Як зупинятися з найбільшою ефективністю, і коли потрібно міняти колодки

2 червня 2014, 18:00
Поради, які допоможуть зберегти гальмівну систему вашого авто

Стоп без гальм.

Рано чи пізно кожен автомобіліст стикається з необхідністю замінити або відремонтувати гальмівну системи. Якщо автомобіль на гарантії, то цей процес проблем не викликає – досить під'їхати після певної тисячі кілометрів (залежно від гарантійних умов ) на СТО, і на машину поставлять рекомендовані виробником колодки. А ось після зняття машини з гарантії (зазвичай це три роки або 100 тис. км пробігу) цим питанням доводиться займатися самостійно. Найчастіше звичайної заміною расходников (колодки, рідина) тут вже не обійтися – гальмівна система вимагає профілактичного ремонту. І якщо його не зробити, зупинити автомобіль вчасно не вийде. Наслідки – від дрібного ДТП до великої аварії. Проблема в тому, що багато водіїв навіть не знають, на що звернути увагу майстра при черговому сервісі, а сам майстер може не помітити або попередити клієнта про те, що у авто може з'явитися проблема з гальмами. Загалом, той випадок, коли проблему легше попередити, ніж вирішити. "Сегодня" з'ясувала головні правила обслуговування гальм.

Скрипи і скрегіт

У післягарантійний період колодки міняють станом : коли при гальмуванні з'являється неприємний свист або скрегіт – це сигнал про необхідну заміну . Коли він з'явиться – через 20 або 30-40 тис. км – залежить від стилю водіння: якщо часто розганятися і гальмувати , колодки прослужать недовго. Якщо водій заздалегідь зменшує швидкість перед перехрестям , плавно тисне на педаль , то витрачатися на гальма йому доводиться набагато рідше. Після появи першого скрипу гальма ще повністю зберігають свою працездатність , але лише протягом 1-1,5 тис. км . Після цього стираються залишки спецслоя , і з-під коліс при спробі гальмування лунає скрегіт. Далі рухатися своїм ходом заборонено ПДР – гальм у такого автомобіля вже немає. Часто скрип чути і від нових колодок – перші кілометри вони притираються .

Ризики після заміни

Трапляються ДТП через те, що відразу після заміни колодок водії виїжджають на трасу, а гальмівна педаль несподівано "провалюється". На жаль, не всі майстри на СТО попереджають автовласника про те, що між поршнем і колодкою утворюється зазор. Щоб ліквідувати його, потрібно 20-30 разів сильно натиснути на педаль з вимкненим двигуном: це називається "прокачати гальма".

Ще можливий "сюрприз" , який призводить і до провалу педалі, і до того, що авто при гальмуванні розгортає в сторону, – кривий гальмівний диск (якщо колодки довго не міняти, на диску з'являються щербини або інші нерівності). Через це колодки не притискаються щільно до диску. На фірмових СТО в цьому випадку рекомендують замінити гальмівний диск, але набагато дешевше вирівняти його поверхню, замовивши послугу з проточці (100-200 грн).

Проблеми з електрикою

Деяких водіїв лякає ймовірність відмови антиблокувальної системи гальм (АБС). Практика показує, що нічого не трапиться – автомобіль зупиниться. Просто при різкому натисканні на педаль, якщо несправна АБС, колеса можуть заблокуватися, і машина піде "юзом". Тому якщо на панелі приладів загорівся сигнал відмови електроніки, гальмуєте плавно або (при екстреному гальмуванні) короткими різкими ударами по педалі (імітуючи роботу АБС).

Відомі випадки ДТП через те, що водій не розумів принципу роботи антиблокувальної системи: вона не дає колесам блокуватися, коли у шини немає зчеплення з дорогою. Тому якщо натиснути на педаль гальма в момент наїзду на яму (коли колесо в повітрі), гальма не спрацюють. Щоб активувати гальма, відпустіть педаль і натисніть на неї знову.

Час профілактики

Майже кожне авто після п'яти років життя потребує профілактики: на СТО знімають супорт, в якому змінюють гальмівні циліндри, а також пересохлі від часу гальмівні шланги. Коштує така послуга близько 500 грн (без вартості деталей).

На багатьох авто в цьому віці може провалюватися педаль гальма (без видимої причини) – ознака зносу головного гальмівного циліндра. Їхати з такою несправністю можна (ПДР не забороняють), але на невеликій швидкості і до найближчої СТО, де потрібно замовити заміну деталі. Гальмівний шлях у цьому випадку збільшується на третину, а через 100 км гальма і зовсім можуть відмовити.

Гальмівну рідину слід міняти раз на рік, незалежно від пробігу авто: вона гігроскопічна і в сильні морози може перетворитися на лід, а в спеку – закипіти. В обох випадках гальма виходять з ладу.

Чому важливий ручник

За 2-3 роки експлуатації авто трос ручного гальма ( ручника ) зазвичай розтягується і стає неефективним . У цьому випадку його досить просто затягнути (ця послуга коштує близько 100 грн). Але ця деталь може вийти з ладу навіть на новому авто – після першій же поїздці на піднятому ручнике . Часто в результаті такої помилки водія частина задніх гальмівних колодок стирається і відновлення роботи ручного гальма можливо лише після їх заміни.

Без ручника користуватися автомобілем можна: ставте авто на передачу при парковці, а якщо машина стоїть під гіркою, додатково впирається колеса в бровку. Правда, паркуючись без ручника на механіці, потрібно не забувати перед тим, як завести двигун, зняти машину з передачі: авто може різко смикнути вперед, що загрожує ДТП. Якщо захоплюватися паркуванням без ручника на авто з коробкою-автоматом, імовірний передчасний (за 3-4 роки) знос однієї з шестерень коробки (ремонт – від $ 300).