В Україні можуть змінити склад бензину: думки експертів про збільшення частки біоетанолу в паливі

12 травня 2016, 08:00
У МінАПК намагаються підтримати "Укрспирт", але експерти вважають, що такі кроки можуть призвести до проблемами для ринку нафтопродуктів

Українських автомобілістів може чекати сюрприз. Фото: minagro.gov.ua

У Міністерстві аграрної політики заговорили про необхідність підвищити вміст біоетанолу в бензині до 10% і посилаються в цьому питанні на європейський досвід. Однак, як зазначають експерти, європейці вже самі відмовилися від подібних ідей, а якщо в Україні все ж підуть на такий крок, то якість бензину може погіршитися.

"Директиви ЄС встановлюють норму біоетанолу в автомобільному паливі на рівні 10%, оскільки викиди шкідливих аерозольних часток при цьому зменшуються на 50%, а оксиду вуглецю – на 30%. Україна теж повинна зробити норму вмісту біоетанолу в паливі обов'язковою. Цим ми подбаємо не тільки про екологію, а й дамо поштовх виробництву біоетанолу в нашій країні. Необхідні потужності ми вже маємо, а розвинений аграрний сектор забезпечує достатню кількість сировини для виробництва", – заявила днями заступник міністра аграрної політики і продовольства Олена Ковальова.

Реклама

Це вже не перша ініціатива, коли намагалися законодавчо закріпити вимоги про додавання біоетанолу в бензин в Україні. Так, відповідний закон був прийнятий ще влітку 2012 року. Документ встановлював, що з 1 січня 2014 року запроваджується обов'язкова норма вмісту біоетанолу в пальному, яке виробляється і реалізується на території України, – не менше 5%. А з 2016 року вміст спирту повинен бути збільшений до 7%. Однак в лютому 2015 року Верховна Рада скасувала цей закон.

Але навіть за той час, поки він діяв, повноцінно запрацювати закон так і не зміг, зазначає директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн. "Цей закон не працював, оскільки в рамках цієї програми не було зроблено ніяких практичних кроків. Тобто закон проголосив, що треба додавати, а як, скільки, де і які податки з цього платити ніхто так цього і не пояснив. А головна причина в тому, що ринок був просто не готовий: не було ні того обсягу біоетанолу, ні інфраструктури, ні нормативного врегулювання цих питань", – розповів він Сегодня.ua.

Втім, як зазначає заступник директора науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев, сьогодні практично весь бензин в Україні і так містить біоетанол або схожі добавки. "Є норма за змістом в паливі добавок", – пояснив він Сегодня.ua.

Реклама

При цьому експерт підкреслив, що в Європі сьогодні практично всі країни відмовилися від ідеї доведення змісту біоетанолу в бензині до 10% і зупинилися на 5%.

"У ЄС була директива, яка передбачала доведення змісту біокомпонетов до 10%, але ця директива була нереалізовуваною. Була зміна і відповідно до неї знизили вміст в автомобільному паливі до 5%, а ця норма в 10% реалізувалася за коштами інших альтернативних джерел енергії", – пояснив Геннадій Рябцев, зазначивши, що таке рішення було прийнято в зв'язку з досить великою кількістю неадаптріованних під таке паливо автомобілів.

Реклама

Схема виробництва біоетанолу. Фото: autoeco.info

Чи потрібно Україні підвищувати відсоток біаетанола

Сьогодні ініціатива МінАПК підвищити частку біоетанолу викликає певні сумніви. "Необхідність такого заходу викликає сумніви, оскільки 10% -е вміст спирту може негативно відбитися на двигунах автомобілів", – сказав Сегодня.ua незалежний експерт з енергетики Володимир Саприкін.

До того ж в Україні до такого палива не адаптовані 2/3 автомобілів, додає Геннадій Рябцев.

"Бензин Е-10 (з 10%-м вмістом біоетанолу) та інші суміші з великим вмістом біоетанолу не рекомендовані виробниками практично всіх автомобілів, які зараз є масовими в Україні. Деу, Шевроле, Мерседеси, Шкоди та ін. В теххарактеристиках вони вказують, що в разі використання палив Е-10 і вище, виробник не гарантує нормальну роботу паливної системи", – пояснив він.

Крім того, в разі обов'язкової добавки в усе паливо, яке продається в Україні, біоетанолу виникає серйозна проблема з його якістю, зазначає Сергій Куюн.

"Сьогодні 85% бензину ми імпортуємо. І якщо в цей бензин додати додатково біоетанол, ми отримаємо "отруту" для двигуна. Бензин володіє певними експлуатаційними властивостями, які закладені автомобілебудівниками. Якщо в цей бензин додати біоетанолу, то ми отримаємо суміш, яка не придатна до використанню на транспорті", – пояснив він.

Сьогодні звучать окремі пропозиції зобов'язати трейдерів завозити сюди не готовий товарний продукт, а якийсь напівфабрикат, який потім будуть "бадяжити" тут, додаючи той самий біоетанол, зазначає Геннадій Рябцев. "Такий варіант можливий, але за українським законодавством у нас відповідальність за виробництво несе той, хто випустив це паливо, тобто завод-виробник. Але в такому випадку жоден виробник не буде нести навіть формально відповідальності за якість кінцевого палива. І, фактично, у нас буде 100%-ва "бодяга", – сказав він.

Нагадаємо, за даними Державної фіскальної служби, Україна в 2015 році імпортувала нафтопродукти на загальну суму 3,8 млрд. дол, найбільше з Білорусі – 1,7 млрд. дол., РФ – 844,7 млн. дол. і Литви – 413,9 млн. дол.

Для чого МінАПК виступає з такими ініціативами

Причин же таких ініціатив аграрного відомства може бути кілька, вважає Сергій Куюн. "Україна – аграрна країна, ми вирощуємо багато культур, з яких можна робити біаетанол. По суті – це зневоднений спирт, який можна робити з кукурудзи, пшениці та ін. Для аграрної галузі – це додатковий напрям збуту своєї продукції. Але тут можуть бути і лобістські речі напередодні оголошеної приватизації "Укрспирту", який володіє основними потужностями з виробництва біоетанолу. Якщо така норма буде введена, його цінність значно зросте", – вважає експерт.

Якщо сьогодні змусять додавати 10% біоетанолу в бензин, то щомісячний прибуток спиртовиків може досягати 200 млн дол., додає Геннадій Рябцев. За його оцінками, в рік на ці потреби знадобитися близько 300 тис. тонн біоетанолу.

Раніше повідомлялося, що державний монополіст "Укрспирт" на існуючих виробничих потужностях здатний виробляти близько 160 тис. т біоетанолу в рік.

Однак в реальності, як зазначає Геннадій Рябцов, ці обсяги значно нижче. "Якщо підсумувати номінальну потужність заводів, то там в сумі виходить близько 80 тис. тонн. Це якщо дані про проектну потужність відповідають дійсності", – пояснив він.

Крім того, за словами експерта, українські стандарти виробництва біоетанолу на відміну від тих же російських і білоруських не відповідають європейським, що викликає сумнів у якості вітчизняного біоетанолу.

Раніше, перебуваючи на посаді міністром АПК Олексій Павленко заявляв, що аграрний сектор має великий потенціал для того, щоб стати невичерпним джерелом для виробництва біоетанолу.

За його словами, біоетанолового напрям має стати одним з ключових в 2016 році, але це викличе потребу у вдосконаленні вітчизняного законодавства. У 2015 році Мінагрополітики активно підключався до підготовки і супроводу відповідних законопроектів, які передбачають:

- Удосконалення законодавчої бази щодо "зелених тарифів" на електроенергію, що виробляється з біогазу і біомаси;
- Спрощення дозвільної системи, зокрема, скасування ліцензування виробництва біогазу та рідких видів біопалива;
- Сприяння впровадженню спільних проектів з виробництва та експорту сировини та біопалив.

Який вихід

У той же час, як зазначають експерти, розвиток біоетанольного напрямку без шкоди для якості бензину в країні – це питання не одного року.

"Потрібно сформувати ринок – необхідно створити попит на такі речі. Наприклад, зменшити або обнулити мита на завезення автомобілів з двигунами, адаптованими до різноманітних видів палива. Саме шляхом створення парку таких автомобілів пішли в Європі і вони забезпечили 10% палива з біоетанолу не за рахунок того, що вони ввели паливо Е-10, а за рахунок того, що створивши ось такий парк, вони його забезпечили паливом Е-85, де біоетанолу 85%. Саме за рахунок цього у них в середньому по ринку вийшло 10%", – зазначив Геннадій Рябцев.

Крім того, як зазначає Сергій Куюн необхідно також зайнятися виробництвом готових ефірів з біоетанолу, які активно використовуються в нафтопереробній промисловості. "Їх можна експортувати і заробляти на цьому гроші. Це дуже ліквідна і затребувана продукція, тим більше ми її зараз імпортуємо", – сказав експерт.