Заборона на рекламу ліків: думки експертів

24 листопада 2014, 08:24
Поспішні рішення нової влади можуть поставити під удар вітчизняні ЗМІ

А лікарі цю ініціативу схвалюють. / Фото: Сергій Ніколаєв

Майбутні депутати зібралися заборонити рекламу будь-яких ліків. Такий пункт присутній у парафованій Коаліційній угоді. Медіаексперти впевнені, це позбавить мас-медіа левової частки заробітку і поховає вільний ринок ЗМІ.

ПРИЧИНИ. Політики вважають скандальний пункт угоди одним зі шляхів відучування дитини українців від самолікування. Однак експерти фармацевтичного ринку запевняють, що в даному випадку проблема не в рекламі, а в недостатній інформативності інструкцій до препаратів. "Вони повинні докладно пояснити, як користуватися препаратом, чим можна запивати його, чим не можна. Чи сумісний препарат з іншими. І реклама тут ні при чому", – пояснює експерт Віктор Чумак.

Реклама

СКОРОЧЕННЯ. За оцінками медіаекспертів, розміщення реклами лікарських засобів на новинних ресурсах становить від 15% до 40% загального обсягу їх доходів, тобто позбавлення ЗМІ такої частини надходжень в умовах кризи компенсувати не вийде – це означає скорочення штату, закриття видань. За словами гендиректора Української асоціації видавців періодичної преси Олексія Погорєлова, це рішення вкрай поспішне. "Якщо не буде реклами ліків – це прискорить закриття ЗМІ, це звільнення редакторів і журналістів, це прискорить кризу в галузі", – вважає Погорєлов.

Провідні об'єднання області медіа вже звернулися до Президента і депутатів з проханням вилучити цей пункт з КС, але поки його тільки перемістили в кінець Угоди. Звернення підписали Асоціація "Індустріальний Телевізійний Комітет", Незалежна Асоціація Телерадіомовників, Українська Асоціація Видавців Періодичної Преси, Всеукраїнська Рекламна Коаліція, Асоціація "Незалежні регіональні видавці України".

ДУМКИ. Політологи не вважають, що заборона на рекламу корисна. "Можливо, просто необхідні обмеження, або якісь міри відповідальності за недоброякісну рекламу ліків, але точно не заборона", – сказав нам Володимир Фесенко. Вадим Карасьов у свою чергу радить нардепам звернутися до професіоналів. "Хочемо поховати вільний ринок ЗМІ? Удачі! Але я б радив звернутися до тих, хто на цьому ринку працює з самого початку". Звичайні українці також незадоволені. "Якщо я буду йти до лікаря з кожним своїм чихом, мені буде ніколи працювати! А як, крім реклами, я можу взагалі дізнатися, що в аптеці просити?", – каже 24-річна дизайнер Катерина Петріва з Києва. Згоден з нею і 26-річний Олексій Великодній із Харкова: "Я працюю сисадміном і ліки часто купую з доставкою. Коли знаєш, що є на ринку – простіше вибрати. Ця заборона – нісенітниця якась. А якщо через неї почнуть закриватися газети, які я читаю, взагалі безлад".

Реклама

Підробки та розповсюджувачі

Експерти також впевнені, що відсутність реклами вплине і на якість самих препаратів, появу підробок і повернення до діяльності недобросовісних розповсюджувачів "ліків від усіх хвороб". "Зараз реклама стимулює виробників дотримуватися високих стандартів при виробництві і турбуватися про збереження своєї репутації. Її обмеження призведе до зростання частки неякісних препаратів на ринку і посилення недобросовісної конкуренції", – йдеться у зверненні медійників до Президента.