривень, і везти його з Колумбії.
Чому доводиться купувати іноземне паливо? Свого, українського, не вистачає, щоб перезимувати зі світлом і теплом.
"Сьогодні вдвічі менше вугілля, ніж було накопичено ще торік. Тобто ми маємо 700 тис. тонн, а повинно бути 1,5 млн. тонн", – говорить експерт з енергетики Юрій Корольчук.
Цього літа теплоелектростанції спалили більше вугілля, ніж планували. Працювати на максимумі повинні були, тому що менше кіловат виробили інші генерації. Восени становище не поліпшилося – на ремонті довше, ніж планували, стоїть блок Хмельницької АЕС. Також менше електроенергії дають гідроелектростанції та відновлювальна енергетика. Президент і уряд взяли ситуацію під контроль.
"Ми зараз активно в міністерстві працюємо, щоб контролювати запаси на складах ТЕС, для того, щоб пройти ефективно і безпечно осінньо-зимовий період", – заявив міністр енергетики та захисту навколишнього середовища України Олексій Оржель.
Тому і довелося купувати вугілля за кордоном.
Балкер – спеціальне судно, на якому насипом перевозять вантажі. Це вже третє, яке прийшло в Україну з вугіллям для теплостанцій ДТЕК, саме вони підставили плече українській енергетиці. Ще два прибудуть у найближчі тижні.
"Загальний обсяг вугілля, яке ми імпортуємо, становить близько 400 тис. тонн. Ми будемо продовжувати ці заходи в подальшому, для того щоб зробити все можливе для придбання необхідної кількості обсягів вугілля для наших теплоелектростанцій – для проходження зимового періоду", – заявив генеральний директор ДТЕК Енерго Дмитро Сахарук.
З судна вугілля вантажать у вагони. З Одеської області воно поїде по залізниці на склади українських теплоелектростанцій в різні міста.
За прогнозами, в жовтні в Україні буде холодно. І енергетикам доведеться знову працювати на максимумі. Тому пальне з Колумбії буде до речі.
Нагадаємо, раніше експерти попереджали, що Україні не вистачає свого вугілля, щоб перезимувати. Доводиться докуповувати за кордоном – близько 20%. Але і власні 80% – на вагу золота: