Наслідки "чорної п'ятниці": як доїхати живим в маршрутці

25 липня 2018, 06:56
За минулу п'ятницю – понад два десятки загиблих. Експерт: якщо водій порушує, телефонуйте "102"

Фото: прес-служба Нацполіції України

Кінець минулого тижня ознаменувався "чорною п'ятницею" - за один день в трьох областях сталися три страшні аварії за участю маршруток, які забрали 21 життя.

Вранці 20 липня на Миколаївщині мікроавтобус, що рухався за маршрутом Одеса – Гомель, в'їхав в зупинений на дорозі вантажівка. Водій маршрутки і четверо пасажирів загинули на місці, ще 12 людей потрапили до лікарні. Троє з них – досі в реанімації. Як з'ясувалося, водій вантажівки зупинився на трасі через поломки машини, але не виставив попереджувальні знаки. Його затримали і пізніше пред'явили підозру. Водієві закидають порушення правил безпеки дорожнього руху. Йому загрожує до 12 років в'язниці.

Реклама

Через кілька годин страшне ДТП сталася на Житомирщині на трасі Київ – Чоп. Маршрутка, яка їхала зі столиці до Рівного, зіткнулася з фурою. Загинули водій мікроавтобуса і дев'ять осіб, ще дев'ятеро госпіталізовані. Виявилося, що водій навіть не мав права сідати за кермо маршрутки – у нього була відсутня відповідна категорія. Крім того, він "позичив" маршрутку у знайомого і збирався в той день її повернути. Постраждалі і зовсім заявили, що водій заснув за кермом. Також в поліції з'ясували, що маршрутка не відповідала Техстандарт. Уже затримано власника автобуса – йому повідомили про підозру в експлуатації несправного транспорту, що загрожує штрафом до 8500 грн або ув'язненням до п'яти років.

Закінчилася "чорна п'ятниця" трагедією і в передмісті столиці, під Конча-Заспою, – в аварії трьох легковиків заживо згоріла сім'я з трьох осіб, ще троє отримали травми. ДТП сталася через виїзд авто на зустрічну смугу – водій не впорався з керуванням через слизьку після дощу дороги. Машина зіткнулася з двома іншими, в результаті два автомобілі повністю згоріли. Ще одне ДТП сталася на в'їзді в село Прибузьке Хмельницької області. Там також загинула сім'я з трьох осіб, вижила тільки старша дочка.

Думка експертів

Щоб не ставити під загрозу своє життя, користуючись маршрутками, юрист Володимир Караваєв радить не мовчати:

Реклама

"Згідно із законом будь-який пасажир має право на безпечне перевезення. Тому якщо він відчуває загрозу своїй безпеці, то цілком може зробити зауваження водієві маршрутки – той зобов'язаний прислухатися".

Якщо ні – пасажир має право звернутися в поліцію. Після правоохоронці можуть зупинити водія на маршруті, зібрати свідчення пасажира і інших свідків.

"Ще альтернатива – просто вийти з небезпечного транспорту", – додає Караваєв.

За його словами, пасажир не може самостійно заблокувати рух:

"Такі дії будуть розцінені як протиправні, пасажира можуть звинуватити у перешкоджанні роботі маршрутника".

У той же час пасажир не може упевнитися в праві водія здійснювати перевезення – документи може перевіряти тільки поліція. Юрист вважає, цю норму треба переглянути.

Реклама

"Сам народ не відстоює свої права – люди рідко доводять претензії до водіїв до суду. Вони і не знають про своє право на безпеку, і не хочуть йти на конфлікт", – додав Караваєв.

У свою чергу глава однієї зі столичних компаній-перевізників Микола Бацан зазначає, що перевізник повинен бути відповідальним.

"Потрібно брати на роботу тільки водіїв з відповідною категорією, – каже Бацан. – Не можна нехтувати і медоглядом водіїв перед їх виходом на рейс. Коли шофер нетверезий, його потрібно відразу ж усунути від роботи. А при серйозних порушеннях перевізник повинен звільнити недбайливого співробітника".

Заборонять перероблені автобуси

Серія аварій змусила чиновників звернути увагу, на чому перевозять українців. МВС скликало екстрену нараду і доручив Нацполіції підвищити безпеку на дорогах. У поліції ж відразу ініціювали масові перевірки пасажирського транспорту. Особливу увагу приділять нелегальним перевізникам і несанкціонованим автостанцій. Пообіцяли посилити контроль над перевезеннями і в Мінінфраструктури.

"Середній вік маршруток – близько 10-20 років. Частина і зовсім переобладнана з вантажного транспорту і не відповідає вимогам безпеки", – пояснив міністр Володимир Омелян і заявив, що з початку 2019-го перероблений транспорт заборонять і відправлять на металобрухт.