Платитимемо 100 грн за літр? До чого призведе скасування держрегулювання цін на пальне

18 травня 2022, 17:43
Розповідаємо разом з експертом, який прогноз щодо ринку пального на найближчий час

Українців очікує масштабна хвиля подорожчання на все / Фото: Getty Images, Колаж: Сьогодні

17 травня ввечері Кабінет міністрів України тимчасово скасував державне регулювання цін на пальне, щоб розв’язати ситуацію з дефіцитом.

Редакція "Сьогодні" поспілкувалася із заступником директора Науково-технічного центру "Психея" Геннадієм Рябцевим та дізналася, чому від такого рішення у виграші будуть лише трейдери, а простим українцям буде тільки гірше.

Реклама

Чому скасування було поганим рішенням?

За словами експерта, скасування держрегулювання цін на пальне принесе додаткові проблеми, адже тепер трейдерів нічого не стримує. Вони не сплачують податків, крім 7% ПДВ, ніхто не контролює ані ціну, ані якість, ані безпечність продукції.

"Уявіть бізнес, який нічим не обмежений, продає товар, який потрібен всім і від якого ніхто не може відмовитись. Що робить такий бізнес? Встановлює таку націнку, яка вигідна виключно йому та дозволяє отримувати надприбутки", – наголосив Рябцев.

Заступник директора "Психеї" додав, що цінова конкуренція на ринку також відсутня. Зараз оператори везуть ресурс фактично з одного джерела – через західний кордон. Спекуляцій, торгівлі поза касовими апаратами й різноманітних схем на ринку також побільшає.

"Все дорожчатиме, а якість і безпечність будуть нижче плінтуса", – зауважив експерт.

Зростуть ціни на все

Наявність пального впливає на усі сфери життя українців. За словами Геннадія Рябцева, зростання ціни на бензин та дизель спричинить зростання вартості:

Реклама
  • комерційних перевезень;
  • громадських перевезень;
  • продуктів першої необхідності, які також потрібно перевозити.

"Потім інфляція вийде за прогнозні показники і виходить, що держава має працювати на надприбутки двох десятків трейдерів", – додав він.

Оскільки жодних обмежень для продавців пального зараз немає, то й уряд не повинен сподіватися на межові ціни 52-58 грн/л. Ціни можуть бути будь-якими, цілком реальний варіант, навіть, 100 грн/л.

"Трейдери нічим не обмежені взагалі. Їх ніхто не контролює, тож навіщо їм збільшувати обсяги постачання нафтопродуктів на внутрішній ринок. Вони будуть втримувати надприбутки якомога довше", – підкреслив Рябцев.

Відповідно, сподіватися на зникнення дефіциту пального в Україні, ще й швидко, після скасування держрегулювання не варто. Ба більше, слова представників Кабміну про покарання порушників виглядають нереалістично, адже немає підстав штрафувати трейдерів, якщо всі обмеження держава сама прибрала.

Які є спекуляції на ринку?

Раніше редакція "Сьогодні" поспілкувалася з директором Консалтингової групи "А-95" Сергієм Куюном та розпитала, чого саме потрібно остерігатися українцям на тлі дефіциту пального.

Реклама

За словами експерта, один із сучасних трендів – реалізація так званих талонів. Це інструмент, який зазвичай використовують для забезпечення пальним корпоративних клієнтів – бізнесу, муніципальних органів, військових. Вони купують бензин і дизель за безготівковим рахунком.

Зазвичай, фірма купує певну кількість талонів для себе, але частину продає "фізикам" на ринок. Така схема діяла й до війни, але в менших масштабах. Нюанс у тому, що шахраї часто продають недійсні талони, які можна перевірити лише безпосередньо на заправці чи в офісах компаній, котрі їх продають.

Ще одна проблема, яка виникає під час дефіциту – зниження якості продукції, бо з’являється багато підробок – спиртовмісних бензинів з позначками "еко" чи "альтернативне пальне". Такий бензин довго не можна зберігати, бо він розшаровується й може суттєво зашкодити авто.

Раніше "Сьогодні" писали, що ціни на пальне в українських мережах АЗС знову пробили стелю. Українські АЗС почали укладати перші угоди на постачання пального за нерегульованими цінами: вартість одного літра коливається від 52 до 70 грн, автогаз продають по 39 грн/л.