Місяць "закритого неба" з Росією: втрати економіки і "поділ" ринку

25 листопада 2015, 08:00
Замість українських компаній, які зазнають мільйонних втрат, на ринок авіаперевезень приходять іноземні фірми

В Україні місяць діє заборона на польоти в РФ. Фото: А. Яремчук

Через "відкрите небо" з Росією українські авіакомпанії втрачають мільйони, зокрема, держпідприємство "Украерорух", за їх власними оцінками, втрачає 10% доходу. Ринок авіаперевезень ділять між собою сусідні держави – Молдова, Білорусь, а середня тривалість польоту з України до Москви збільшилася в середньому на 5:00. Про те, до чого за місяць привела заборона на польоти в РФ, з'ясовував "Сегодня.ua".

Пасажири пересіли на потяги та користуються послугами іноземних компаній

Реклама

Президент України указом від 25 вересня ввів в дію рішення РНБО від 2 вересня про введення персональних і корпоративних санкцій. У списки потрапили і 27 російських авіакомпаній. Їм заборонено, починаючи з 25 жовтня здійснювати польоти в Україну. У рішенні РНБО не прописано чітко, але треба розуміти, що ці авіакомпанії робили й роблять заборонені українською владою польоти до Криму.

Політолог Олексій Гарань пояснює, що раз подібні санкції ввів щодо російських компаній Євросоюз, і Україна повинна була також оголосити заборону на польоти для деяких авіакомпаній.

"Я думаю, що тут важливо мати на увазі: якщо ці компанії, припустимо, російські, літають до Криму – їм однозначно повинні бути заборонені польоти в Україну. Це відповідає духу санкцій і логіці. Європейці роблять те ж саме, якщо компанії літають до Криму , вони не мають можливості літати в ЄС. Тому це цілком зважений і необхідний крок", – говорить політолог.

Реклама

Також Кабінет Міністрів заборонив транзитні польоти російських авіакомпаній через територію України, якщо ті містять товари військового або подвійного призначення. Як наголошують в РНБО, заборону необхідно було ввести з міркувань безпеки.

Росія відповіла "дзеркальними" санкціями – українським компаніям МАУ, "Дніпроавіа", YanAir, WizzAir і "МоторСіч" заборонили здійснювати польоти в Росію. У результаті ринок з 1,5 мільйонами пасажирів на рік залишився "безхазяйним".

Директор Центру транспортних стратегій (ЦТС) Сергій Вовк зазначає, від заборони прямого авіасполучення виграли в першу чергу перевізники іноземних держав. Йдеться про авіакомпанії Білорусі, Молдови.

Реклама

"Якщо подивитися на маршрутну сітку, білоруські авіакомпанії дуже серйозно наростили свій трафік в бік України. Вони запускають нові рейси в напрямку "Мінськ-Київ", "Мінськ-Одеса", намагаючись зістикувати ці рейси між прямими рейсами "Мінськ-Москва", – говорить експерт.

Фото: Марина Лицева

Раніше з Києва до Москви можна було долетіти за 3 години, зараз же, після скасування прямих рейсів, тривалість польоту становить від 4 до 9. "Якщо дивитися на ціни, іноді іноземні перевезення навіть дешевші. Квитки коштують близько 100-150 доларів, але це було маркетингове рішення. Але, збільшилася тривалість польоту", – говорить директор ЦТС.

При цьому, як пише кореспондент видання Financial Times, наводячи приклад одного з пасажирів в аеропорту "Бориспіль", раніше з Санкт-Петербурга до Києва той літав за 50 доларів, а зараз вартість польоту з аналогічним напрямком, але через Мінськ, обходиться в 200 доларів.

Через тривалість польоту пасажири все частіше "пересідають" в поїзди. Як розповіли "Сегодня.ua" в "Укрзалізниці", в перший тиждень після скасування авіасполучення між Москвою і Україною кількість пасажирів у поїздах у Росію збільшилась на 3%, а в Україні – на 7%.

"Кількість запропонованих місць по всіх пасажирських поїздах формування Укрзалізниці в Московському напрямку зросла на 9%. Кількість реалізованих місць у напрямку Москви збільшилася на 14% і назад на 20%", – повідомляють в "Укрзалізниці".

Втрати українських компаній

Від початку застосування санкцій пройшло менше місяця, тому підводити навіть проміжні підсумки і називати конкретну суму збитків – рано, кажуть у "Украерорусі". Проте вже за перший місяць підприємство недоотримало левову частину доходу. За прогнозами, втрати від діючих санкцій складуть 18,5 млн.євро у рік.

"Важко спрогнозувати перспективу повною мірою, адже, наслідки істотно залежать від рішення уряду України щодо застосування або незастосування додаткових санкцій щодо обмеження або заборони польотів. За попередніми оцінками, в результаті застосування санкцій, в 2016 році Украерорух недоотримає доходів від надання послуг по АНО (аеронавігаційне обслуговування) на суму близько 10% річного доходу", – повідомив в.о. директора підприємства Ігор Касьяненко.

Як говорить Сергій Вовк, у середньому ринок оцінюється в 100-110 мільйонів доларів на рік. Приблизно третина цієї суми заробляли українські компанії (близько $ 3,5 млн). При цьому "удар" для росіян виявився менш болючим, оскільки їх ринок крупніший.

"Приблизно 800 000 пасажирів використовували перевезення російських компаній, і близько 500-600 тисяч – українські. Ми претендувала на третину цього ринку. Прямі втрати можна оцінити в 35 мільйонів доларів. В абсолютному прорахунку російські авіакомпанії перевозили більше пасажирів, вони більше втратили, але якщо дивитися на питома вага цих перевезень у загальному обсязі перевезень російських авіакомпаній, зрозуміло, що для них втрата українського напрямку не є такою болючою, як для нас втрата російського напрямку", – говорить експерт.

Фото: архів

Екс-заступник міністра інфраструктури Олександр Кава, впевнений втрати для українського ринку будуть істотними. "У першу чергу на це почали заробити білоруські та молдавські авіакомпанії, які збільшили кількість рейсів. Відкрили: "Мінськ-Одеса", "Мінськ-Харків", відкрили "Кишенів-Одеса". Свої пропозиції зробили і авіакомпанії з Латвії, Польщі. Збільшився попит на залізничні перевезення. Це суттєві втрати, цей ринок був ключовим для українських авіакомпаній та Українських аеропортів", – сказав Олександр Кава.

Прес-секретар МАУ Євгенія Сацька розповіла, до припинення польотів в РФ кількість пасажирів між Україною і Росією досягало 350 000 осіб на рік. Компанія втратила 10 мільйонів доларів.

"Частина цього пасажиропотоку "пересіла" на наші транзитні рейси через Мінськ, Кишинів, Ригу. Частина – на рейси інших авіакомпаній, або альтернативні види наземного транспорту. МАУ не відчула падіння пасажиропотоку, оскільки компенсувала його за рахунок збільшення частот на інших напрямках своєї маршрутної мережі . Ми не скорочували наш флот і, відповідно, наша провізна ємність не змінилася", – розповіла Євгенія Сацька.

До слова, "Росавіація" заявила, що скасує заборону для авіакомпаній України тільки після аналогічного рішення Києва. У той час як Кабмін декларує – санкції не будуть припинені до тих пір, поки російські компанії літають до Криму.


Через "відкрите небо" з Росією українські авіакомпанії втрачають мільйони, зокрема, держпідприємство "Украерорух", за їх власними оцінками, втрачає 10% доходу. Ринок авіаперевезень ділять між собою сусідні держави – Молдова, Білорусь, а середня тривалість польоту з України до Москви збільшилася в середньому на 5:00. Про те, до чого за місяць привела заборона на польоти в РФ, з'ясовував "Сегодня.ua".

Пасажири пересіли на потяги та користуються послугами іноземних компаній

Президент України указом від 25 вересня ввів в дію рішення РНБО від 2 вересня про введення персональних і корпоративних санкцій. У списки потрапили і 27 російських авіакомпаній. Їм заборонено, починаючи з 25 жовтня здійснювати польоти в Україну. У рішенні РНБО не прописано чітко, але треба розуміти, що ці авіакомпанії робили й роблять заборонені українською владою польоти до Криму.

Політолог Олексій Гарань пояснює, що раз подібні санкції ввів щодо російських компаній Євросоюз, і Україна повинна була також оголосити заборону на польоти для деяких авіакомпаній.

"Я думаю, що тут важливо мати на увазі: якщо ці компанії, припустимо, російські, літають до Криму – їм однозначно повинні бути заборонені польоти в Україну. Це відповідає духу санкцій і логіці. Європейці роблять те ж саме, якщо компанії літають до Криму , вони не мають можливості літати в ЄС. Тому це цілком зважений і необхідний крок", – говорить політолог.

Також Кабінет Міністрів заборонив транзитні польоти російських авіакомпаній через територію України, якщо ті містять товари військового або подвійного призначення. Як наголошують в РНБО, заборону необхідно було ввести з міркувань безпеки.

Росія відповіла "дзеркальними" санкціями – українським компаніям МАУ, "Дніпроавіа", YanAir, WizzAir і "МоторСіч" заборонили здійснювати польоти в Росію. У результаті ринок з 1,5 мільйонами пасажирів на рік залишився "безхазяйним".

Директор Центру транспортних стратегій (ЦТС) Сергій Вовк зазначає, від заборони прямого авіасполучення виграли в першу чергу перевізники іноземних держав. Йдеться про авіакомпанії Білорусі, Молдови.

"Якщо подивитися на маршрутну сітку, білоруські авіакомпанії дуже серйозно наростили свій трафік в бік України. Вони запускають нові рейси в напрямку "Мінськ-Київ", "Мінськ-Одеса", намагаючись зістикувати ці рейси між прямими рейсами "Мінськ-Москва", – говорить експерт.