Україна і РФ починають торговельну суперечку до СОТ: чи можлива "мирова угода"

У майбутньому, судячи з динаміки падіння товарообігу між країнами, спірних питань у торгівлі ставатиме менше, вважають експерти

Завтра може початися перший етап розгляду між Україною і Росією в рамках Світової організації торгівлі.

Ще 21 жовтня поточного року Україна подала до СОТ запит на проведення консультацій з РФ щодо обмеження імпорту українських товарів для залізниці. 12 листопада російська сторона запропонувала призначити дату консультацій на 17 листопада.

Реклама

Суть суперечки і позиції сторін

У Мінекономіки України відзначають, що, починаючи з березня 2014 року, РФ без достатніх обґрунтувань почала широке застосування заборон щодо імпорту товарів для залізниці (вагонів і рухомого складу, стрілочних переводів, інших комплектуючих).

Такі обмеження стосуються українських виробників: ВАТ "Крюківський вагонобудівний завод", ВАТ "Дніпропетровський стрілочний завод", ВАТ "Азовзагальмаш", ДП "Харківський машинобудівний завод "ФЕД".

Реклама

Як зазначає українська сторона, РФ ввела наступні обмежувальні заходи:

  • призупинила дії виданих раніше сертифікатів відповідності;
  • відмовляє визнавати сертифікати, отримані належним чином в сертифікованих лабораторіях Білорусі та Казахстану;
  • обмежує видачу компетентними органами РФ нових сертифікатів українським виробникам.

Як відомо, істотні торговельні обмеження Росія почала вводити з середини 2013 року. Ембарго на ввезення вагонів з України РФ прийняла у вересні 2013 року шляхом скасування дії сертифіката на вантажні вагони Крюківського вагонобудівного заводу. Приводом для цього стала аварія вантажного потягу біля Приволжжя в серпні 2013 року через злам бічної рами вагона українського виробництва. Потім обмеження поширилися і на продукцію решти підприємств.

Такі дії РФ, як відзначають в Мінекономіки України, призвели до значного зниження експорту товарної групи №86 (залізничні локомотиви або моторні вагони трамвая, рухомий склад та їх частини; шляхове обладнання та пристрої для залізниць або трамвайних колій та їх частини; механічне (включаючи електромеханічне) сигналізаційне обладнання всіх видів).

Реклама

Так, в 2013 році експорт товарів групи №86 у РФ склав 1,7 млрд дол. (11,8% експорту в Росію), в 2014 році – 600 млн дол. (6,1%), а за 7 місяців 2015 році – лише 51 млн дол. США (2,2%).

За умови збереження тенденції річний обсяг може скласти близько 100 млн дол. США, відзначають в Мінекономіки України.

Таким чином, збитки несуть як самі підприємства, так і бюджет України, який недоотримує доходи з експортного мита.

Перший заступник міністра економічного розвитку РФ Олексій Лихачов, у свою чергу, заявив, що дії російських регуляторів, які проводять ліцензування і вагонів, і стрілочних переводів, виправдані.

Перспективи вирішення суперечки

Процедура розгляду спорів у рамках СОТ – досить тривалий процес. І починається він з проведення консультацій. Сторони повинні приступити до консультацій в 30-денний термін з дати отримання запиту на проведення консультацій. Їх загальна тривалість не повинна перевищувати 60 днів.

У разі, якщо протягом консультацій сторонам так і не вдалося прийти до узгодженого рішення, то вони запитують про створення групи експертів (експертне журі) і починається тривалий розгляд.

На думку експертів, Україна і РФ навряд чи зможуть дійти згоди на етапі консультацій. "Вирішити це питання швидко буде складно. Занадто багато політики", – сказав Сегодня.ua президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко.

Проблема в тому, як пояснює Директор економічних програм Центру Разумкова Василь Юрчишин, що питання тих же вагонів буде дуже складно вирішити окремо від всіх інших проблем, які є у взаємовідносини між країнами. "Тут не може бути такого, що давайте вагони запустимо, а інше ні. Завжди у РФ є аргумент: давайте платіть борг (в цьому році Україна повинна виплатити РФ борг у розмірі 3 млрд дол., Київ наполягає на реструктуризації, Москва ці пропозиції відкидає), і поки не виплатите, нічого не буде. Це інша сфера, але, тим не менш, всім зрозуміло, що все це взаємопов'язано", – пояснив він Сегодня.ua.

Так що, по всій видимості, Київ і Москву чекає тривалий розгляд. "Там (в СОТ) немає термінів. Суперечка може тривати і десять, і навіть двадцять років. Наприклад, 12 років США і Японія розбиралися з приводу автомобілів. Був такий момент", – зазначив Олександр Охріменко.

Крім того в процесі розгляду сторони можуть висувати нові позови і вводити додаткові обмеження для тих-яких інших товарів, що також буде істотно ускладнювати і затягувати процес розв'язання конфлікту. Крім того, навіть якщо рішення буде винесено, друга сторона завжди може його опротестувати.

"Можуть виникати додаткові і зустрічні претензії, це не означає. Це дуже неприємна річ оскільки часто йде велика "накрутка". Як правило, сторони в підсумку приходять до так званих світових угод", – зазначає Василь Юрчишин.

Позицію компромісу також завжди займає і СОТ, зазначає Олександр Охріменко. "СОТ тільки рекомендує. Це не жандарм, який приймає рішення. СОТ найчастіше пропонує йти на компроміс. Вона не хоче конфліктів. СОТ – це організація створена, щоб вирішувати торговельні суперечки. Вона не може змусити. Вона дає майданчик для переговорів і допомагає, щоб переговори не заходили в глухий кут", – сказав він.

Чому Росія вводить обмеження, і хто може допомогти Україні

При цьому експерти відзначають, що РФ почала вводити необґрунтовані обмеження проти українських товарів як з економічних, так і з політичних мотивів.

"Перше – це економіка. Конкурентів ніхто не любить. Україна в певний момент стала конкурентом російським виробникам. Природно, це вирішили обмежити і дійсно почали застосовувати неринкові методи. А далі пішла політика", – зазначає Олександр Охріменко.

Василь Юрчишин нагадує, що випадок з вагонами далеко не перший приклад "торгових воєн" Росії проти України.

"Перша "торгова війна" (м'ясомолочна) була ще в 2006 році. І з 2006 року торгових воєн (м'ясомолочна, карамельна, сирна та ін.), які РФ вела проти України. Ми бачимо політичні елементи і спроби прив'язати одну економіку до іншої. І ті ж самі розмови російської сторони про те, що ЗВТ Україна-ЄС може зашкодити економіці РФ, висування умов. Це спроба натиснути на Україну і Європейський союз", – сказав Василь Юрчишин.

Експерти відзначають, що під час суперечок в рамках СОТ сторони можуть залучати "союзників". "Є механізм залучення третіх сторін до вирішення суперечки, це нормальна практика, коли та чи інша сторона готова допомогти своєму партнеру", – зазначив Василь Юрчишин.

Олександр Охріменко, у свою чергу, зазначив, що для України було б дуже добре заручитися підтримкою Китаю. "Росія дуже цінує відносини з Китаєм, з ним у неї найбільший товарообіг. І якщо, приміром, Китай заявить, що буде купувати українські товари, тоді РФ може піти на поступки", – пояснив він.

А поки введені Росією обмеження залишаються, і суперечка триває і до якої угоди в підсумку прийдуть сторони прогнозувати зараз складно. А підприємствам, які потрапили під заборону, як відзначають експерти, варто задуматися про нові ринки збуту. І в майбутньому, судячи з динаміки падіння товарообігу між країнами, спірних питань у торгівлі ставатиме менше.

"Торговий режим між Україною і РФ і зараз вельми не дружній і не стратегічний. Враховуючи те, що товарообіг між двома країнами істотно знижується, гострота і жорсткість такого зростання дискусій буде також знижуватися", – зазначив Василь Юрчишин.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,60
53,09
50,61
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,69
55,25
55,04
27,49
56,90
54,90
54,09
28,04
56,99
55,99
56,68
28,29
59,88
56,91
56,99
28,79
60,99
58,99
57,49
28,97
60,99
59,99
59,99
28,98
60,99
58,99
57,49
28,98
-
52,47
51,08
26,76
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64938.7

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3170.68

Litecoin (LTC)

84.78

Ripple (XRP)

0.53

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти