"Спроби РФ відкласти введення ЗВТ між Україною та ЄС були політично мотивовані": інтерв'ю з Ніколасом Берджем

12 жовтня 2016, 08:00
Глава торгово-економічного відділу представництва ЄС в Україні розповів про роботу угоди про асоціацію в частині зони вільної торгівлі, перешкоди з боку Росії і українських продуктах на європейському ринку

Коли ви говорите про традиційні ринки або традиційні товари, ви повинні запитати, де майбутнє для України і де минуле. Я думаю, що це минуле. Я думаю, що цілий ряд товарів, які йшли на російські ринки не експортувалися в ін

На саміті Україна-ЄС в Брюсселі 24 листопада лідери України та Євросоюзу серед іншого обговорять питання остаточної ратифікації Угоди про асоціацію. Як відомо, зараз політична і економічна частини УА застосовуються як авансовий платіж. Щоб Угода запрацювала офіційно і на постійній основі, потрібна ратифікація останньої країни-члена ЄС – Нідерландів. Але через проведений там референдум (61% тих, хто проголосував, висловилися проти УА з Україною), процес загальмувався. Зараз в ЄС в пошуку юридичної лазівки, яка б дозволила і результати референдуму врахувати, і процес ратифікації завершити. Але, як уже дав зрозуміти посол ЄС в Україні Х'юг Мінгареллі, відповідаючи на питання "Сегодня.ua", до саміту в Брюсселі високі уми ЄС навряд чи знайдуть таку юридичну лазівку. Але, за словами керівника відділу торгівлі та економіки, першого радника Представництва ЄС в Україні Ніколаса Берджа, це не заважає роботі СА в частині ЗВТ. Про перші результати, перешкоди з боку Росії і вплив ЗВТ на економіку Ніколас Бердж розповів в інтерв'ю "Сегодня.ua".

- Давайте почнемо з питання про DCFTA (глибока і всеосяжна зона вільної торгівлі між Україною та ЄС). Ще до того, як ця Угода була підписана, Росія всіляко намагалася цього не допустити, заявляючи, що це призведе до мільярдних збитків для російської економіки. Як Ви оцінюєте вплив DCFTA на Росію?

Реклама

- Якщо подивитися в цілому на всі угоди про зону вільної торгівлі, які коли-небудь були узгоджені в усьому світі, вони завжди мають позитивний вплив на країни, які підписали Угоду про зону вільної торгівлі. У цьому випадку це Україна і ЄС, які підписали DCFTA. Вони також надають позитивний вплив на сусідні країни, яке в цьому випадку включає Росію. Таким чином, ми будемо переконувати, що насправді DCFTA має позитивно вплинути на Росію, тому що це призведе до збільшення торгівлі, це призведе до збільшення економічного зростання і багато країн зможуть отримати вигоду з цього. Ми витратили близько півтора років на обговорення в тристоронньому порядку між ЄС, Україною і Росією саме цього питання. І оскільки Росія висунула свої претензії, ми попросили їх обгрунтувати свої побоювання. Деякі з них були пов'язані з шахрайством і контрабандною діяльністю, що не пов'язане з DCFTA. У DCFTA немає нічого, що перешкоджає Україні і Росії продовжувати торгівлю, як вони це робили в минулому. Але, очевидно, і ми зрозуміли це в кінці переговорного процесу, що всі спроби Росії були політично мотивовані, щоб відстрочити введення DCFTA. Саме тому в кінці переговори провалилися, і ми пішли вперед незважаючи ні на що.

"У DCFTA немає нічого, що перешкоджає Україні і Росії продовжувати торгівлю, як вони це робили в минулому. Але, очевидно, і ми зрозуміли це в кінці переговорного процесу, що всі спроби Росії були політично мотивовані, щоб відстрочити введення DCFTA"

- Тобто, вони використовували політичний популізм?

- Як ви це описуєте – ваше право. Але ясно, що аргументи, які вони використовували, були економічно не обгрунтовані.

Реклама

- Чи вигідно ЄС експортувати товари в Україну? Тому як за останні два роки гривня різко знецінилася і, як наслідок, суттєво знизилася купівельна спроможність українців.

- Ну, якщо ви подивитеся на цифри з того моменту, як DCFTA почала працювати, ви зможете побачити, що імпорт з ЄС в Україну збільшується. З цього стає зрозуміло, що українцям подобаються європейські товари, і вони їх купують. Звісно, ми б хотіли бачити ще більше зростання імпорту. Але це відбувається в обох напрямках. Експорт із України в ЄС також зростає. Ось чому правильно сказати, що це безпрограшна ситуація для обох сторін.

"Експорт із України в ЄС також зростає. Ось чому правильно сказати, що це безпрограшна ситуація для обох сторін"

- Як ви оцінюєте заявку України на збільшення квот на експорт наших продуктів харчування і сільськогосподарської продукції в ЄС?

Реклама

- Перш за все, щоб було абсолютно зрозуміло, квоти не пов'язані з кількістю товарів, що експортуються. Немає ніяких обмежень у кількості, яку Україна може експортувати в ЄС. Квоти стосуються суми імпортних мит, які повинні бути сплачені. Так, раніше, наприклад, для зернових та інших сільськогосподарських товарів, українські експортери повинні були платити певні імпортні мита. Ми знайшли вихід, представивши, що ми називаємо, "ставку тарифної квоти", яка є преференцією виключно для українських експортерів. Так, ми сказали, що для певної кількості товарів, що експортуються з України, діє нульова ставка мита. Але все, що перевищує цю квоту, має обкладатися ввізним імпортним митом. Зараз ми розглянули прохання України про збільшення "квот нульового мита" і минулого тижня (інтерв'ю відбулося 6 жовтня – прим. Ред.) наш єврокомісар з питань торгівлі Сесілія Мальмстрем була тут, в Україні, і вона заявила, що Європейська комісія запропонувала збільшити перелік тарифних квот на певні товари. Ця пропозиція опублікована, ви можете знайти його на веб-сайтах ЄС. Але вона ще має бути затверджена країнами-учасницями Європарламенту. Але ми припускаємо, що розмір тарифних квот на певні продукти, такі, як мед, виноградний сік, оброблені помідори, ряд різних зернових, має бути розширений.

- Це дуже хороша новина. Ви вже можете сказати точну дату або час, коли ЄС може прийняти таке рішення?

- Точно я не можу вам сказати, коли процес буде завершений, оскільки все залежить від нашої правової системи в ЄС. Єврокомісія зробила законодавчу пропозицію. Але воно ще має бути узгоджено демократичним шляхом країнами-членами ЄС і також має бути узгоджено Європарламентом.

- У той же час за останні кілька років Україна втратила так звані традиційні ринки. Я маю на увазі ринки Росії та країн СНД. І наші надії відшкодувати ці втрати за допомогою ринку ЄС не виправдалися. Як ми можемо збільшити товарообіг між Україною та ЄС?

- Я думаю, коли ви говорите про традиційні ринки або традиційні товари, ви повинні запитати, де майбутнє для України і де минуле. Я думаю, що це минуле. Я думаю, що цілий ряд товарів, які йшли на російські ринки не експортувалися в інші частини світу, оскільки стандарти в інших частинах світу вище. Так що я думаю, що зараз Україна переживає складний період перебудови, щоб зробити себе конкурентоспроможною на світовому ринку. Таким чином, я думаю, що види продукції, які Україна буде експортувати і виробляти в майбутньому, будуть кращої якості, вони будуть більш конкурентоспроможними, і вони будуть потрапляти на інші ринки. Я говорю не тільки про Європейський Союз. У вас є Туреччина, у вас є Північна Африка, Близький Схід...

"Коли ви говорите про традиційні ринки або традиційні товари, ви повинні запитати, де майбутнє для України і де минуле. Я думаю, що це минуле. Я думаю, що цілий ряд товарів, які йшли на російські ринки не експортувалися в інші частини світу, оскільки стандарти в інших частинах світу вище"

- Азія...

- Так, Азія. Світ відкритий для українських товарів. Я думаю, сільськогосподарська і перероблена сільськогосподарська продукція буде відігравати провідну роль. Але вже зараз ви можете побачити сигнали нових розвиваються бізнес-ідей, які будуть створювати товари майбутнього.

- Не можу не запитати про те, тому як цю тезу досить популярний в Україні, що ЄС ввів квоти, щоб захистити свої ринки від українських товарів.

- Так, звичайно, є інтерес з боку, скажімо, європейських фермерів, захистити свої ринки від зростаючої конкуренції з боку країн, які не мають таких високих екологічних та соціальних стандартів. Вони (європейські фермери – Авт.) Можуть вже страждати від введених торгових обмежень з боку Росії... Так що, якщо ви подивитеся, скажімо, на молочну галузь, там дуже часто були протести виробників молочних продуктів держав-членів ЄС, які стурбовані цінами (на їх продукцію – Авт.) і дешевим імпортом. Це складне питання для мене, тому що я чиновник з питань торгівлі. Я вірю в вільну торгівлю, але я також можу зрозуміти стурбованість фермерів ЄС. Є люди, які закликають до захисту (власних інтересів і ринків – Авт.) з обох сторін. Так що кінець кінцем потрібно знайти правильний баланс і спосіб прибрати торгові бар'єри. Як я вже сказав, ми усвідомлюємо, що в деяких секторах для деяких товарів ми повинні розширити ці тарифні квоти для доступу українських експортерів (до ринку ЄС – Авт.).

- Які українські товари, що експортуються користуються популярністю на ринку ЄС? Може, ви знаєте деякі з них?

- Будучи гранично чесним, я думаю, що українські продукти не дуже добре відомі, саме як товари з України. Тому що, я думаю, що багато товарів можуть йти в ЄС як ребрендинг продуктів або компонентів інших продуктів і так далі. Але я можу тільки уявити собі телевізійну рекламу для просування продукції українських виробників. Наприклад, показуючи, як робили продукцію ваші предки і так далі. І, звичайно ж, що дуже важливо, – це якість продукції. Але з точки зору брендів я не думаю, що дуже багато українських бренди відомі в ЄС. Звичайно, зернові і багато сільськогосподарські продукти надходять в ЄС. Але вони не обов'язково представлені на ринку як продукти з України.

"Будучи гранично чесним, я думаю, що українські продукти не дуже добре відомі, саме як товари з України"

- Досі не вирішена проблема з остаточної ратифікацією DCFTA через голландського референдуму. В ЄС вже є юридичне рішення?

- Досі немає остаточного рішення. Це в першу чергу проблема для Нідерландів, і я думаю, що вони ще не прийшли до остаточного вирішення питання, як бути з конкретно цією проблемою. Я думаю, ви дуже добре знаєте, що референдум, який пройшов в Нідерландах, насправді не мав нічого спільного з Україною. Люди, які голосували, насправді не думали про Україну; вони думали про інші питання – про деяку незадоволеність в ЄС, міграцію тощо. Таким чином, уряд Нідерландів має взяти на себе ініціативу і вирішити, як з цим впоратися. У той же час, люди говорять про тимчасове застосування Угоди про асоціацію (з 1 січня 2016 року запрацювало тимчасове застосування СА в частині ЗВТ – Авт.), але насправді таке тимчасове застосування не має обмежень за часом. Так що я думаю, головне – дотримуватися DCFTA і сильно не хвилюватися через це процесу (результатів референдуму в Нідерландах – Авт.). Я думаю, що, врешті-решт, вони знайдуть рішення.

"Я думаю, ви дуже добре знаєте, що референдум, який пройшов в Нідерландах, насправді не мав нічого спільного з Україною. Люди, які голосували, насправді не думали про Україну, вони думали про інші питання – про деяку незадоволеність в ЄС, міграцію тощо"

- Як взаємні санкції вплинули на товарообіг між ЄС і Росією?

- Що я точно знаю, що спочатку це стало очевидним ударом для європейських експортерів сільськогосподарської продукції, так як Росія ввела ембарго на сільськогосподарську продукцію. Що сталося протягом наступних двох років – багато з цих виробників знайшли інші ринки. І я думаю, те ж саме відбувається і в Україні. Таким чином, хороші виробники, хороші експортери завжди знайдуть інші ринки.

"Не уряду, або ЄС або будь-яким посадовим особам визначати, які галузі будуть чи не будуть успішними. Це будуть вирішувати ринки, люди і споживачі"

- І останнє запитання, які товари і продукцію ви можете порадити, нам виробляти для успішного експорту в ЄС?

- Я думаю, що це питання не до мене. Це питання для бізнесу. Знаєте, не уряду, або ЄС або будь-яким посадовим особам визначати, які галузі будуть чи не будуть успішними. Це будуть вирішувати ринки, люди і споживачі. Я бачу, наприклад, навколо Львова є кластер IT-компаній, який в даний час розвивається. Уряд або мер Львова не говорив їм розвиватися.

Фото з сайту euukrainecoop.net