Українські магазини спішно змінюють асортимент товарів

14 травня 2014, 09:27
Експерти вважають, що рітейлерам пора зменшити різноманітність торгових марок

Більшість акційних товарів - російського виробництва / Фото: Григорій Салай

Напередодні широко анонсованого кризи торгові мережі почали скорочувати асортимент . Про це пише forbes.ua.

"Утримувати колишнє кількість товарів мережам невигідно, – зазначає директор Української Асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко. – Поки скорочення незначне – максимум до 10 %".

При цьому рітейлери не приховують, що чекають на пожвавлення ринку після отримання траншів від МВФ і президентських виборів. "Якщо ж у червні істотних змін не відбудеться, доведеться різати асортимент до 30 %", – вважає експерт.

Крім того, більшість експертів говорять про скорочення числа покупок. Деякі торговельні мережі відзначають незначне зростання середнього чека, але воно пов'язаний з підвищенням цін.

Роздутий асортимент став однією з причин закриття ряду магазинів українських торгових мереж в кризовому 2009-му. Тоді багато рітейлерів скоротили число товарів у середньому на 18 %. Нинішні управлінці врахували гіркий досвід минулих років і зайнялися оптимізацією асортименту завчасно.

"Підприємство отримує
прибуток за рахунок оборотності коштів, – підкреслює начальник відділу зі зв'язків з громадськістю та пресою корпорації АТБ Ганна Лічман. – Тому ми щомісяця аналізуємо рівень продажів. Якщо товар показує низькі результати, він виводиться з асортименту".

"Українські мережі спочатку дуже сильно розбалували споживача. Ніде в світі немає такого широкого вибору товарів", – розповідає керуючий партнер консалтингової компанії Retainet Олександр Ланецький. При оптимізації асортименту експерт рекомендує переймати європейський досвід. У західних країнах, як правило, товарна лінійка включає 2-3 бренду, що займають 60-70% місця на полиці, і кілька власних торгових марок: "В українських же супермаркетах до цих пір багато товарні групи налічують до 10 позицій. Скорочуватися є куди. навіть в рази".

У першу чергу рітейлери позбавляються від невигідних позицій. "Головним критерієм оптимізації асортименту залишається аналіз прибутку/продажу торгових марок, товарних позицій в розрізі займаного місця на полиці", – зазначає співзасновник компанії "Домінанта Фуд", екс-комерційний директор Fozzy Group Павло
Бойко.

Реклама

Орієнтація на споживчі переваги вже спонукала рітейлерів зменшити частку деяких категорій товарів. У лідерах за падіння попиту – російські марки, що викликано що набрала обертів в соцмережах акцією по відмові від товарів країни – агресора. За оцінкою Бойко, продажу товарів з РФ в середньому впали на 35 %, окремих марок – більш ніж на 50 %. Приміром, продаж чаю російського виробництва скоротилися в цілому на 20 %. У західних і центральних регіонах падіння доходить до 60 %, свідчать дані Української Асоціації постачальників торговельних мереж.

"Зараз у багатьох мережах практично всі акційні товари – російського виробництва. Після розпродажів їх місце займуть українські марки", – вважає Дорошенко. Після зміцнення долара просіли продажі і товарів, що імпортуються з інших країн. Їх подорожчання на 50-60 % відразу відзначили споживачі. Правда, точних цифр скорочення числа таких товарів рітейлери поки не називають. "Найбільш проблемними є товари тривалого користування, особливо імпортні", – резюмує заступник директора
GfK UkraineГліб Вишлінський.

Ще одне трендові падіння демонструють дорогі товари. "У кризу багато покупців переорієнтуються на більш низький ціновий сегмент, – зазначає директор інформаційно-аналітичного агентства "Союз-Інформ" Володимир Мамонтов. "Верхній ціновий сегмент зараз немає сенсу міняти. Навіть при гіпотетичному скороченні кількості покупок в ньому в 1,5-2 рази, фінансові показники серйозно не впадуть через і так невеликої частки останнього в продажах", – розповідає комерційний директор ПАТ "Рітейл Груп" Дмитро Каширін.

Покупці стали мігрувати і за товарними категоріями. Дорогі молочні десерти український споживач став замінювати йогуртами, коньяк і горілку "проміняв" на віскі, українські та грузинські вина – на "тихі" вина Європи. "Останні два роки найбільш швидкозростаючий сегмент в алкоголі – віскі, оскільки його ціна майже зрівнялася з ціною на вітчизняний коньяк і горілку, – розповідає Разумова з "Рітейл-груп". – Мережі пропонують великий вибір недорогих якісних іспанських, французьких, чилійських вин, ціни на які не сильно відрізняються від українських і дешевше багатьох грузинських".

Нагадаємо , 
продавці в деяких українських супермаркетах маскують походження товару підробленими штрих -кодами, щоб збільшити продажі продуктів з РФ.