Українці могли б непогано заробляти на ягодах і фруктах, але заважають традиції

12 липня 2018, 07:47
ФАО і ЄБРР оцінили експортний потенціал української плодоовочевої продукції

/ Фото: Григорій Салай

Міжнародні організації ФАО та ЄБРР завершили масштабне дослідження "Поліпшення доступу українського агробізнесу до експортних ринків". Його можна назвати одним з найповніших аналізів плодоовочевого ринку і одночасно – "дорожньою картою" розвитку цього сегмента сільського господарства.

Продовольча і сільськогосподарська організація ООН (ФАО) реалізує в Україні низку програм, спрямованих на реформування аграрного сектора і розвиток його експортного потенціалу. Аналіз сегментів аграрного ринку та формулювання пропозицій щодо його розвитку – один з пунктів Рамкової програми співпраці між Україною і ФАО на 2016-2019 роки. Раніше ФАО представила аналіз м'ясо-молочного ринку України.

Реклама

Для Європейського банку реконструкції і розвитку (ЄБРР) аграрний сектор – також один з основних напрямків. За час співпраці ЄБРР профінансував близько 400 різних проектів в Україні, з яких понад 70 – в галузі сільського господарства.

Рейтинг продуктів з найбільшим експортним потенціалом

Автори дослідження склали рейтинг сільськогосподарських культур, які традиційно вирощуються в Україні і на яких можна непогано заробляти, продаючи їх експортерам. Треба визнати, список вийшов досить несподіваний. Такий традиційний експортний продукт, як зерно, в даному випадку взагалі не аналізувався (це вважається іншим сегментом ринку). Але ось, наприклад, картопля, виробництво якої займає основну частину загального ринку плодоовочевої продукції – 64,9% – в цьому рейтингу опинилася лише на 38-му місці. Навіть яблука зайняли лише 13-ту позицію.

Переважно на перших позиціях опинилися ягоди. Їх споживання зростає в усьому світі, що пов'язують із захопленням людства здоровим способом життя і корисною їжею. Наприклад, закупівлі малини за останні 3 роки в світовому масштабі зросли на 23%, лохини – на 29%. А в Україні досить сприятливі умови для збору і вирощування цієї продукції, зазначають автори дослідження.

Реклама

Рейтинг сільгосппродукції, перспективної для експорту і, відповідно, для заробітку, виглядає так:

  1. Малина заморожена.
  2. Ожина заморожена.
  3. Волоський горіх очищений.
  4. Помідори тепличні.
  5. Лохина.
  6. Волоський горіх нечищений.
  7. Полуниця заморожена.
  8. Черешня.
  9. Огірки тепличні.
  10. Часник.
  11. Броколі заморожена.
  12. Цвітна капуста заморожена.
  13. Яблука.

Далі в списку розташовуються ожина свіжа і вишня заморожена, малина, дині та кавуни, спаржа, полуниця свіжа і гарбуз. Замикають список з 40 культур картопля, чорна смородина і персик.

Автори дослідження також наводять список країн, які готові імпортувати українську продукцію. Так, за їхніми спостереженнями, українські волоські горіхи і лохину найохочіше візьмуть Німеччина, Нідерланди і Велика Британія. Малину, ожину і огірки – Польща. Часник – США, Канада і Велика Британія. Черешню – Німеччина і Китай. Взагалі, до першої трійки країн, куди можна експортувати широкий асортимент української сільгосппродукції, увійшли Німеччина, США і Велика Британія.

Реклама

Скільки насправді коштують "експортні" ягоди

Для українських споживачів рейтинг експортної привабливості – це, скоріше, список продуктів, які найближчими роками можуть подорожчати. Адже ціни на місцеві овочі і фрукти у нас традиційно нижчі за європейські, але тільки доти, доки виробники не вийдуть зі своєю продукцією на зовнішні ринки. Тоді ціни всередині країни зазвичай "підтягуються" до експортних цін.

Автори дослідження підрахували, скільки можуть заробити виробники, якщо відправлятимуть свою продукцію на експорт.

Наприклад, лохина минулого року продавалася у Великій Британії в роздріб по 17,8 євро за кілограм. Віднімаючи від цієї ціни роздрібну націнку і витрати на транспортування, автори дослідження дійшли висновку, що для українського виробника оптова ціна чистої ягоди в полі, з урахуванням витрат на збір, при експорті до Великої Британію може становити 8,64 євро за кіло, або 266 грн. При експорті до США, де лохина продається по 25,86 євро, виручка виробника становитиме 12,1 євро/кг, або понад 370 грн. Зараз в Україні на оптових ринках лохина продається по 120-180 грн за кілограм.

Свіжа малина, яку з задоволенням закуповуватимуть у нас французи, принесе виробникові виручку в розмірі 10,22 євро за кілограм, або понад 300 грн. Продаючи малину на внутрішньому ринку, вони отримують мало не вдесятеро менше. А ось якщо виробник віддасть малину на заморозку для подальшого продажу в Сінгапурі, ціна ягоди на полі, з урахуванням витрат на оплату праці збирачів врожаю, становитиме 16,79 євро, або близько 500 грн. 

Що заважає українцям заробляти на експорті

Автори дослідження підрахували, що в Україні вирощується стільки плодоовочевої продукції, що ми можемо повністю покривати потреби внутрішнього ринку (в тому числі взимку), та ще й відправляти її на експорт. Однак, починаючи з Нового року, у нас продаються переважно імпортні овочі, фрукти та ягоди. Тому ми залишаємось нетто-імпортером – країною, яка завозить більше, ніж продає на експорт.

Одна з причин такої ситуації – те, що більше 80% овочів, фруктів та ягід зростають у приватних господарствах або маленьких фермерах, говорять автори дослідження. Таку продукцію офіційні імпортери не беруть. За міжнародними мірками, це "низькосортова продукція", оскільки вважається, що населення не може вирощувати продукцію з дотриманням всіх необхідних фітосанітарних норм. Хоча з погляду внутрішніх споживачів, все, скоріше, навпаки.

Стосовно фермерів, то іноземних оптових покупців цікавлять великі обсяги, а дрібні господарства не в змозі задовольнити такі запити. Виходом могла б стати фермерська кооперація, але таких традицій в нашій країні, на жаль, немає, констатують автори дослідження. "Фермери не готові кооперуватися для того, щоб гарантувати стабільні обсяги експорту протягом певного періоду, тоді як більшість господарств самостійно не здатні відвантажити такі обсяги", – пишуть вони.

Інша важлива причина – відсутність обладнаних сховищ для такої продукції. Це змушує виробників продавати ягоди, фрукти і овочі з невеликим терміном зберігання відразу після збору врожаю, що називається, "з поля". Тому і ціни на неї у нас набагато нижче, і в міжсезоння такої вітчизняної продукції в магазинах не знайти.

А великих виробників автори дослідження дорікають в ... ліні. "Значна частина великих гравців ринку не прагнуть отримувати нові знання в області передових технологій вирощування, передпродажної доробки, упакування тощо. Крім того, вони не прагнуть вивчати потенційні зовнішні ринки збуту і міняти структуру виробництва відповідно до них (переглядати сортову структуру виробництва , змінювати культуру і т.д.)", – пишуть вони.

Нагадаємо, раніше сайт "Сегодня" розповідав про те, в чому вигода сезонних заробітків в Україні, і чому умови роботи зі збору овочів і ягід в Україні безпечніше, ніж на закордонних заробітках.

Також ми писали про те, як підприємець з Києва збирає більше тонни лохини зі своєї ділянки. Подробиці – у відеосюжеті.