Зводимо рахунки, або як скласти бізнес-план

1 листопада 2014, 08:02
Як правильно скласти бізнес-план і чи можна починати свою справу в кризу, розповідають наші експерти в рубриці "Школа бізнесу"

У кризу , коли роботу знайти складно , багато українців замислюються : а чи не почати власну справу ? Як правило , проблем з визначенням бізнес-ідеї не виникає – люди намагаються стартувати в тих напрямках , з якими добре знайомі. Так , продавець , швидше за все , вирішить відкрити магазинчик , а перукар – салон краси. Але до багатьох питань підприємці -початківці роблять не готові. Як то : де знайти гроші на старт ; як правильно розписати етапи реалізації проекту; де почерпнути знання щодо заповнення податкових декларацій та ведення бухобліку . Відповіді на ці запитання " Сегодня" надасть читачам у новій рубриці " Школа бізнесу" , яка виходитиме два рази на місяць. Новий проект ми розпочнемо з головного: тонкощів складання бізнес-плану . А в кожному наступному випуску ми будемо розповідати читачам , як відкрити власну справу – будь то хостел , розведення кроликів , перукарня або сфера високих технологій , – і знайомити їх з досвідом людей , які вже досягли успіху в бізнесі .

ВІД А ДОЯ. Що таке бізнес – план? Експерти дадуть відповідь коротко : докладний план дій , який містить відомості про фірму, товар , специфіки виробництва , ринках збуту , маркетингу , а також показники , яких має досягти компанія за певний період часу. За словами аналітика "Простобанк консалтинг " Івана Нікітченко , жорстких вимог до написання бізнес-плану немає: документ може починатися , наприклад , з опису послуги/ товару , маркетингових досліджень , а завершуватися фінрасчетамі і прогнозами , а може – і навпаки. " У бізнес -плані має бути чітке бачення проекту на ринку – сьогодні і завтра . Абстрактні поняття типу " лідер ринку" або "завоювання позицій " – ліквідувати ! Все повинно бути чітко і лаконічно розписано : "Сьогодні я планую продажу 100 одиниць за ціною 10 грн , а конкуренти продають стільки за стільки – то . Через рік обсяг ринку складе стільки – то , і я буду продавати 120 одиниць за 12 грн , – пояснює Нікітченко . – У той же час документ не можна перевантажувати цифрами , щоб інвестори могли зрозуміти бізнес – ідею ". За словами експерта , величезним плюсом в бізнес-плані буде присутність декількох сценаріїв розвитку: "Наприклад , при курсі 12 грн / $ ми зароблятиме стільки , а при 14 грн / $ – стільки . Залишатися в плюсі ми будемо до курсу 18 грн / $ . Це дасть впевненість інвесторам і банкам в тому , що стартапер розуміє ринок та бізнес- ідею і може скласти реалістичні прогнози ".

РИЗИК ВИПРАВДАНИЙ. Найкраще стартувати в кризу з недорогими бізнес -проектами – це допоможе мінімізувати ризики , вважає глава наглядової ради банку " Національний кредит " Андрій Оністрат. "Якщо людина займеться продажем кави в невеликому магазинчику або продавати аксесуари , зроблені своїми руками – то такі бізнес – ідеї не вимагають великих грошей , їх можна можна реалізувати за рахунок особистих накопичень . Тоді не треба прописувати бізнес – план на сто сторінок. Але взагалі без плану не обійтися – адже потрібно прорахувати витрати , доходи , визначити конкурентів , придумати родзинку . Тоді успіх гарантований" , – пояснює Оністрат. Начальник департаменту маркетингу і сегментів UniCredit Bank Дмитро Коваленко також вважає , що бізнес – план потрібен не тільки для отримання інвестицій або кредиту в банку. " Це своєрідна " дорожня карта " , і вона стане в нагоді самим підприємцям – для кращого розуміння цілей , завдань і способів їх досягнення" . " При розробці бізнес-плану краще користуватися шаблонами . Але переробляти чужий бізнес – план не можна: це заважає правильно "настроїти мізки " , продумати всі аспекти майбутньої бізнес-діяльності " , – зазначає Коваленко .

КУДИ СТУКАТИ. У пошуку грошей для відкриття бізнесу можуть допомогти , як кажуть в США , три FFF – Friends , family and fools . "Значення третьої F останнім часом змінилося – вона символізує не " дурнів " , а бізнес-ангелів – успішних в аналогічному бізнесі людей , які можуть допомогти грошима , порадами і зв'язками " , – пояснює бізнесмен Дмитро Лисицький . За його словами , стартовий капітал можна " наколядувати " також у грантових структрурах , бізнес – інкубаторах : "Ці організації займаються підтримкою проектів молодих підприємців на всіх етапах ".



Реклама
Складаємо бізнес план: шпаргалка для початківців


1. Титульний аркуш, зміст, вступ -резюме

Резюме має ознайомити інвестора або банкіра із суттю – вичавкою бізнес -ідеї. Тут логічно вказати назву проекту; характеристику організації; опис самого проекту (початок роботи " з нуля " або розширення бізнесу) ; короткі відомості про інвесторах , управлінцях , команді ; переваги пропонованої продукції ; довгострокові і короткострокові цілі проекту ; наявність дозвільних документів ; економічні показники ефективності стартапа ; прогноз фінансових результатів , пропонована схема фінансування , ризики та система страховок і т . д .

2. Маркетинг

Сюди можна включити аналіз ситуації на досліджуваному ринку , конкурентоспроможність вашого проекту, маркетинговий план дій . Тут важливо вивчити попит і пропозицію на ринку ; проаналізувати основних виробників і конкурентів – вітчизняних і іноземних; визначити займану нішу і роз'яснити , в чому полягає унікальність вашого товару , а також перерахувати ваші конкурентні переваги ; намалювати портрет цільової аудиторії . Можна також спробувати спрогнозувати шляхи подальшого розвитку вашого проекту при впливі різних зовнішніх чинників – наприклад , якщо курс долара буде різко змінюватися , або якщо ваш товар є швидкопсувним або сезонним. Не можна забувати і про стратегію продажів – яку рекламу будете використовувати , чи планується система знижок , акцій і т . Д .

3. Виробництво

У цій частині бізнес-плану треба вказати обсяг необхідних коштів , описати технологію роботи : які приміщення будуть задіяні ( орендовані або власні , вимагають капремонту чи ні); яке обладнання планується використовувати ( сучасне або яка потребує відновлення ) ; кількість персоналу та їх кваліфікація ( чи буде потрібно їм поліпшення навичок ) .

4. Фінанси

В даному розділі потрібно обґрунтувати первинний об'єм необхідних грошових коштів ; спрогнозувати майбутні доходи і витрати ; календарний план виходу на самоокупність , отримання прибутку . Тобто витрати можна " розсортувати " наступним чином : сировина , оренда , ремонт , зарплата , " комуналка " та інше. Що стосується прогнозу окупності проекту та виведення його прибутковість , то бажано , щоб цей термін не перевищував одного- трьох років. Для цього можна прорахувати різні сценарії реалізації бізнесу ( оптимістичний і песимістичний ) та дотримуватися усереднених показників , отриманих в результаті. Причому важливо , щоб прогнози – з податків , балансу , збитків і прибутку , руху грошових потоків та інше – були складені хоча б на той період , поки проект виходитиме на самоокупність.

5. Ризики

Тут варто прописати аналіз ризиків стартапу , адже в ході реалізації нової бізнес – ідеї рідко виходить не відхилятися від прописаних в бізнес-плані показників . Є таке поняття , як " чутливість " проекту : такий аналіз дозволяє визначити стійкість нової справи в ході зміни ключових сценаріїв ( наприклад , що робити , якщо різко впали обсяги продажу , або якщо різко обвалилася нацвалюта ) . Опис ризиків проекту дозволяє заздалегідь визначити , які зовнішні і внутрішні чинники можуть найбільше пошкодити вашому бізнесу , а також визначити можливі шляхи для нейтралізації цього негативного впливу .



Починати бізнес краще в кризу

Багато українців бояться стартувати зі своїм проектом в кризу. І дарма , впевнений директор компанії All.biz Дмитро Лисицький – адже зараз на ринках знижується конкуренція , а старі бізнес – моделі не працюють: " У споживачів змінюються уподобання , вони хочуть щось нове. Тому свіжі ідеї можуть стати твердою платформою для бізнесу , коли економіка почне зростати ". Як приклад експерт наводить кризу 1995-2001 – х – тоді лопнув економічний міхур , що утворився через акції американських інтернет – компаній , що виросли в ціні. Бізнес – моделі цих компаній пропонували використовувати інтернет як дохід , і вони виявилися неефективні . Тому багато ІТ – фірм скоротили штати і шукали варіанти дешевого найму співробітників . Тоді в Україні активно запрацював аутсорсинговий бізнес : іноземні комп'ютерні компанії передали певні функції на обслуговування в нашу країну. У підсумку американські роботодавці здешевили найм співробітників , а наші програмісти отримали нові робочі місця і високі зарплати .
 
На думку Лисицького , для нового проекту краще шукати ідеї зі свого досвіду , щоб не прогоріти : " Буває , сходить людина в ресторан , а там меню неправильне і офіціанти повільні . Вона кидає роботу в обридлому рекламному агентстві , відкриває кафе – і прогорає , адже чужий бізнес завжди здається легким . Тому краще не ризикувати і відкривати свою справу в сегменті , який знаєш ". Втім , продовжує інвестор , у світі чимало успішних бізнесів , відкритих людьми , що не мали досвіду – хоч вони на початку шляху і втрачали гроші через помилки і експерименти : " Успіх такого бізнесу заснований на наймі досвідчених співробітників , копіюванні конкурентів і використанні принципів аналогічного бізнесу з інших країн".

Інвестор вважає , що в кризу відкривати свою справу можна в будь-якому секторі економіки – адже потреби людей не змінюються , тільки міняються пріоритети : "Можна зіграти на людських слабкостях. Приміром , люди в кризу хочуть економити , що для бізнесу означає скорочення споживання. Але це не зовсім так : людина може почати витрачати більше , думаючи , що економить . Тому , якщо продавець запропонує товар в " економній обгортці " , покупець легко попадеться на виверт " купіть чоботи із 70 % знижкою ". Ще одне цікаве спостереження : у кризу відкривати бізнес вигідно навіть в індустрії розваг . " Зараз може вирости попит на доступні розваги . Так , в США , в кризу -2008 , різко зросли продажі кінотеатрів . Тому якщо дати людині відчуття , що ваш товар допоможе йому пережити стрес , вона обов'язково купить більше", – упевнений Лисицький .

Не ховайте бізнес-ідеї

Вирішивши відкрити власну справу , не варто поспішати і прощатися зі своєю роботою , попереджає розробник програмного забезпечення і творець кількох стартапів Євген Компанієць . "Найбільш правильний спосіб стартувати з проектом : отримати перший контракт або продати товар , але не кидаючи основне місце роботи . Тобто починайте свій бізнес у вільний час – вечорами , у вихідні . Це убезпечить вас від непродуманих ризиків . Адже багато початківців бізнесменів роблять одну і ту ж помилку – відкривають свою справу , залишаючись без засобів до існування – і не перевіривши при цьому , чи користується попитом їх продукція" , – пояснює програміст .

Наступний крок , важливий для реалізації бізнес-проекту – популяризація ідеї: розповідайте друзям і знайомим про вашу продукцію ; питайте , чи купили б вони такий товар. І , поки ваша ідея не перетвориться в конкретний дохід, не розслабляйтеся . "Можна спробувати вивести товар на ринок в майже готовому вигляді – нехай ваші знайомі його протестують безкоштовно . І якщо він їм сподобається , будьте впевнені : вашу продукцію захочуть купити. А якщо відгуки будуть негативними – не бійтеся радикально змінити ідею . Можливо , оновлена версія продукції виявиться підходящої для продажу" , – каже Компанієць . За його словами , завдяки такому підходу , виявитися успішною може будь-яка ідея , навіть якщо спочатку вона була не бізнесовий . Адже невипадково популярна тепер соцмережа "Фейсбук " свого часу стартувала як веб – сайт для студентів Гарвардського університету.

І , нарешті : чи не приховуйте вашу бізнес – ідею від широкої аудиторії . "Не бійтеся її втратити – самі ідеї коштують дуже мало. Потрібно ще примудритися її реалізувати " , – радить Євген Компанієць . Тому експерт рекомендує підготувати красномовну презентацію проекту , навчитися коротко , легко і зрозуміло розповідати оточуючим про новий бізнес , розробити план подальшого розвитку і шукати виходи на інвесторів .