У Кабміні розповіли, скільки грошей принесе концесія порту Херсон

21 січня 2020, 22:29
Стало відомо про те, на яких умовах інвестор отримав в концесію Херсонський морський порт

Уряд офіційно підтвердив передачу Херсонського порту в концесію грузинсько-швейцарській компанії "Рісойл-Херсон". Отже, порт Херсона став першим великим українським інфраструктурним об'єктом, переданим в концесію.

У прес-службі Кабміну розкрили деталі домовленостей з інвестором.

Реклама

Зокрема, "Рісойл-Херсон" взяла на себе зобов'язання одноразово виплатити концесійний платіж в 12 млн гривень (близько 500 тис. доларів) і щорічно відраховувати українській державі 7% від доходу підприємства. Компанія також прийняла зобов'язання інвестувати в морський порт близько 300 млн гривень (12,35 млн доларів) і вкласти понад 18 млн гривень (740 тис. доларів) в інфраструктуру регіону.

Нагадаємо, сайт "Сьогодні" писав про те, що в концесійному конкурсі порту Херсон, організованому Міністерством інфраструктури, взяли участь чотири компанії, дві з яких – міжнародні (Туреччина, Грузія-Швейцарія).

Реклама

"Рісойл-Херсон" – консорціум компаній "Петро ойл енд кемікалс" (Georgian Industrial Group) і Risoil SA (Швейцарія). Частка грузинської групи становить 60%, швейцарської компанії – 40%.

Термінали швейцарської компанії Risoil працюють в порту Чорноморськ, здійснюючи перевалку зернових і олії. Ця компанія займається перевезенням вантажів в портах Чорного моря, торгівлею зерновими та олійними культурами, виробництвом і торгівлею рослинною олією, зберіганням і переробкою агропромислових продуктів.

Раніше сайт "Сегодня" писав про те, що у 2020 році Міністерство інфраструктури запропонує інвесторам концесійні проекти з управління морськими портами, автомобільними дорогами, вокзалами та аеропортами.

Реклама

Українські морські порти, частину яких планують передати в концесію, – дуже привабливі інвестиційні об'єкти, приватизація яких утруднена. Минулого року морські порти вперше за 10 років рекордно наростили перевалку вантажів. Її обсяг подолав позначку в 150 млн тонн.

Нагадаємо, в жовтні президент України Володимир Зеленський підписав закон про концесії. Документ вносить зміни в 25 законодавчих актів України. Передбачається, що новий закон дозволить розвивати інфраструктуру країни за приватні гроші, не виводячи її з держвласності.

Про переваги концесії розповідав і прем'єр-міністр Олексій Гончарук. За словами прем'єра, приватні інвестори "через державно-приватне партнерство відбудують тисячі кілометрів якісної інфраструктури по всій країні".

Крім того, ми писали про те, як інвестори з Катару та України змагалися за право концесії морського порту "Ольвія" в Миколаєві. Тоді Гончарук написав про те, що реалізація проекту принесе 66 млн доларів інвестицій, 3 млн доларів муніципальних інвестицій, а також 3 млн доларів щорічних концесійних платежів.

Що таке концесія?

Концесія – одна з форм державно-приватного партнерства. Її суть в тому, що держава, визнаючи неготовність самостійно впоратися з конкретним завданням, тимчасово продає приватнику право на володіння і користування певним майном.

Для держави концесія вигідна тим, що вона:

  • привертає приватні гроші, зберігаючи держвласність;
  • може підвищити ефективність управління об'єктом, за рахунок цього посилити конкуренцію в галузі і/або якість послуг.

Концесіонер отримує:

  • доступ до раніше недоступних привабливих і стратегічно важливих економічни об'єктів;
  • розподіл ризиків;
  • держгарантії повернення вкладених коштів (як мінімум, значної частини).

Концесія ефективно застосовується в міжнародній практиці понад 100 років. За даними Світового банку, в країнах, що розвиваються, на частку концесій припадає до 70% контрактів, які держава укладає у сфері транспорту (залізничні й автомобільні дороги, морські порти, аеропорти).