Кабмін почав контролювати ціни на пальне. Чому виник дефіцит бензину?

16 травня 2021, 17:45
Після постанови Кабміну про контроль на ринку пального, багатьом АЗС стало невигідно продавати деякі види бензину

У п'ятницю, 14 травня, Кабмін вирішив зупинити зростання цін на пальне і на період карантину обмежив торговельну надбавку на бензин і дизель. Подібне рішення Кабміну обурило великі АЗС і викликало паніку в українців.

"Сьогодні" розповідає, що сталося і чим тепер заправити автомобіль.

Реклама

Що сталося?

Кабмін запровадив граничні відпускні ціни на дизпальне і бензин основних марок – на період карантину. Зокрема, роздрібна ціна бензину марки А-95 не повинна бути вище за 30 грн/л.

"Тему регулювання цін ми обговорювали з міністром Ігорем Петрашком ще до травневих. Але тоді нам вдалося довести, що це не дуже гарна ідея, і ми уклали неформальну угоду: великі АЗС не піднімають протягом квітня ціни на бензин і дизель вище ніж 30 грн за літр, а влада бореться з нелегалами", розповів LIGA.net топменеджер однієї з великих АЗС.

Але угода довго не протрималася, великі АЗС з 1 травня вирішили більше не стримувати ціни через низькі результати боротьби влади з тіньовим ринком.

Реклама

"Опитування регіональних трейдерів, дані митниці та виміри громадських організацій показують, що все як працювало, так і працює", зазначив Сергій Куюн у статті для видання "Лівий берег".

Зі свого боку Кабмін 11 травня опублікував постанову № 450, якою зобов'язав АЗС за 20 днів до підвищення цін попереджати Держспоживслужбу.

Пізніше уряд за пропозицією міністра економіки Ігоря Петрашка обмежив надбавку на бензин і дизельне пальне на АЗС на період карантину.

Реклама

"Петрашко в цій історії взяв лише формальну участь. Головний ініціатор цього рішення – Офіс президента. Петрашко лише виконавець", – розповів топменеджер мережі АЗС з Нафтогазової асоціації.

Отже, Кабмін вперше в історії контролює ціни на пальне.

На думку голови Комітету Верховної Ради з фінансів, податків та митної політики Данила Гетманцева, ця ініціатива "допоможе запобігти необґрунтованому зростанню цін на пальне в роздрібних мережах".

Бензин зник?

Виробники пального самі намагаються нині сформувати таку картинку. Але бензин є на більшості АЗС.

Водночас лише з 1-го по 14 травня один літр бензину і дизелю подорожчав у середньому до 28,2-29,2 грн. Це в межах суми, про яку великі АЗС домовилися з урядом, але такий цінник був далеко не у всіх.

Наприклад, преміуммережі WOG, OKKO, Shell поставили більше ніж 30 грн за літр.

"Прогнозне імпортне постачання в травні може становити близько 120 тис. т, а загальний баланс ринку – понад 170 тис. т, чого достатньо для задоволення попиту. У квітні чітко проглядався прогнозний дефіцит у травні. Крім випадання з ринку 35 тис. т обсягів "Роснафти", на 20-23 тис. т планували скоротити постачі білоруські виробники і російський "Лукойл". Сьогодні ситуація змінилася докорінно, і загроза дефіциту позаду", – пояснив "Сьогодні" Артем Куюн.

Яких марок бензину немає?

Найзаплутаніша ситуація з бензином як раз марки А-95. Річ у тім, що спектр бензинів А-95 дуже широкий, оскільки часто якість саме цієї марки пального покращують різними присадками. І додають до назви різні красиві слова: "нано", "євро", "плюс", "євро плюс" тощо. Але оскільки всі ці варіанти залишаються бензином А-95, то і на них поширюються обмеження, як на А-95 "класик".

Тому деякі види "поліпшеного" бензину деінде на заправках зникли. Їх стало невигідно продавати.

Коли ситуація стабілізується?

Ситуація цілком стабільна. Заправитися можна на будь-якій АЗС. Але питання відсутності "поліпшених" видів бензину, звичайно, непогано б вирішити. Для цього Кабмін повинен або по-новому трактувати свої граничні ціни, або скасувати постанову.

"Поки неясно, коли ціни впадуть. Підстави є, але котирування імпортного газу дуже високі, тому ще тиждень без змін", – розповів "Сьогодні" Артем Куюн.

Тим часом багато власників автомобілів вже не на жарт обурені. Адже фактично їм нічим заправити свої машини.

Як відреагували на ринку?

Рішення Кабміну вже розкритикували в "Консалтинговій групі А-95" і Міністерстві енергетики, Нафтогазовій асоціації України та інших профільних структурах.

"Ручне регулювання цін може знищити механізми формування цін, які використовував прозорий бізнес роками, і створити кризу з непрогнозованим забезпеченням нафтопродуктами для споживачів та зупинку роботи прозорих автозаправних станцій", – йдеться в заяві Європейської бізнес-асоціації.

Крім того, цього року бюджет може недоотримати до 22 млрд грн.

Раніше ми повідомляли, що роздрібні мережі АЗС з 7 по 11 травня підняли ціни на бензини і ДП у межах 10-50 коп./л, і вартість пального не тільки повернулася на рівень початку квітня, а й перевищила його на 10-15 копійок. Експерти заявили, що це пов'язано і з глобальним подорожчанням нафти, і з внутрішніми особливостями українського ринку.