Коли нове підприємство йде в зростання, рано чи пізно власник стикається з дилемою: а чи не взяти кредит на розвиток бізнесу? Експерти вважають, що такий варіант отримання інвестицій можна розглядати. Але дуже важливо зрозуміти умови отримання позики та його погашення і вивчити всі підводні камені в цьому питанні – починаючи від фінансового становища банку і закінчуючи розкладами в загальній економіці країни. Про те, як правильно бізнесу спілкуватися з банкірами з метою отримання позики, розповів економіст Іван Нікітченко.
ДОКУМЕНТИ
Експерти рекомендують підприємцям перед походом у банк до кредитного менеджера підготувати весь список необхідних паперів з бізнесу.
"Обов'язковий перелік документів надає банк. Це реєстраційні та установчі документи підприємства, баланс, фін і податкова звітність, обороти за рахунком, бізнес-план і план освоєння кредитних коштів", – перераховує Нікітченко.
Але потрібно враховувати певні нюанси.

"Плюсом стане наявність договорів з клієнтами та підрядниками, допмайно, яке можна передати в заставу та/або порука. "Якщо була кредитна історія – бажано надати довідки з банків, що кредит був узятий і належним чином обслуговувався", – доповнює Нікітченко.
Навіть попередній досвід роботи та освіта топ-менеджменту на підприємстві можна надати як додаргумент банку для отримання позики.
ДРЕС-КОД
Важливо пам'ятати, що в анкеті з рішенням про видачу кредиту є окремий пункт, де співробітник банку вказує оцінку зовнішнього вигляду і загального враження від заявника.
"Звичайно, від аграрія не потрібно прийти в костюмі-трійці з голочки, але діловий стиль має бути витриманий. Як мінімум важливий чистий і доглянутий загальний вигляд. Водночас під час розмови зі співробітником потрібно вміти грамотно описати свій бізнес і цільове призначення кредитних коштів, дати загальний опис галузі і перспектив роботи в цій галузі", – підказує Нікітченко.
ПОМИЛКИ
Експерти радять не робити банальних помилок під час спілкування з банком. Адже іноді підприємець правильно заповнив кредитну заявку і надав повний пакет документів, за фактом пройдена вже велика частина шляху для отримання кредиту, але в отриманні – відмовлено.
"Часто бізнес може робити такі помилки в цих процесах. Це невміння показати, для чого потрібні гроші; чому за допомогою кредиту бізнес почне заробляти більше; як підприємство зможе обслуговувати кредит", – каже Нікітченко.
На його думку, для банку важливо продемонструвати своє вміння фінпланування, а також фінплан за різних моделей розвитку ситуації в економіці та бізнесі.