Українська економіка все більше оживає після кризи. Експорт товарів і послуг виріс в I кварталі на 34% в порівнянні з I кварталом 2016 р повідомляють як Мінекономрозвитку і торгівлі, так і Держслужба статистики. Головні зміни в тому, що наші виробники не тільки переорієнтуються на нові ринки збуту, але і змінюють асортимент продажів: перше місце впевнено утримує агросектор, а не важка промисловість, як раніше, і підвищується частка експорту послуг. Більше третини, або 36,4% наших поставок, тепер йдуть в ЄС, більше 16% – в країни Азії і лише 14% – в РФ (тут падіння за рік майже вдвічі).
ЗА РАХУНОК ЧОГО.Як роз'яснили нам у МЕРТ , збільшенню експорту сприяли зростання цін на світових ринках на руду , метал і рекордні продажі зерна . У грошах маємо найбільший приріст по залізній руді – $ 332 млн , соняшниковій олії – $ 316 млн , соєвих бобах – $ 226 млн і листовому прокату – $ 190 млн . У міністерстві прогнозують , що в другому кварталі зростання експорту продовжиться . З цим згодні і експерти .
" Зростання відбулося в першу чергу завдяки продукції агросектора , – говорить економіст Іван Нікітченко . – З одного боку , вітчизняні виробники навчилися краще працювати з європейськими споживачами , більш активно проходили сертифікацію для допуску на ринки ЄС . З іншого – склалася сприятлива цінова кон'юнктура як на агропродукцію , так і на метал . А оскільки показники експорту вимірюються в грошах , то навіть при відсутності зростання експорту в кількості продукції в грошовому обчисленні стався б зростання " .
ПІДСУМКИ І ПРОГНОЗИ. Але поки говорити як про стабільні успіхи , так і про те , що українські підприємства і бізнес перебудувалися і підкорили європейський ринок , рано , вважає директор економічних і соціальних програм Центру Разумкова Василь Юрчишин .
"Потрібно розуміти, що все відбувається на тлі великого падіння обсягів торгівлі, які мала Україна в посткризовий період, – аналізує Юрчишин. – Тому до поліпшень, які є, потрібно ставитися стримано. Другий момент: пара місяців або навіть кілька кварталів – це не той термін, який може говорити про те, що відбулися кардинальні зміни. Структура експорту залишається нізкоконкурентною, напівсировинною, і так само, як і було, ми експортуємо переважно або напівсировинні матеріали, або метали. Завдання експортувати не пшеницю, і навіть не борошно, а спагетті, поки не виконується. Але добре, що відбувається переорієнтація, причому не тільки на євроринок, а на ринки третіх країн".
Президент Украналітцентру Олександр Охріменко звернув увагу на те , що серед торгових партнерів України вперше вийшла на третє місце Індія . Це відбулося за рахунок збільшення поставок продуктів харчування , причому не тільки зерна і соняшникової олії , а й м'яса , консервів . " Але дані з експорту за квітень показують , що темпи експорту знижуються , перш за все це метал і руда " , – говорить Охріменко .
Послуги: транспорт і пошиття одягу
На 9% зріс за рік і експорт послуг. Як і раніше більше половини з них – транспортні, в трійці за обсягом експорту – IT-послуги і переробка сировини. "Україна – як і раніше найбільший транзитер російських енергоносіїв до Європи, але через зниження виробництва металу, спад в машинобудуванні, блокаду на Донбасі вже можна прогнозувати зменшення в другому кварталі транзиту вантажів по залізниці, – аналізує Охріменко. – Буде наростати обсяг послуг в IT-сфері та переробці сировини, мається на увазі виготовлення одягу з тканин, завезених за давальницькими схемами, збір комплектуючих для європейського автопрому. Може бути зростання ділових послуг для зарубіжних інвесторів".
Юрчишин також очікує , що обсяг високоінтелектуальних послуг в цьому році збільшиться : " У нас є хороші школи , хороші IT – фахівці , але поки галузь слабо підтримується державою " . А ось ринок зарубіжних стройпослуг стає все менше , тому що наші роботяги виїжджають з РФ . Не бачать експерти зростання послуг в турсфері , ремонті і обслуговуванні устаткування .