Другий шок від дефіциту пального в розпалі – у чому причина

16 травня 2022, 14:45
Розповідаємо разом з експертом про те, що впливає на ситуацію з пальним в Україні

Українцям ще довго доведеться терпіти незручності на заправках / Фото: Getty Images, Колаж: Сьогодні

В Україні в самому розпалі друга хвиля ринкового шоку внаслідок дефіциту пального.

Редакція "Сьогодні" поспілкувалася з директором "Консалтингової групи А-95" Сергієм Куюном та розпитала, у чому причина такої ситуації й коли можна чекати полегшення.

Реклама

"Основна причина – це логістика, вона навіть не залежить від України. (Ланцюжки постачання. – Ред.) залежать від того, як швидко вирішуватимуть питання у Європі", – наголосив Сергій Куюн.

Коли чекати полегшення?

Експерт нагадав, що минулого тижня українська делегація на чолі з міністеркою економіки Юлією Свириденко відвідала Варшаву. Від України прибуло майже 20 представників компаній-постачальників, які поспілкувалися з колегами:

  • з Польщі;
  • Німеччини;
  • Румунії.

За словами Сергія Куюна, делегації обговорили чимало питань та напрацювали шляхи нормалізації ситуації. Втім, на швидкий розвиток подій не варто очікувати, тому що для європейців криза пального – це навіть більший шок, ніж для українців.

Реклама

"Головне, що треба розуміти, – Європа сама є імпортозалежна, як і ми, тому що власного пального не вистачає. У Польщі дефіцит становить 5-6 млн тонн нафтопродуктів на рік. За нашими оцінками, це весь ринок пального України в 2022 році", – наголосив директор консалтингової групи.

Очевидно, що пріоритетом поляків буде забезпечення власних споживачів, а українці намагатимуться знайти своє місце. Навіть тепер польський напрямок недозавантажений – може приходити набагато більше пального.

Неприємні сюрпризи

Налагодження постачання з Європи та переорієнтація на західний ринок – непросте завдання, адже є чимало підводних каменів, на які натикаються трейдери. Один і таких неприємних сюрпризів – обмеження для українських бензовозів.

Це хоч і дорогий, але оперативний транспорт. Однак майже 90% наших машин не готові до виїзду за кордон, де вимоги до технічного, екологічного та безпекового стану автомобіля значно суворіші.

Реклама

"Там не їздять на "лисій" гумі, а (їздять) на машинах Євро 4-5-6, тоді як у нас парк – це здебільшого вживані європейські бензовози нижчих екологічних класів. Чимало бюрократії з нашої сторони – ліцензії, сертифікати, складно з водіями, яких треба знайти, забезпечити документами на виїзд у Європу. Це дуже велика робота", – пояснив Сергій Куюн.

Коли зникне дефіцит?

З огляду на це, сподіватися на швидке подолання дефіциту пального в Україні не варто. Проблем багато, хоч уже й помітне світло в кінці тунелю. Тепер основна проблема для компаній – привезти пальне в країну, хоча потенційно можуть виникнути й інші.

"Сподіваюся, що до кінця травня можна очікувати, що дефіцит трохи згасне. Він не зникне, але хоча б в основних мережах з’явиться пальне, і ліміти будуть не 5-10 літрів, а 20-30 літрів", – додав експерт.

З таким об'ємом пального можна буде полегшити ситуацію. Повністю розв’язати проблему, за попередніми розрахунками, можна до липня-серпня.

Раніше "Сьогодні" писали про актуальні ціни на пальне в різних мережах українських заправок. Дізнайтеся також, наскільки зросли гуртові ціни на дизель у різних областях.