Супермаркети в Україні відмовилися від розвитку

20 травня 2015, 08:30
Рітейлери в першому кварталі відкрили лише 47 продовольчих магазинів – це мінімальний показник за останні п'ять років

Продуктові супермаркети скоротили відкриття нових "точок". Фото: AFP

Продовольчі рітейлери практично відмовилися від розвитку. У першому кварталі цього року гравці відкрили тільки 47 магазинів, підчитати дослідницька компанія GT Partners Ukraine. Для порівняння за січень-березень минулого року, мережі розширилися на 92 торгові точки. Експерти впевнені, що розвиток ринку гальмує падіння купівельної спроможності, дороге банківське кредитування та курсові гойдалки, пише ABC News.

Сьогодні, за даними експертів, в Україні працює 3,33 тис. продовольчих магазинів.

Реклама

Більша частина нових точок – дискаунтери і "магазини біля дому". "У першому кварталі на них довелося 83% від загальної кількості відкритих об'єктів, тоді як за аналогічний період їх частка склала 33%", – зазначає директор GT Partners Ігор Гугля.

Зміна пріоритетного формату та уповільнення темпів розвитку рітейлерів мають одну причину – економічну. Ситуація в банківській сфері не сприяє видачі кредитів, а на власні гроші можуть розвиватися далеко не всі оператори, говорить директор департаменту маркетингу мережі Varus Катерина Огуряева.

"Зросли витрати на запуск, значна частина яких прив'язана до доларової складової", – зазначила вона.

Реклама

У банків немає вільних коштів через відтік депозитів (за даними НБУ з січня по березень він склав 18 млрд грн), а Національний банк реально видає рефінансування під 33% річних у гривні.

У відкриття одного "магазину біля дому" потрібно вкласти близько 1 млн грн, в супермаркет – 8-12 млн грн, а в гіпермаркет – близько 24 млн грн, підраховує керуючий партнер консалтингової компанії Retainet Олександр Ланецький.

"Магазин невеликого формату може окупитися за два-три роки", – додає він.

У зміні пріоритетів за форматом свою роль зіграла і відсутність відповідний великих приміщень, але все ж основна причина носить економічний характер.

Реклама

Ринок продовольчого роздробу практично насичений, пояснює антирекород з розвитку мереж голова правління Інвестиційно-трастового банку Олександр Подолянко. За даними Державної служби статистики, у січні-березні роздрібний товарообіг в Україні скоротився на 25,6% і склав 103,9 млрд грн.

Побічно це підтверджує і співвласник продовольчої мережі "Фуршет" Ігор Баленко, за словами якого, обороти ритейлерів у першому кварталі виросли приблизно на 5-7% в грошовому вираженні в порівнянні з таким же періодом 2014 року. "Але кількість проданих найменувань товарів знизилося", – зауважив він. За словами трьох директорів рітейлерів, з початку року ціни на продукти на полицях продовольчих магазинів виросли в середньому на 30-40%.

До кінця року темпи розвитку мереж не виростуть, впевнений Гугля. "Ми припускаємо, що мережі відкриють вдвічі менше магазинів в порівнянні з минулим роком", – зауважує він. Пов'язано це з тим, що до кінця поточного року економічна ситуація в країні не покращиться.