Як відкрити ательє: бізнес-план

24 січня 2015, 07:51
На шитті та ремонті одягу можемо заробити чотири тисячі гривень на місяць

У кризу досить привабливим варіантом для вкладення інвестицій можна вважати швейну справу – принаймні, ті, хто зробив вибір на користь відкриття власного ательє, не розчаровані. Адже, по-перше, таким чином можна вирішити проблему самозайнятості, коли з якихось причин людина залишилася без роботи, але при цьому отримала можливість заробляти гроші на хобі. По-друге – хоч в кризу населення і воліє не витрачатися на покупку зайвого одягу, цей підхід не стосується швейних майстерень, адже тут можна не тільки за демократичними цінами пошити індивідуальний діловий костюм, а й дати "друге життя" улюбленому пальто, що автоматично дозволить заощадити на покупці аналогічної обновки. "Сьогодні" поспілкувалася з підприємцями і з'ясувала, які плюси-мінуси можуть виникнути при запуску невеликого ательє в Києві (див. інфографіку). За нашими розрахунками, якщо на бізнес-старті вкласти 26 тис. грн, то наш проект, при витратах в 21 тис. грн на місяць, окупиться трохи більше, ніж за півроку.

Реклама

Як заробити на ательє

При стартових витратах в 26 тис. грн, наш салон з пошиття та ремонту одягу "Портняжка" почне окупатися через 6-7 місяців

1. Характеристика, розташування, конкуренти

Реклама

Відкриваємо в Києві салон з пошиття та ремонту одягу "Портняжка". Набір послуг стандартний: пошиття суконь, костюмів, верхнього одягу. Займемося також лагодженням – вкоротити спідницю, підшити штори. Ще будемо стежити за попитом на конкретні послуги: до 1-го вересня запропонуємо пошиття шкільної форми, а влітку зосередимося на сарафанах і тканинних сумках.

Для цих цілей орендуємо приміщення на Петрівці: тут великий потік людей і є ринок. Популяризувати наш проект будемо в соцмережах, відкриємо сайт. Хоча конкуренція тут висока (близько 10 ательє), свою нішу займемо за рахунок демократичних цін і хорошої якості. За нашими розрахунками, якщо щомісяця шити по 30 суконь і лагодити до 40 спідниць/брюк, наш проект окупиться вже через півроку.

2. Стартовий капітал

Реклама

Для відкриття ательє потрібно закупити обладнання та меблі. У цьому списку обов'язкові: три столи і стільці, шафа і стелаж, дві швейні машинки, оверлок, праска, прасувальна дошка, набір ножиць, плічка (10 шт.), примірочна, манекен, дзеркало, 2 лампи, вішалка, та ін. деталі .
Разом: 21 тис. грн.

Також для ательє знадобиться створити сайт. Розробка сайту-візитки обійдеться в 2-3 тис. грн. За домен, хостинг та технічну підтримку доведеться викласти близько 800-1000 грн в рік. Разом: 4000 грн.

Не завадить на старті закласти хоча б 500-1000 грн на покупку професійних дрібниць – ниток базових кольорів, голок, шпильок. Всього: 26 тис. грн.

3. Поточні витрати

Сюди входить оренда приміщення. Будемо знімати офіс з ремонтом на Петрівці, розмістивши на 1-му поверсі в ТЦ. Оренда 20 кв. м. потягне на 9000 грн/міс. Ще 1000 грн піде на оплату комуналки (електрики). Разом: 10 тис. грн на місяць.

Далі – зарплата: ми працевлаштуємо 2 швачки (один з майстрів, власник ательє, також займеться просуванням проекту) із зарплатою в 3 тис. грн, плюс% від замовлення. Потрібен нам також бухгалтер на півставки – 2000 грн. Разом: 8 тис. грн.

Ще закладемо 500-1000 грн – на покупку миючих засобів, ниток-голок і непередбачені витрати. Всього: 19 тис. грн на місяць.

4. Маркетинг, реклама

Наш проект будемо активно просувати в інтернеті: створимо сторінки в соцмережах, розмістимо оголошення на біржах послуг. Також замовимо вивіску для ательє, надрукуємо візитки, роздамо листівки, розклеємо оголошення на стовпах. Крім того, готовий одяг можна віддавати клієнтам у фірмових пакетах "Портняжка". Крім реклами будемо використовувати акції, розробимо систему знижок. Домовимося з представниками сусідніх магазинів з продажу костюмів, джинс, штор, щоб ті розповідали про послуги ательє своїм клієнтам. Все це допоможе збільшити потік наших клієнтів. Разом на маркетингові витрати – 1500-2000 грн на місяць.

5. Окупність проекту, ризики

Скільки заробимо. За нашими оцінками, в ательє можемо зшити на місяць 30 суконь – за роботу візьмемо по 500-700 грн. Крім того, надамо послуги з ремонту одягу (30-40 замовлень), по 50-100 грн кожен (враховуємо, що тканину і фурнітуру купують клієнти). Виходить, що в місяць можемо заробити 25 тис. грн. Мінусуємо поточні (19 тис. грн.) і маркетингові (2000 грн) витрати (всього 21 тис. грн.), і отримуємо дохід у розмірі 4000 грн. Якщо ж врахувати стартові витрати, виходить, що наш проект почне окупатися через 6-7 місяців.

Є ризики, що послуги ательє спочатку не будуть популярні. Тоді стабілізувати ситуацію можна за рахунок переходу на масові і недорогі послуги – наприклад, на пошиття уніформи та дитячих речей, або ж зосередитися на експрес-ремонті одягу. Це дозволить ательє триматися на плаву.

У кризу стартуйте на мінімумі

Приймати рішення про відкриття ательє потрібно з оглядкою не так на кризу, а на особисту готовність, вважають учасники ринку. "Як показує практика, криза в нашій країні – це практично постійне явище, яке може тривати роками. І якщо чекати закінчення цієї кризи, то можна взагалі нічого не зробити", – впевнена власниця студії індивідуального пошиття "Петелька & Пуговка" Валентина Губар. За її словами, стартувати в кризу цікаво тому, що ризики, які лякають багатьох підприємців (наприклад, зростання курсу валют), можуть при запуску ательє не перешкодити, а навпаки – допомогти: "Фактично вітчизняні виробники отримують перевагу перед імпортерами, торгуючими одягом – а все тому, що наші швачки пропонують свої товари та послуги в гривні. Значить, їх ціни не будуть різко зростати для покупців".

ЗНАННЯ. У швейному бізнесі без базових знань не обійтися. І навіть якщо шити самому не хочеться, бажано пройти хоча б спецкурси крою та шиття – щоб правильно організувати роботу ательє. "Найкраще, коли твоє хобі поступово перетворюється на бізнес. Але якщо хочеться спробувати відкрити свою справу відразу, в швейному справі знадобляться певні знання та навички. Цей базис потрібен як мінімум для того, щоб закупити необхідне обладнання для ательє, сформувати ціни на послуги і пояснити замовнику нюанси крою", – продовжує Губарь.

КАПІТАЛ. Не варто в запуск ательє вкладати великі гроші, радять наші експерти: економний старт дозволить швидко визначити, чи  обрана грмаотна бізнес-модель. "На самому початку, для мінімізації витрат, можна відкрити ательє у себе вдома, щоб заощадити на оренді та комуналці. Та й на обладнання на старті краще витратити в межах 10-12 тис. грн – купивши тільки швейну машинку, оверлок, набір ножиць, нитки ключових квітів, шпильки і т. д. Цього цілком достатньо – адже клієнт, як правило, купує й привозить тканину сам. А відповідно, не потрібно робити запаси цього товару. Реєструватися для роботи ательє краще як підприємець-фізособа", – говорить співвласник ТМ "Фолк Мода" Петро Скирчук. За його словами, якщо попит на послуги ательє зростатиме, тоді одержуваний дохід можна вкласти в розширення – закупівлю додаткового обладнання, найм нових співробітників, оренду приміщення: "В цілому, якщо витрати на швейну майстерню окупляться за один-два роки, це буде хороший показник. Інакше бізнес недоцільний".

Правильно виділяємося "з натовпу"

Забезпечити розвиток швейної майстерні можуть дві обов'язкові умови: якісні послуги і професійні майстри, пояснюють підприємці. "Найважливіше в цьому бізнесі – людський ресурс. Хороші кравчині, модельєри – це запорука успіху. Тому, якщо у вашій майстерні можна недорого зшити ексклюзивне пальто або чоловічий костюм, відгуки вдячних клієнтів спрацюють краще за будь-яку рекламу. Адже завдяки "сарафанному радіо", в ваше ательє будуть приходити нові замовники", – каже Петро Скирчук. А Валентина Губар рекомендує мотивувати майстрів, виплачуючи їм ставку плюс відсоток від замовлень – такий підхід змусить співробітників не тільки дорожити робочим місцем, а й підвищить їх зацікавленість у залученні клієнтів: "Саме майстри забезпечують замовлення, і відповідно, прибуток ательє. Тому професійні швачки повинні удосконалюватися: зокрема, вони повинні вміти пояснити клієнтові, як краще зшити плаття або блузку, адже часто замовники взагалі не уявляють, чого вони хочуть. Тоді їм необхідно підказати якісь варіанти. Для цього потрібно розвивати смак і стежити за модою", – пояснює Губарь.

ОРІЄНТИРИ. У швейному справі дуже важливе місце розташування – якщо відкритися в прохідному місці, то про майстерню швидко дізнаються багато людей. "Але якщо салон працюватиме на вокзалі, то більшість клієнтів виявляться "одноразовими". Якщо ж власник ательє планує працювати довготривало, то краще відкривати салон в спальному районі – це дозволить сформувати коло постійних клієнтів", – розповідає Скирчук. Крім вибору розташування майстерні, важливо також розуміти, хто ваша цільова аудиторія – адже конкуренти не дрімають. "Стандартний набір послуг – пошиття та ремонт жіночого, чоловічого та верхнього одягу. Але якщо недалеко від вас є ательє, що спеціалізується на жіночих костюмах, можна зробити акцент на послугах для чоловіків і дітей. Якщо ж ваші конкуренти заснували універсальне ательє, вам доведеться конкурувати з ними – як у цінах, так і в якості роботи", – продовжує Петро Скирчук.

Не варто забувати і про креативні ідеї – наприклад, можна шити шкільну форму до першого вересня, маскарадні костюми – до Нового року і бальні сукні – до випускного. Правда, стабілізуючим фактором у швейному бізнесі може стати відсутність ризиків мертвого сезону: "З наближенням зими людям завжди потрібні нові пальто, а влітку дівчата цікавляться красивими сукнями або весільними вбраннями. Тому попит постійний", – уточнює Валентина Губар.

РЕКЛАМА. У бізнесі з недорогим стартом вітаються й економні способи його популяризації – просування в соцмережах, пропозиція послуги друзям, розміщення оголошень на безкоштовних сайтах, розробка програм лояльності, знижок та акцій. "Навіть свій сайт для ательє, цілком гідний, можна зробити на безкоштовних платформах, за допомогою онлайн-конструкторів. Це хороший метод економії, особливо при відкритті ательє. Пізніше, коли з'являться вільні гроші, можна буде замовити сайт у дизайн-студії", – радить Губарь.

АНТИРИЗИКИ. Щоб уникнути прогорання ательє, фінаналітики рекомендують прорахувати перспективи окупності стартапу. "Грамотно прописаний бізнес-план дасть відповіді на питання, скільки грошей треба для старту, скільки потрібно тримати в резервах, і чи варто починати цей бізнес. Зараз за депозитами у гривні можна заробляти 20-25% річних, у валюті – 10-12%. Якщо планові показники рентабельності бізнесу нижче цих цифр, можливо, краще не ризикувати", – говорить аналітик компанії "Простобанк консалтинг" Іван Нікітченко. За його словами, якщо стартапер все ж ризикнув організувати швейну майстерню, не варто забувати про можливі форс-мажори, тому не завадить "закласти суму, в розмірі трьох середньомісячних витрат, на непередбачені витрати".

Згоден з цим і директор центру роздрібного бізнесу UniCredit Bank Любомир Пунч: "Життя повне злетів і падінь. Незаплановані витрати – часте явище для будь-якого стартапу. До цього переліку входять зростаючі ціни на комунальні послуги, можливі нові податки, акцизи або мита та інше. Тому якусь суму варто зберігати на банківському рахунку. Кошти мають бути доступними в будь-який час, а поточний рахунок є єдиним інструментом для цього". Банкір нагадує: якщо стартапер сумнівається, чи варто вкладати гроші в новий бізнес, то альтернативною формою інвестування можуть стати цінні папери або банківські депозити в гривні.