Українці не поспішають узаконювати свої євробляхи: що буде далі

31 січня 2019, 07:27
За даними ДФС, розмитнено лише 50 тисяч євроблях з майже двох мільйонів

/ Фото: Анатолiй Бойко

В Україні закінчується пільговий період розмитнення автомобілів на єврономерах, і продовжувати його не планують – після 22 лютого тим, хто хоче законно отримати українські номери, доведеться платити вже не 50%, а 100% акцизного збору, а після 24 травня їздити з єврономерами буде незаконно. За це накладуть штраф у розмірі 170 тис. грн або автомобіль відберуть за рішенням суду. Наразі українці не поспішають узаконювати свої єврокари – за даними Держфіскальної служби (ДФС), розмитнено лише 50 тисяч євроблях з майже двох мільйонів.

Хто вже в законі

Останніми днями розмитнення пішла бадьоріше: якщо в грудні легалізували по кількадесят машин на день, то до кінця січня – вже по кілька тисяч на день. При цьому держбюджет вже поповнено більш ніж на 3 млрд грн. Але за оцінкою гендиректора ВААІД Олега Назаренка, до 22 лютого і навіть до 24 травня, розмитнити всі автомобілі навряд чи встигнуть.

Реклама

"Згідно з даними ДФС, в Україні з 647 тисяч автомобілів з порушеннями митних правил перебувало понад 300 тисяч євроблях, інші (майже 2 млн штук) не порушували, і перетинали кордон кожні 5-10 днів, – роз'яснив нам Назаренко. – До кінця терміну при нинішніх темпах розмитнять ще близько 360 тисяч таких авто. Але є "пересічники" (жителі прикордоння, регулярно їздять на автомобілях з єврономерами на роботу за кордон), частина яких теж захоче пройти митне оформлення".

І це ще не все. За словами Назаренка, ввезення євроблях через підставних осіб припинилося ще в листопаді, але такі машини завозять щодня нові власники – українці з оформленням на митниці, що також подовжує чергу.

Нардеп Ніна Южаніна, один з авторів законів про пільгове розмитнення, вже підтвердила, що терміни пільгової розмитнення не продовжуватимуть:

"Сьогодні розмитнюється за 4,5-5 тисяч автомобілів на добу. З них 40-50% так званих євроблях, інші – автомобілі, які раніше не заїжджали до України. Ми надали можливість людині пройти митне оформлення і поставити автомобіль на облік. Ті, хто бажає розмитнити авто в установлені строки, встигнуть. Жодних розмов про продовження, перенесення або зміну цих термінів йти не може".

Читайте також:

Проблеми

Щоб змінити єврономери на українські, нашим співгромадянам треба пройти ще і сертифікацію, підтверджуючу, що технічний стан їх автомобіля не створює небезпеки на дорозі. Як роз'яснив нам голова громадської організації "Київ автомобільний" Олексій Мкртчян, в сертифікаційних центрах перевіряють: справність гальм і ходової частини, наявність і справність каталізатора вихлопних газів, роботу всіх світлових приладів, ременів безпеки, відсутність тонування на стеклах.

Реклама

"Понад 90% машин сертифікацію не пройдуть, зокрема автомобілі з США з червоними, а не жовтими покажчиками повороту, машини з переробленим правим кермом, – каже Мкртчян. – Перевіряючі вимагають відповідності жорстко, що створює передумови для корупції, оскільки відремонтувати машину обійдеться в рази дорожче, ніж дати хабар. "Ціна питання" в Києві – 2-2,5 тис. грн, в регіонах 1-1,5 тис. грн, стільки ж треба сплатити до бюджету за сертифікацію, разом 4-4,5 тис. грн".

В сертифікаційних центрах хабарництво заперечують, стверджуючи, що жоден автомобіль з порушеннями сертифіката не отримає.

Читайте також:

Що робити тим, хто не хоче платити

Для тих, хто не бажає або не може через відсутність грошей узаконити авто, залишається, за словами Мкртчяна, два шляхи: вивезти машину за кордон і там кинути або спробувати продати на запчастини.

Реклама

"Багато жителів прикордонних областей, які працюють за кордоном, вже так роблять: залишають машину на суміжній території та там їздять на ній, а додому повертаються своїм ходом, – каже експерт. – Але можна продати авто на розбирання. Повністю або подетально. Останнє вигідніше: тільки мотор з іномарки за 1500 євро можна продати за 600-700 євро".

Але це недоступно тим, хто завіз машину особисто, а не через фірму, оскільки після 24 травня за розукомплектування автомобіля на них накладуть штраф 170 тис. грн.

Читайте також:

Автовласник: "Скрізь вимагають хабарі"

Власники євроблях, які побажали їх узаконити, розповідають, що ситуація набагато гірша, ніж говорять чиновники. Головна проблема – додаткові витрати і побори, що роблять їх "дешеву" покупку невигідною.

"Ті, хто хоче обійтися без брокера, щоб не платити йому 2,5-3 тис. грн, стоять в чергах тижнями. Я найняв брокера і впорався за день, – розповів нам киянин Юрій Пластун. – Тепер – проблема з отриманням сертифікату, що дає право оформити українські номери. Тут теж великі черги. Ті, хто не пройшов сертифікацію, кажуть, що чіпляються до найменшої тріщини на фарі, тонування скла. Але є можливість швидко "вирішити питання" в обхід черги, сплативши вдвічі більше. Поки роздумую – машина в хорошому стані. Якщо і тут давати мзду, в сумі обійдеться дорожче, ніж я купив би таку ж машину в Україні".

А ось Максим Хорошков сплатити згоден:

"У моєї тріснуте скло фари, заміна коштує 3,5 тис. грн, і не факт, що не причепляться ще до чогось. Шукаю тих, хто допоможе "домовитися". Великі проблеми у тих, хто поставив газобалонне обладнання в Україні, причому зробив це не на СТО, яка має ліцензію на проведення таких робіт, а у нелегальних "умільців".

Олексій Мкртчян прогнозує масовий продаж підроблених сертифікатів на таке ГБО, щоб машину могли поставити на облік, але це може бути небезпечно, оскільки є ризик вибуху газу в будь-який момент. Назаренко також говорить про факти корупції при сертифікації автомобілів, але головну причину він бачить у скороченні за останні три роки кількості сертифікаційних центрів.

"2015 року, коли не було жодних євроблях, а через автосалони продавалося 46 тис. машин на рік, в Україні працювало 37 сервіс-центрів, зараз їх всього 7. При цьому за 2018 рік населенням куплено 80 тис. нових машин плюс 156 вживаних, плюс євробляхи. Звідси і черги, і побори", – впевнений Назаренко.

Нагадаємо, пільгові умови митного оформлення автомобілів, ввезених на територію України з 1 січня 2015 року, почали діяти з 25 листопада 2018-го і закінчуються 22 лютого 2019-го. До зазначеного дня застосовується ставка акцизного податку з використанням коефіцієнта 0,5.