Деблокада Чорного моря: як відвантажуватимуть зерно з Одеси

22 червня 2022, 16:53
Іноземні журналісти дізналися, що передбачає план деблокади Чорного моря

Українське зерно планують вивезти з порту в Одесі / Фото: Getty Images, Колаж: Сьогодні

До Росії має прибути військова делегація з Туреччини, щоб обговорити деталі формування "зеленого коридору" в Чорному морі.

Як повідомляє Reuters, з одеського порту планують експортувати українське зерно на міжнародні ринки.

Реклама

Після повномасштабного вторгнення Росії в Україні зупинився експорт з чорноморських портів, що спричинило глобальний дефіцит продовольства. З ініціативи Організації Об’єднаних Націй Туреччина має стати посередником у справі.

Який план?

Попередній план передбачає створення трьох "зелених коридорів" від порту Одеси, звідки постачатимуть українські харчові продукти. Упродовж шести-восьми місяців мають відвантажити до 35 млн тонн зерна.

Дискусії щодо цього питання тривають. Для остаточного рішення після 27 червня мають зустрітися представники України, ООН, Туреччини та РФ у Стамбулі. Україна висунула умовою гарантовану безпеку своїх портів, а Кремль вимагає скасувати деякі санкції Заходу. Очікується, що судна почнуть вивозити зерно на експорт упродовж місяця після досягнення домовленостей.

Реклама

Блокування суден

Російські загарбники заблокували порти Одеської області. Звідти зараз неможливо вивезти агропромислову продукцію морем. За словами голови Офісу президента Андрія Єрмака, у портах перебуває 39 цивільних суден під прапорами 14 країн світу.

Влада моніторить ситуацію і вже давно обговорює можливі шляхи організації "зеленого коридору" для вивезення продовольства на світові ринки. Раніше Володимир Зеленський заявив, що Україна погодиться на супровід зерна будь-якими кораблями, крім російських.

Окрім цього, в країні серед пріоритетів залишається збір урожаю. Аграріїв мають забезпечити всім необхідним, а промисловість має працювати, попри війну.

Реклама

Доля житниці світу

Активні бойові дії та блокування портів окупантами змусили українських експортерів переорієнтувати свої логістичні маршрути. Ще з березня зерно вивозять не морем, але досі залишається чимало нерозв’язаних питань.

В уряді пропонують запровадити автомобільні "зелені коридори" в Європу за зразком послаблень для бензовозів, щоб збільшити обсяги експорту. Частину товару вивозять з України залізницею та річковими маршрутами.

Щомісяця вдається нарощувати обсяги: якщо в березні продавали за кордон 300 тис. тонн, то в квітні уже 800 тис., а в травні – 1,75 млн тонн. Очікується, що вдасться збільшити ці показники до 2,5 млн тонн зерна на місяць. Для порівняння, до війни обсяги експортованого зерна морем становили від 6 до 8 млн тонн на місяць.

Європа та США мають намір допомогти вивозити українське зерно до кінцевого споживача. Планують збудувати тимчасові склади на кордоні з Польщею. У такий спосіб логістика стане простішою, а по ЄС товар можна буде розвозити автомобілями.

У перспективі можуть використовувати порти в Ґданську, до якого можуть продовжити ширококолійну лінію зі Славкова. З Польщі українське зерно везтимуть у Північну Африку та на Близький Схід.

"Сьогодні" раніше писали, що у червні Україна змогла частково прорвати зернову блокаду та довезти першу партію кукурудзи морським шляхом до Іспанії. А також писали, що російські окупанти продовжують мародерити на тимчасово окупованих територіях – з Маріуполя кораблями вивозять крадене зерно і метал.