Скорочення нічних маршрутів і приватні поїзди: які зміни хочуть ввести на залізниці

22 листопада 2015, 07:20
Частину маршрутів з низьким пасажиропотоком хочуть скоротити

Вже з наступного року "Укрзалізниця" має намір скасувати частину нічних рейсів і зменшити кількість маршрутів, інформує програма "Ранок з Україною" на каналі "Україна".

Багато поїзди в Україні сильно зношені. "Інфраструктура "Укрзалізниці" зношена мінімум на 80%", – стверджує транспортний експерт Євген Наумов. Недолік нового якісного рухомого складу на залізниці пов'язують з нестачею грошей. "Є значний дисбаланс собівартості перевезень та вартість квитків. За різними оцінками ми покриваємо тільки від 50 до 30 відсотків собівартості", – коментує член правління ПАТ "Укрзалізниця" Євген Кравцов.

Щоб собівартість виходила в нуль, а якість роботи поліпшувалося, експерти вже підготували кілька радикальних змін. Перше – поступова відміна більшості нічних поїздів. "На сьогоднішній день у нас цей сегмент становить до 30% денні поїзди і 70% – нічні. Ми плануємо за 5-6 років перейти до співвідношення в точності навпаки. Нічні поїзди в першу чергу залишаться на основних маршрутах – по 1-2 нічних поїзди ", – повідомив в.о. заступника генерального директора "Укрзалізниці" Ігор Бреус.

Замість нічних маршрутів по залізниці почнуть курсувати абсолютно нові швидкісні поїзди. Тобто чим менше часу на дорогу, тим менше будуть витрати залізниці. "Швидкість до 160 км/год і знаходження в дорозі ми плануємо не більш 6 годин", – говорить Ігор Бреус.

Для цього залізниця частково модернізує вже існуючий транспорт, тобто переобладнає його і додатково закупить нові поїзди. А ще до пасажирських перевезень хочуть допустити приватних операторів. Тобто всі колії і вокзали, як і зараз, залишаться у власності держави, а потяги приватними. Від цього, сподіваються експерти, пасажири тільки виграють, тому що на українській залізниці нарешті буде конкуренція.

Правда, нововведення залізниці побачить далеко не кожне місто. "Укрзалізниця" планує скасувати неприбуткові напрями з низьким пасажиропотоком. "Фастів, Конотоп та інші подібні – це не маленькі міста. Але у них немає такого пасажиропотоку, щоб ганяти 5 вагонів", – коментує транспортний експерт Євген Наумов.

Щоб поїзд все-таки дійшов до населеного пункту, міська влада повинна самостійно компенсувати витрати на цей маршрут. "Або ж маршрут закривається, або ж місцеві ради відшкодовують вартість збитковості для цього маршруту", – говорить Євген Кравцов.

Правда, більшість експертів упевнені: таке нововведення призведе до закриття половини напрямків, адже один маршрут тягне за собою кілька десятків тисяч гривень.

"Муніципалітети – практично жоден в Україні не потягне субсидування пасажирських перевезень", – упевнений транспортний експерт Євген Наумов.

Крім того, пасажири повинні бути готові і до нових цін на квитки. У середньому проїзд у залізничному транспорті подорожчає принаймні на чверть, прогнозують експерти. Проте конкретних розрахунків ще не робили. Чиновники кажуть: вартість проїзду буде залежати від класу поїзда, його швидкості і рівня комфорту.

В цілому реформа залізниці триватиме близько 5 років. За цей час будуть поступово ремонтувати залізничні колії, вводити нові поїзди і змінювати розклад маршрутів.