На водіїв чекає сезонний пік: що зміниться на АЗС зовсім скоро

15 червня 2022, 13:17
В українській столиці суттєво поменшало черг на заправних станціях

Водії поступово починають відчувати полегшення на заправках / Фото: Getty Images, Колаж: Сьогодні

У червні на АЗС нарешті майже зникли черги. За автогазом їх узагалі немає, за включенням станцій, де його збувають по 37 грн за літр.

Про це повідомив директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.

Реклама

"Декілька АЗС із дизпальним були взагалі без черг або стояло 5-10 машин, що взагалі важко вважати чергою на тлі травневих подій", – зауважив він.

За бензином черги ще бувають трохи більшими – до 30 машин. Роздрібні мережі останнім часом добре заправлені пальним, зокрема KLO, ANP, WOG і ОККО. Поступова активізація на заправках, привела до зниження тиску на основних продавців, що реалізують пальне щодня.

"Ця картина повністю показує ситуацію з постачанням. По газу імпорт вже перевищив очікування, по дизпальному ринок потихеньку виходить на прогнозні показники, по бензину все ще не дотягує 20-25%", – пояснив Сергій Куюн.

Реклама

Зростання імпорту

У червні в 1,5 рази зросла кількість постачальників дизельного пального. На третину більше, ніж у травні, стало імпортерів газу. Зараз на ринку пального налічують понад 150 компаній, які завозять в Україну продукцію.

Разом з постачанням, поступово збільшується і споживання, оскільки українці повертаються додому й оживає бізнес. Сезонний пік очікується у серпні-вересні, хоч до того часу логістику завезення бензину й дизелю в Україну мали би налагодити.

"В Європі українці вигребли всі вільні бензовози, розміщені замовлення на виробництвах. Щодня в країну заходить понад 230 машин з пальним", – додав Сергій Куюн.

Реклама

Поступово нарощують обсяги постачання залізницею, яка має найбільший потенціал. Єдина проблема зараз в європейських банках, які не хочуть фінансувати прямі угоди з постачання пального Україні.

"Якщо навіть неукраїнський резидент хоче привезти пальне в Румунію для іншого нерезидента, це вже відмова. Бо звідти багато пального йде саме в Україну. Відчуваючи попит, не можуть скласти собі ціну постачальники, судновласники, перевізники. На ринку з’явилася маса аферистів", – зазначив експерт.

Великі постачальники за порадами чиновників дуже обережно ставляться до України. У Болгарії трейдери узгоджують обсяги постачання з урядом, невдоволені в Молдові, у Польщі вже протестують водії, не кажучи про сусідню Угорщину.

За словами директора консалтингової групи "А-95", кожну машину українські трейдери "вигризають". Головною метою наразі є забезпечення попиту та створення резервів до вересня.

Обіцянки уряду збуваються

Днями глава Мінекономіки України Юлія Свириденко зауважила, країна поступово нарощує запаси – зараз на заправках його вистачає на 7-8 днів. Остаточно дефіциту й шалених черг вдасться позбутися, якщо запасу буде на 14 днів і більше.

Від березня вдалося переорієнтувати 97% каналів імпорту, тож зараз весь ринок купує ресурс в Європі. Обсяги постійно зростають: якщо після початку повномасштабного вторгнення це було 60 тис. тонн пального, то в травні обсяги становлять 380 тис. тонн, у червні показник має бути орієнтовно 600 тис. тонн.

Наявність бензину, дизелю та автогазу на заправках напряму залежить від швидкості доставлення нафтопродуктів. Його ввозять в Україну автомобільним, залізничним та річковим транспортом у 10-15 разів швидше, ніж раніше. Завдяки домовленостям з поляками, пришвидшили процедуру санітарного контролю на кордоні.

Водночас уряд має кілька пріоритетів у цьому напрямку:

  • забезпечити пальним Збройні сили України та комунальні служби;
  • надати достатні обсяги дизелю для аграріїв, що здійснюватимуть збирання урожаю;
  • нарощення обсягів пального на українських заправках.

Максимально можливий обсяг ресурсу купують в Європі та США. Європейський ринок не був готовий до підвищеного попиту, але потроху ситуація налагоджується. Активну підтримку надають поляки, які передають пальне навіть з держрезервів.

"Сьогодні" раніше писали, що бензинова криза вдарила по громадському транспорту в Україні, та розповідали, що подорожчало пальне також у Великій Британії, де за повний бак водії платять рекордну ціну.