Податок на старі авто: боротьба з "євробляхами" чи наповнення скарбниці за рахунок автовласників

10 жовтня 2018, 17:42
Експерти критикують поправки до законопроекту №4887 про введення щорічного збору для вживаних машин старше 5 років

Фото: архів

Розширення бази оподаткування з транспортного податку фактично встановлює новий принцип оподаткування – "на бідність", і саме ті громадяни, які не мають можливість поміняти транспортний засіб (автомобіль, мотоцикл, автобус), будуть змушені платити податок за підвищеними ставками.

Про це сайту "Сегодня" розповіла віце-президент Українського союзу промисловців і підприємців, експерт Юлія Дроговоз, коментуючи норми законопроекту №8487.

Реклама

Як повідомлялося, цей документ Верховна Рада прийняла в першому читанні. У поправках до проекту рішення пропонується оподатковувати всі старі транспортні засоби, починаючи з мотоциклів і закінчуючи автобусами. При цьому, наприклад, якщо автомобіль на бензині з двигун 2200 см³ і йому пішов шостий рік від дати виробництва, платіжка від фіскальної служби автовласникові прийде на суму 660 гривень. І щороку цифра буде більше. Так, на сьомий рік це буде вже 1320 грн.

Водночас машина на дизелі з ще більшим обсягом двигуна стане зовсім невигідною. Так, десятирічне авто з об'ємом двигуна 3000 см³ обійдеться власнику в 9000 грн щорічно. З двигуном на 1000 см³ – 3000 грн. З огляду на, що середній вік автомобілів в Україні 20 років, цифри в платіжках будуть набагато серйозніше: за стару машину на бензині, якій 19 років з двигуном 1300 см³, господареві авто доведеться щороку платити 10 920 грн.

"Є питання до вартості нових автомобілів, які стоять непідйомні для багатьох українців суми, а плата за розстрочку і кредити – неймовірно висока, враховуючи монетарну політику НБУ щодо зростаючої облікової ставки. Багато громадян очікували новий закон, розуміючи його переваги для себе і можливість нарешті купити легальний автомобіль за доступною для їхнього бюджету ціною і помірними акцизами. Але законодавців більше турбують інтереси автомобільних лобі, ніж інтереси громадян", – аргументувала Дроговоз.

За її словами, українців "штучно підводять до придбання нових автомобілів, і бажано вітчизняного виробництва", а в разі прийняття документа в другому читанні ініціатива в підсумку все одно не піде на користь українському автопрому і чиновникам, "оскільки українці знайдуть вихід для себе, а вітчизняний автомобільний ринок зазнає втрат".

Реклама

У свою чергу автоексперт Олександр Швець погоджується, що такі поправки до законопроекту є сильним перекосом і, якщо цю норму схвалять в Раді, законодавча ініціатива відчутно битиме по кишені більшості автовласників, але проблема з вживаними авто в країні все одно не вирішиться.

"Цим законопроектом нардепи хочуть реанімувати так званий утилізаційний збір, який був прийнятий при Януковичі. Тоді при реєстрації авто та взяття його на облік додатково стягувалися 2-3 тисячі гривень з машини залежно від загальної вартості машини. Зараз фактично в Раді депутати цей збір завуальовано хочуть повернути. Це – гроші з повітря, і в черговий раз автовласникам хочуть залізти в кишеню, тому що вже не знають, що ще придумати іншого конструктивного, щоб наповнити бюджет.

Навіщо це робити? Ця норма спрямована ні на що інше, як на стягування додаткових грошей з людей. Закони повинні ухвалюватися, щоб врегулювати щось неврегульоване. Але в даному випадку вони що, збираються очищати повітря, встановлювати на авто якісь фільтри, або що ще щось в цьому роді? Просто придумали, що ті, у кого менше машина, дасть менше грошей, а у кого більше – той заплатить велику суму. Ось і вся новація!" – підкреслив він.

Адвокат і автоексперт Ярослав Куц теж вважає норми законопроекту недалекоглядними, і нагадує, що не було повноцінного громадського обговорення цього документа.

"З одного боку, я розумію, навіщо хочуть його взяти, – щоб відбити у людей бажання купувати так звані "євробляхи", яким виповнилося 10-20 років. Але з іншого боку, чомусь законодавець промовчав, що в принципі, так званий "транспортний збір" фактично вже давно закладений в кожному літрі нашого дорогоцінного палива. За рахунок чого, власне, робляться всі дороги і т.д. Фактично ми можемо зіткнутися з тим, що в Україні буде подвійне оподаткування автовласників", – зазначив він.

За його словами, дійсно запропонована концепція з оподаткування торкнеться соціально незахищених верств населення і середнього класу, і, фактично, буде введений додатковий податок. При цьому, як каже експерт, незрозуміло, чому, борючись з незареєстрованими вживаними іномарками, законодавець "не може чесно сказати, що Україна (як член Світової організації торгівлі) не може реєструвати транспортні засоби, які нижче категорії Євро-5".

Реклама

"Нардепи чомусь про це мовчать, хоча це безпосередньо є вимогою СОТ. Тобто, первинну реєстрацію неможливо здійснити, навіть якщо буде дозволено законодавчо розмитнити авто на єврономерах. І в Раді починають придумувати, що, мовляв, ми вам дозволимо розмитнити, але в той же час обкладемо податком. Водночас, прямий податок не стимулюватиме всю автомобілеремонтну галузь, тому що, наприклад, старі авто часто ламаються, і всі СТО, профільні сайти, автомагазини – це, знову-таки, робочі місця. А якщо стягуватимуть додаткові кошти з бідного власника уживаного авто, який витрачає на автозапчастини та паливо левову частку своїх коштів, він просто продасть свою машину або здасть її на металобрухт. Що тоді буде з цією галуззю?!" – зазначив він.

Зазначимо, водночас, в пояснювальній записці до законопроекту №8487 вказується, що законодавча ініціатива спрямована на врегулювання питання хаотичного ввезення до України іномарок на єврономерах, а документ "введе нову модель оподаткування акцизним податком легкових транспортних засобів, дозволить зменшити вартість нових ТЗ, створить правові та економічні умови для реєстрації раніше ввезених на митну територію України автомобілів в іноземній реєстрації, і, як наслідок, знизить рівень соціальної напруги і з цього питання".

Також там згадується про те, що до 16 травня 2008 року (дня вступу України до СОТ) ввезення на митну територію України та реєстрація транспортних засобів старше 8 років були заборонені.

"Після вступу України до СОТ така заборона була скасована і введено збір за першу реєстрацію в Україні транспортних засобів. Для транспортних засобів старше 8 років були введені підвищувальні коефіцієнти, які робили фінансово недоцільним ввезення таких ТЗ. З 2010 р. введені додаткові обмеження щодо ввезення та першої реєстрації транспортних засобів (як нових, так і вживаних), які не відповідають екологічним нормам Євро-3 (Євро-4 з 2012 р., Євро-5 з 2014 р). 2012-го через неможливість вітчизняних автовиробників відповідати таким стандартам вимоги на відповідність були перенесені: Євро-3 з 2013 р., Євро-4 – з 2014 р., Євро-5 з 2016 р., і введений Євро-6 з 2018 року. 2017-го вимоги на відповідність Євро-6 були перенесені на 2020 р.", – йдеться в документі.

Крім того, в пояснювальній записці підтверджується, що, по суті, в Україні встановлено заборону на ввезення та реєстрацію транспортних засобів, які не відповідають екологічним нормам (наразі Євро-5), метою якого є обмеження реєстрації старіших автомобілів, а "чинні ставки акцизного податку в Україні для легкових транспортних засобів встановлені не рівномірно ".

Проте, коментуючи сайту "Сегодня" перспективи прийняття законопроекту з поданими правками, керуючий партнер Національної антикризової групи, експерт Тарас Загородній спрогнозував, що документ із запропонованими ініціативами і в нинішній редакції прийнятий найближчим часом не буде.

"По-перше, у мене така підозра, що "євробляхерів"до парламентських виборів не чіпатимуть. До президентських – точно. Тому що ця тема досить складна, і у людей вже дуже багато старих машин на руках. Автолюбителі гранично злі і хочуть доступні машини. А в Раді є досить сильне лобі, яке не хоче прийняття цього законопроекту. По-друге, спроба вирішити питання з "євробляхами" за рахунок людей закінчиться погано. Тому що у нас тільки офіційно вже приблизно 1 млн осіб, які їздять на "євробляхах", а це – мінімум 4-5% досить активних виборців, які можуть вплинути на результат виборів. І зараз ця проблема нерозв'язна ", – сказав він.

Але, за словами експерта, проблематику реєстрації вживаних іномарок потрібно буде вирішувати в будь-якому випадку, тому що "існуючі поза правовим полем машини в Україні – нонсенс".

"До того ж, зараз є ще одне важливе запитання: хто у нас саме платитиме цей утилізаційний збір? Машини на Заході такі дешеві і їх легше завезти до України, тому що там утилізаційний збір фактично ніхто не платить: іноземцям легше спихнути ці авто нам, щоб не сплачувати утильзбір. Також вважаю, що проблему з "євробляхами" можна було б вирішити в комплексі. можна було б зробити якусь транспортну амністію для всіх власників вживаних іномарок, тому що все одно грошей з цих людей ви не зберете. Потім можна було б ввести штрафи за порушення порядку ввезення таких машин, але при цьому одночасно розвивати власну автомобільну промисловість, яка забезпечувала б експорт і внутрішній ринок. Тому що зараз неконтрольований імпорт просто вбиває власного виробника, яким би він не був", – резюмував Загородній.

Як повідомлялося раніше, законопроект №4887 був прийнятий в першому читанні влітку цього року, а зараз в профільних комітетах ВРУ триває робота з підготовки документа до другого читання.