Обвал акцизів на б/в авто і інвестиції: головні економічні рішення Ради в останній день весни

1 червня 2016, 08:20
Депутати постаралися утриматися від популізму і попрацювати на розвиток економіки. Вийшло не все з очікуваного

Фото прес-служби президента

В ході пленарного засідання 31 травня депутати Верховної Ради проголосували за сім економічних законопроектів, три з них взяли остаточно, один – в першому читанні, а три відхилили.

ПРИЙНЯТО ОСТАТОЧНО

Реклама

Зниження акцизів на б/в автомобілі

Прийнято законопроект №3251 про внесення змін до Податкового кодексу, яким передбачається значне зниження акцизів на імпорт б/в легкових, гоночних і вантажопасажирських автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння.

На які авто не поширюється закон:

Реклама
  • походженням з країни-окупанта (агресора) відносно України (зараз це стосується тільки Росії);
  • вироблені до 1 січня 2010 р.;
  • призначені для перевезення 10 і більше осіб, включаючи водія;
  • які ввозяться за договорами купівлі-продажу, поставки, комісії, доручення, поруки тощо.

Якими будуть ставки акцизу:
Для автомобілів з бензиновими двигунами:

  • 0,102 євро за 1 куб. см з двигуном об'ємом до 1000 куб. см (діюча ставка – 1,09-1,44 євро, залежно від року випуску автомобіля);
  • 0,063 євро для авто з двигуном до 1500 куб. см (зараз – 1,37-1,76 євро);
  • 0,267 євро – до 2200 куб. см (1,64-2,44 євро);
  • 0,276 євро – до 3000 куб. см (2,21-4,99 євро);
  • 2,209 євро – понад 3000 куб. см (3,33-4,99 євро).

Таким чином ставки знижуються від 6 до 22 разів. Наприклад, при ввезенні дволітрового автомобіля потрібно буде сплатити 534 євро акцизу замість 4882 євро.

Передбачено також аналогічне зниження ставок акцизного збору на старі автомобілі з дизельними двигунами.

Реклама

Ставки будуть діяти до 31.12.2018 р.

Хто може скористатися пільгою:

Ввезти автомобіль за зниженими ставками може будь-яка фізична або юридична особа, але тільки для власних потреб. Якщо такий автомобіль буде відчужений протягом 365 днів з дня реєстрації, то його власник буде зобов'язаний сплатити повну ставку акцизу.

Наслідки рішення

Знижено не вартість розмитнення автомобіля, а тільки один з її компонентів (хоч і найбільш значимий). Нагадаємо, що при ввезенні автомобіля потрібно заплатити за його митне оформлення, 10-відсоткове ввізне мито (від суми митної вартості автомобіля), акцизний збір і 20% ПДВ (який нараховується на суму, що включає митну вартість авто, акцизний збір та ввізне мито).

"Молоді" б\в автомобілі істотно подешевшають. Але потрібно враховувати, що за таким авто майбутньому власнику доведеться їхати за кордон самому, а це зажадає грошей і часу. Велика ймовірність, що з часом з'являться посередники, які знайдуть можливості обходити обмеження, передбачені законом, але їх послуги не будуть безкоштовними.

Поява на ринку помітної кількості "пільгових" б\в автомобілів "з пробігом тільки по Європі" призведе до зниження цін на авто, що експлуатуються в Україні, що помітять їх власники, якщо захочуть продати свій автомобіль.

Ці ж "пільговики" складуть серйозну конкуренцію новим автомобілям нижніх цінових сегментів.

Закон вступить в силу з 1 числа місяця, наступного за його опублікуванням, тобто не раніше 1 липня 2016 р.

Скасування обов'язкової державної реєстрації іноземних інвестицій

Прийняттям законопроекту №2763 внесено зміни до Господарського кодексу, законів "Про режим іноземного інвестування", "Про усунення дискримінації в оподаткуванні суб'єктів підприємницької діяльності, створених з використанням майна та коштів вітчизняного походження" та ін.

Депутати визнали, що вимога таке реєстрації – норма зайва і провокує корупцію. Замість неї вводиться заявний принцип обліку таких інвестицій, шляхом включення інформації про них до статистичної звітності.

Спрощення реєстрації ряду лікарських засобів

Законопроект №4484 спрощує механізм здійснення державної реєстрації (перереєстрації) та розширює перелік лікарських засобів, зареєстрованих компетентним органами США, Швейцарії, Японії, Австралії, Канади або Євросоюзу, реєстрація яких в Україні буде здійснюватися за спрощеною процедурою. Очікується, що реалізація закону на практиці збільшить доступність ліків.

ПРИЙНЯТО В ПЕРШОМУ ЧИТАННІ

Метою законопроекту №4591 "Про Установу бізнес-омбудсмена" названо впровадження на законодавчому рівні в Україні інституту бізнес-омбудсмена в якості посередника, незалежної третьої особи, яка сприяє суб'єктам підприємництва в захисті їх права на підприємницьку діяльність.

Основні завдання Установи бізнес-омбудсмена:

- Прийняття та розгляд скарг від суб'єктів підприємництва, розгляд питань щодо дій або бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування та ін. Щодо недобросовісної поведінки в сфері підприємництва;
- Внесення органам державної влади і місцевого самоврядування, а також пов'язаним з ними юридичним особам уявлень, які потребують виправлення несумлінної поведінки в сфері господарювання.

Обмеження доступу співробітників Установи до інформації або її неподання на вимогу тягне за собою накладення на посадових осіб штрафу в 100-200 неоподатковуваних доходів громадян. Співробітники Установи матимуть право складати протоколи про адміністративні порушення. Втручання в їх діяльність може призвести до позбавлення волі на строк до трьох років.

Нагадаємо, що в листопаді 2014 року уряд України створив Раду бізнес-омбудсмена як свій постійно діючий консультативно-дорадчий орган. Керувати ним був призначений Альгірдас Шемета, колишній член Єврокомісії і колишній міністр фінансів Литви. Але для більшої ефективності роботи інститут бізнес-омбудсмена повинен бути визначений законодавчо, а не постановою Кабміну.

ВІДХИЛЕНІ

Не прийнятий законопроект №4503, який передбачав приведення ряду актів відповідно до прийнятим раніше законом "Про ринок природного газу". Такі законодавчі заходи необхідні для продовження співпраці з МВФ. У профільного комітету були принципові зауваження до законопроекту, і він просив повернути його на доопрацювання. Але депутати не підтримали цю пропозицію. Тепер, швидше за все, Кабміну доведеться подавати новий документ.

Так само не пройшов сесійний зал законопроект №4525, який передбачав виключення з переліку об'єктів, що не підлягають приватизації, трьох підприємств: "Дніпровибухпром", "Укрдіпрогазоочищення" і "Укренергоналадкавимірювання". Передбачалося, що після прийняття законопроекту ці підприємства будуть ліквідовані, бо ні для чого іншого вони вже непридатні. Але депутати чомусь вирішили затягнути процес.

Відхилили і законопроект №4316, який передбачав підвищення прожиткового мінімуму, скасування оподаткування пенсій і відмова від обмеження виплат працюючим пенсіонерам. Його подавала група депутатів, що включає Юлію Тимошенко. Законопроект отримав негативний відгук Головного науково-експертного управління, який вважає, що для його виконання в поточному році немає бюджетних коштів. Разом з тим відзначимо, що ряд пропозицій відхиленого законопроекту (про скасування оподаткування пенсій, про зміну схеми фінансування професійно-технічних училищ тощо) містяться і проект плану пріоритетних кроків уряду на поточний рік, який було обіцяно прийняти 26 травня.