Електрокари в українських реаліях: вартість і витрати

25 березня 2016, 00:16

Експерт розповів про всі плюси і мінуси покупки електромобіля в Україні

Альтернатива двигуну внутрішнього згоряння, який виробляє вихлопні гази, відома: електромобіль. Але в Україні, де немає ні зарядних станцій, ні масового продажу цих машин майбутнього, вони здаються швидше іграшкою для багатих ексцентриків, ніж реальним виходом з ситуації, пише Facenews.

Реклама

Про те, як зробити електромобіль української повсякденністю, скільки насправді коштують такі машини, які їхні різновиди і за скільки обходиться проїхати сто кілометрів на електричному двигуні, розповів глава правління "Асоціації учасників ринку електромобілів" Арсеній Абдураїмов. Як вдалося з'ясувати, існують якісні моделі електромобілів, які коштують як бюджетне авто. Ефективність електродвигуна в останні роки стрімко росла, в зв'язку з чим на даному етапі купувати електромобіль дійсно вигідно, чим все частіше користуються українські служби таксі та кур'єрські компанії.

Вартість проїзду ста кілометрів на бензиновому легковому авто в середньому 200 гривень по місту, а в електромобілі це обходиться в 8-12 гривень на 100 кілометрів.

У Данії в 2011 році 2 мільйони євро були виділені державою на "тестування електромобілів в реальних умовах", що фактично означало покупку електромобілів людям, які готові були в них пересісти. У країнах Балтії також введені компенсації за покупку електромобілів в розмірі тисяч євро. У Норвегії 16% особового транспорту вже представлені електромобілями.

В Україні ж, наприклад, за весь 2014 рік було імпортовано менше 500 електромобілів, повідомляє Абдураїмов. Адже ніяких компенсацій за екологічно чистий транспорт наша держава не передбачає. Більш того – мито на імпорт і покупку такого авто роблять його наполовину дорожчим, ніж в Європі, а співвідношення наших зарплат з європейськими при цьому відомо яке.

Реклама

Закон щодо скасування до 2020 року мита на ввезення в Україну та ПДВ при купівлі електромобіля вже розроблений, був прийнятий в першому читанні і вже пішов бюджетний комітет ВР. При цьому за роки, які пішли з початку "тестування" в європейських країнах розробники електромобілів поліпшили свої дітища, і їздити на них стало дійсно вигідно.

- У рік в Україні купують близько 500 електромобілів. Хто ці люди? Чому вони вибирають електромобілі?

- В основному беруть ті, хто використовує їх у бізнесі. Адже саме в бізнесі машини пробігають максимум кількості кілометрів. Відповідно, це максимум економії для власника. На сьогоднішній день дуже багато машин працює в доставці. Коли ми замовляємо піцу або купуємо в інтернет-магазині новий телефон, ми про це не замислюємося і навіть не знаємо, що дуже часто саме електромобіль привозить цю продукцію.

Електромобілі також купують дуже багато з тих, хто живе в передмісті Києва. Природно, проїжджаючи щодня на роботу і з роботи близько 40 кілометрів, а туди і назад це отримають 80 кілометрів, сьогодні людина витрачає на бензин близько 170 гривень. З урахуванням нашого сьогоднішнього рівня заробітної плати це часто перевищує ту зарплату, яку людина на цю роботу їде.

Природно, для тих, хто живе в передмісті, це якраз рішення такого роду питань. Один з наших останніх покупців розповідає: свою квартиру в Києві віддав дітям, а сам живу на дачі, а хочеться ще і працювати. Проїзд з дачі до Києва йому з'їсть його зарплату або пенсію. Тому йому і цікавіше придбати електромобіль.

"У електромобіль варто вкладати тим, хто користується машиною у великому обсязі"

Реклама

На сьогоднішній день "Ощадбанком" запущена програма з кредитування покупки електромобіля. За цією програмою у людини фактично не змінюється бюджет. Вона платить чверть від вартості електромобіля відразу – а це вже дешевше, ніж купувати бензиновий. І потім ще три роки він виплачує інші 75%, вже користуючись електромобілем. В цей час її витрати такі ж, як якби вона купила бензиновий автомобіль. Але ж вона ці гроші не за бензин платить, який би полетів в вихлопну трубу, а вкладає в свій електромобіль. Тому що обслуговування цього кредиту фактично не перевищує витрат на бензин.

У підсумку він, нічого не втрачаючи і не змінюючи свого бюджету, через 3-5 років стає повноцінним власником електромобіля, який потім їй економить її кошти. Так що це дуже цікава програма на сьогоднішній день.

Звичайно, тут потрібно враховувати, що якщо людина їздить з дому на роботу п'ять кілометрів туди і назад щодня, то їй, звичайно, немає сенсу вкладати в електромобіль. Але ті, хто користується машиною у великому обсязі...

Коли у мене запитують, що вигідніше купити – бензинову машину або електромобіль – то я кажу, що тут ситуація та ж сама, як і коли купуєте, скажімо, комп'ютер. Все залежить від того, як ви ним будете користуватися. Якщо це для дизайну, то потрібно купувати потужну машину. А якщо просто поколупатися в інтернеті, то досить і що-небудь простішого. І те ж саме з електромобілем.

Якщо людина проїжджає в день в середньому понад 50 кілометрів, то їй вже вигідно купувати електромобіль. Якщо ж вона проїжджає 10-15 кілометрів, то, звичайно, можна купити бензиновий і далі користуватися бензином.

"Якісних акумуляторів вистачає на 16 років експлуатації в таксі"

Реклама

- Скільки зараз коштує електромобіль в Україні?

- Електромобіль в мінімальній комплектації коштує 12 тисяч доларів.

- Яку швидкість він розвиває?

- До 120 кілометрів на годину. На одному заряді по місту він проїжджає 90 кілометрів, а по трасі – до 120 кілометрів. Якщо брати більш повну комплектацію за 14-16 тисяч на літієвих акумуляторах, то у нього і пробіг краще, і життєвий цикл акумуляторів.

Ось в цьому автомобілі встановлені, наприклад, акумулятори, розрахунковий життєвий цикл яких – півтора мільйона кілометрів. Практика показує, що зазвичай каретна частина будь-якого автомобіля витримує до мільйона кілометрів. Тобто в цьому електромобілі вже не доводиться замислюватися про те, що буде зношений акумулятор, буде використаний його ресурс, і так далі. Тому що ось цих акумуляторів вистачає на 16 років експлуатації в таксі. А якщо експлуатувати приватно, то можете собі відповідно порахувати. Цей електромобіль коштує 30-35 тисяч, в залежності від комплектації.

- А верхня межа за ціною яка? Чи існують електромобілі для любителів авто преміум класу?

- Те, що зараз представлено – це Tesla Model X, яка коштує близько 160-170 тисяч доларів. Найближчим часом з'являться електричні версії, починаючи від Audi і Mercedes і закінчуючи елітними версіями а-ля Porsche і так далі. Електромобілі існують на будь-який смак і будь-який гаманець.

"Тих, хто цікавиться електромобілями в Україні – десятки тисяч"

- Ви є головою правління "Асоціації учасників ринку електромобілів". Тобто в Україні так багато імпортерів електромобілів, що набралося вже на цілу асоціацію, а при цьому продають по 500 машин в рік?

- Асоціація об'єднала не лише продавців. Потенційних покупців у нас набагато більше, ніж реальних. Дуже багато хто цікавиться, в десятки разів більше, ніж покупців, а це десятки тисяч. А учасники ринку – це не тільки ті, хто продає автомобілі, а у нас і цих підприємств вже більш ніж достатньо. Учасники ринку – це і ті, хто організовує інфраструктуру: зарядні станції, еко-парковки, ті, хто обслуговує електромобілі і надає послуги на електромобілях. Ті ж самі служби доставки, електротаксі і так далі.

- Ви говорите про електромобіль як про екологічно чистий транспорт. Але ж електроенергія звідкись береться. В Україні це або атомна енергетика, залишає токсичні відходи на сотні років, або вугілля, що спалюється, а викиди йдуть знову ж таки в наше повітря. Наскільки коректно говорити про екологічну чистоту електромобілів з урахуванням цих факторів?

- Тут потрібно порівнювати. При спалюванні одного літра бензину ми можемо отримати 10 кіловат електроенергії. На десяти кіловатах електроенергії електромобіль може проїхати до сотні кілометрів. Це один літр. Це якщо ми його просто спалимо у відповідній установці. Я вже не кажу про сучасні електростанції.

Якщо викиди, які здійснюються при виробництві електроенергії, перевезти на кілометри пробігу електромобіля, то це просто несумірні величини.

"Електростанції як джерела викидів можна контролювати"

- Тобто різниця тут не якісна, а кількісна? Викидів не те, щоб зовсім немає – просто їх істотно менше?

- Їх в мільйони разів менше. Мало того – електростанції як джерела викидів можна контролювати. Тому що це стаціонарні джерела. На будь-яке стаціонарне джерело можна поставити додаткові фільтри, каталізатори і так далі. А контролювати вихлопні труби всього цього транспорту нереально.

Крім того, при формуванні електроенергії ми не отримуємо таких дуже токсичних речовин, як оксиди важких металів і так далі. А тут ми їх отримуємо в безпосередній близькості від нас. Вони не встигають розчинитися в цьому повітрі. У той час як, знову ж таки, при виробленні електроенергії ці викиди розташовані таким чином, щоб вони максимально розчинилися в повітрі і надали мінімальний вплив.

- Ви також говорили про те, що закони по електромобілях – це можливості для нової галузі підприємництва в Україні. Один з основних пунктів законів при цьому – зняття мита на ввезення. Як ввезення готових машин простимулює виробництво вітчизняних?

- Зняття мит на ввезення там йде разом зі зняттям мита на подальшу реалізацію. Зняття ПДВ на реалізацію. А це означає, що український виробник електромобіля, навіть якщо він все комплектуючі купив з ПДВ, при продажу цей ПДВ не платить. Весь ПДВ, який ним було сплачено, йому повертається, оскільки у нього немає такого зобов'язання перед державою. Такий виробник повертає собі 20% своїх витрат. Це не стимулювання внутрішнього виробника?

- Ви говорили про те, що у нас багато профільних інженерів для виробництва електромобілів. При цьому поки такі машини у нас не виробляються. Про яких фахівців йдеться, якщо поки виробництва у нас немає в принципі?

- У нас інженерів радіоелектроніки та електротехніки на сьогоднішній день з урахуванням того, які у нас були заводи і які у нас тепер інститути та університети, щорічно випускається стільки, що можна забезпечити половину Європи. І ці інженери, на жаль, не можуть працювати за своїм профілем, хоча ці молоді люди для себе вибрали цей напрямок.

"Лідерами у виробництві двигунів внутрішнього згоряння ми вже не станемо, тому що ми вже відстали безнадійно. Електромобілі – інша справа"

Де їм застосувати свої можливості і своє бажання? Якраз ось ця галузь може на сьогоднішній день дати серйозний поштовх. Крім того, лідерами у виробництві двигунів внутрішнього згоряння ми вже не станемо, тому що ми вже відстали безнадійно. А ось те, що стосується електромобілів, то наша країна має всі необхідні для цього умови і все, що потрібно, щоб бути одним з лідерів виробництва електромобілів в світі.

Тому що каретну частину ми робимо чудово. У нашій країні збирають каретну частина для різних марок, починаючи Hyundai і закінчуючи Audi. Основні комплектуючі для тих же самих Audi завозяться з-за кордону. Але ми маємо всі можливості виробляти комплектуючі для електромобілів. Відповідно, для Європи ми можемо стати одним з основних імпортерів.

Тут потрібно врахувати екологічні програми, які зараз були прийняті в Європі. Так звану Білу книгу ЄС, де сказано, що до 2030 року в центральних містах кількість транспортних засобів з двигунами внутрішнього згоряння повинен бути знижений до 50%, а до 2050 року їх там не повинно бути взагалі. Тобто до 2050 року вся Європа переходить на електромобілі. Вона їх повинна десь купувати?

- А хто в світі лідер виробництва електромобілів?

- В Європі лідером виробництва електромобілів є Іспанія. Світовим лідером виробництва електромобілів прагне стати Китай.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти